Norwegian chce redukovat flotilu a získat peníze od investorů

  • 09.12.2020 08:00

Nízkonákladový dopravce Norwegian Air Shuttle ve čtvrtek 3. prosince spustil nouzový plán na svou záchranu, jenž počítá s redukcí letového parku a získáním nových peněžních prostředků od investorů. V minulém měsíci tomuto kroku předcházelo podání žádosti o ochranu před věřiteli v Irsku.

Společnost Norwegian se dostala do vážných problémů, když jí vláda odmítla poskytnout druhý záchranný balíček. Firma si pro ochranu před věřiteli vybrala Irsko, jelikož většinu svých letadel vlastní prostřednictvím tamních dceřiných společností. Akcie společnosti v uplynulém roce poklesly o 99 procent a po určitou dobu s nimi nebylo možné obchodovat. Představenstvo aerolinky navrhlo restrukturalizaci spočívající v redukci letového parku, přeměně dluhu na kmenové akcie a emisi nových akcií v hodnotě 453 milionů USD.

V rámci tohoto návrhu společnost rovněž uvedla, že bude moci pronajímatelům letadel platit, pouze pokud bude jejich letadla skutečně využívat, což jí má pomoci ušetřit peněžní prostředky. Společnost neupřesnila rozsah přeměny dluhu na akcie, kolik letadel bude nakonec provozovat ani kolik pracovních míst je v ohrožení. Návrh bude předložen ke schválení na mimořádné valné hromadě 17. prosince. Dle představenstva je účelem plánu nastavit „správný“ rozsah provozní činnosti, zajistit ziskovost a přilákat nové investory včetně možné nové státní podpory. Ministři norské vlády minulý měsíc prohlásili, že podporu letecké společnosti nepovažují za účelné vynaložení peněz daňových poplatníků.

Dopravce se dostal do krize kvůli vysoké zadluženosti zapříčiněné agresivní expanzí, jež zahrnovala nízkonákladové lety na dlouhé vzdálenosti. Poté, co letos utrpěl 91procentní pokles počtu pasažérů, aktuálně zajišťuje jen naprosto základní obslužnost na svém domácím trhu s využitím šesti až sedmi letadel. Společnost Norwegian byla založena v roce 1992 bývalým stíhacím pilotem Bjornem Kjosem. V minulých dvou dekádách postupně expandovala ze své skandinávské báze a začala obsluhovat nízkonákladovými lety nejdříve evropský a následně i  merický a asijský region. Stala se tak rivalem společností Ryanair, easyJet a British Airways. Zdroj: Financial Times, připravil Robert Cetl


Související fotky


Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace