Krize posílila význam prodeje doplňkových služeb

  • 31.12.2020 08:30

Prodej doplňkových služeb byl i v minulosti významným zdrojem výnosů (a zisku), a to zejména u nízkonákladových společností. Typicky se jedná o příplatky za zavazadla, výběr místa v letadle, přednostní nástup, prodej občerstvení, atd.

Podle výzkumu společností CarTrawler a IdeaWorks vzrostly u 80 světových aerolinek v období 2011 až 2019 výnosy z prodeje doplňkových služeb na trojnásobek a dosáhly objemu asi 110 miliard dolarů. Jejich podíl na celkových výnosech se zvýšil z 5,6 % na 12,2 %.

Zejména u nízkonákladových společností se výnosy z prodeje doplňkových služeb již přibližují výnosům z prodeje letenek. Nejvyššího podílu dosáhly u Spirit Airlines, a to 47 %, Allegiant dosáhl 46,5 % a Wizz Air 45,4 %.

Daleko méně se tyto položky uplatňují u tradičních dopravců. U skupiny Lufthansa jde o 8 %, Air France-KLM 6 % a zřejmě nejméně u China Southern – 0,5 %.

Zatímco v důsledku pandemie se výnosy leteckých společností letos propadly, poptávka na některé doplňkové služby naopak vzrostla. Podíl doplňkových služeb na celkových výnosech se má letos výšit na 13,6 %.

Největší růst letos zaznamenaly poplatky za převoz zavazadel, což souvisí s karanténními opatřeními a prací z domova. Cestující mají tendenci cestovat na delší dobu, tudíž potřebují převážet více osobních věcí.

Snaha cestujících zajistit si během letu bezpečný fyzický odstup zvýšila poptávku po výběru místa, a to zejména sedadel, které poskytují více osobního prostoru (nouzová řada, prioritní místa).

Vzrostla popularita pojištění. AirAsia ohlásila, že počet cestujících, kteří se na spojích v Thajsku a Malajsii pojistili, vzrostl letos dokonce o 88 %.

Nahoru šel i prodej občerstvení, neboť letištní prodejny, restaurace a salónky jsou na letištích často zavřené a cestující si proto kupují občerstvení přímo na palubě.

Letecké společnosti zlepšily reklamu, rozšířily sortiment doplňkových služeb, zjednodušily jejich výběr a nákup pomocí webových či mobilních aplikací. Větší objem transakcí se přesunul z hotovostní do bezhotovostní formy, k čemuž přispěla snaha cestujících vyhnout se manipulaci s penězi. (Foto: Inflight Feed, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace