Zatím není jasné, jaká pravidla pro využití slotů bude Evropská komise (EK) aplikovat příští léto v zemích Evropské unie. Doporučení IATA navrhuje pravidlo 50:50, což odpovídá konsensu orgánu The Worldwide Airport Slot Board. V takovém případě by letecká společnost musela využít na letištích s koordinací slotů alespoň 50 % svých slotů, aby si je udržela. Do krize platilo pravidlo 80:20, které bylo zavedeno v roce 1993, ale s prudkým a dlouhodobým poklesem provozu v době koronavirové krize ztratilo smysl.
Evropská komise uvažuje uplatnit v létě 2021 práh 40 %, tj. ještě níže, než navrhují výše zmíněné organizace.
Problém nízkého prahu je v tom, že letecké společnosti, které mají alokované sloty, je nemusí využívat, ale přitom blokují sloty pro konkurenci. Je to také problém pro letiště, neboť ta nemohou nabídnout neobsazené sloty jiným zájemcům. O sloty usiluje zejména nízkonákladová konkurence, která by chtěla posílit pozice na některých letištích.
Nízký práh poškozuje konkurenci, letiště a samozřejmě zákazníky. Vysoký práh zase hrozí nebezpečím, že letecké společnosti budou létat jen proto, aby sloty neztratily. Pokud se EK odchýlí od doporučení IATA a The Worldwide Airport Slot Board, bude pro to muset mít pádné důvody. (Foto: Cohor
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
zajimava poznámka o poskozovani konkurence, při nizkem prahu na vyuziti slotu.
Za to nizkonakladovky prodavajici letenky dlouhododobe znatelne pod cenou poskozovani konkurence nejsou.