Nehoda letadla Air India Express

  • 09.08.2020 13:30

Již na dvacet mrtvých stoupla bilance katastrofy repatriačního letu Air India Express z Dubaje do Kalikatu v indickém státě Kérala. Letoun Boeing 737-800 (VT-AXH) při druhém pokusu o přistání za špatného počasí sjel z dráhy, která je vybudována na asi 15 m vysokém náspu.

Ke katastrofě došlo v pátek v 19:41 místního času. Letoun přistával na dráhu 10 s větrem v zádech. Rozlomený vrak letadla leží asi 245 m za koncem dráhy. Při katastrofě naštěstí nedošlo k požáru. Do nemocnice bylo převezeno 149 lidí, z nichž 22 je v kritickém stavu.

Velitel letadla kpt. Deepak V. Sathe byl bývalým pilotem indického letectva a létal na MiGu-21 u 17. letky Golden Arrows v Ambale.

Místní tisk uvádí, že přistávací dráha umístěná na vysokém náspu nesplňuje bezpečnostní předpisy, neboť nedisponuje dostatečně velkou ochrannou zónou. Úřady na to údajně upozorňují již od roku 2011. Bezpečnostní zóna za koncem dráhy má pouhých 90 m, zatímco podle předpisu by měla být 200 m dlouhá. Stejně tak na okrajích je ochranná zóna pouhých 75 m namísto 200 m.

Kalikata je jedním z 11 letišť, které indický regulátor klasifikuje jako „kritické“. Regulátor vyžaduje, aby pro noční přistání měla posádka „dostatečný počet nalétaných hodin“ a předchozí zkušenost s přistáním na letišti ve dne. Přistávat na letišti může pouze velitel letadla.

Indický regulátor DGCA nařídil počátkem letošního roku provést bezpečnostní audit letiště poté, kdy několik letadel přejelo při přistání konec dráhy nebo v dešti z dráhy vyjelo.

Katastrofa připomíná katastrofu letu Air India Express 812 z Dubaje, ke které došlo dne 22. května 2010. Boeing 737-800 tehdy při druhém pokusu o přistání přejel dráhu a sjel z náspu, rozlomil se a začal hořet. Na dráze dlouhé 2448 m letoun dosedl 1600 m za obvyklým bodem dotyku. Pilot zároveň nesprávně aplikoval brzdy. Dráha byla suchá. Kapitán se rozhodl přistát po nestabilizovaném přistání přes opakované výzvy druhého pilota „go around“ a výstrahy EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning Systém). Při katastrofě tehdy zahynulo 158 osob.

Poslední případ vyjetí z dráhy byl zaznamenán v červenci 2019, kdy z dráhy vyjel let Air India Express z Dubaje. (Foto: Deccan Herald, Financialexpress, AFP).


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace