Výrobci motorů v době krize. Rolls Royce v problémech.

  • 02.10.2020 13:00

Média věnují tradičně mimořádnou pozornost strádání leteckých společností v důsledku krize poptávky. Mediální pozornosti se těší také výrobci letadel. Menší pozornost se věnuje letištím a na okraji jsou výrobci leteckých motorů, kteří jsou přitom jednou z největších obětí. Vysvětlíme proč.

Pro hlavní výrobce leteckých motorů je výroba motorů ztrátová. To na čem vydělávají, jsou související služby – servis, údržba, náhradní díly, softwarové updaty, apod. Pokud letadla nelétají či létají málo, tyto zdroje zisku vysychají. Zvláště markantní je případ motorů CFM International LEAP 1B. Firma dodala přes tisícovku motorů pro Boeingy 737 MAX, které jsou uzemněny a nevydělávají.

Zcela kritickou se jeví situace společnosti Rolls-Royce, a to hned z několika důvodů.

Tím prvním je, že firma RR není dodavatelem pro nejrozšířenější letadla 737 MAX a A320 a výkony civilní divize firmy závisí na výkonech dálkových letadel. Tedy segmentu, který je krizí nejvíce zasažen a bude se vzpamatovávat nejpomaleji.

Tím dalším jsou chronické problémy motorů Trent 1000 pro Dreamlinery. Dlouhodobá neschopnost technické problémy odstranit vyvolává nedůvěru. Za pět posledních let získal Boeing celkem 952 objednávek na model 787, z nichž 755 bude podle výběru objednavatele vybaveno motory GEnx. U 117 objednávek zákazník typ motoru zatím nespecifikoval. Tržní podíl GE Aviation se pohybuje kolem 90 %. RR sice získal 80 letadel, z nichž však Boeing vyškrtl z knihy objednávek celých 44 (v rámci opravných položek podle účetního standardu ASC 606). Jedná se o objednávky, u kterých je mimořádně nepravděpodobné, že by se ještě realizovaly, a to typicky z důvodu finanční situace zákazníka. V tomto případě se jedná zejména o objednávky společností Avianca. LATAM, Norwegian Air, atd. Pokud tato letadla vyškrtneme, pak podíl RR na dodávkách motorků pro Dreamlinery poklesne na 5 %.

Mimochodem, nejde tu jen o izolovaný problém motorů Trent 1000. RR nikdy nedokázal dodat motory pro Airbusy A380, které by splnily slibované provozní parametry, zejména spotřebu paliva. RR si tak uzavřel cestu k perspektivním letadlům, jako je 777X či Boeing NMA (pokud by někdy došlo k jeho realizaci). Přinejmenším v oblasti motorů pro civilní letadla nevypadá situace dobře. 

Skupina RR ve svém základním scénáři předpokládá, že využití širokotrupých kapacit dosáhne 75 % předkrizových hodnot v první polovině roku 2021 a přes 90 % koncem druhého pololetí 2022. Úplný návrat dálkových kapacit na předkrizové výkony RR očekává v roce 2024. V pesimistickém scénáři 64 % koncem pololetí 2021.

Šéf Boeingu David Calhoun se domnívá, že předkrizových hodnot se dosáhne až v roce 2025. Obnovení dálkové dopravy na 75 % do pololetí příštího roku dnes zřejmě kromě RR neočekává nikdo. (Foto: CityAm)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace