Prototypy Iljušinu Il-114 a MC-21 s domácími motory zahájí letos zkoušky

  • 06.08.2020 17:00

Prezident United Aircraft Corp. (OAK) Jurij Sljusar informoval na setkání s prezidentem Putinem, že první let civilní verze letounu Iljušin Il-114-300 se uskuteční v září. Rusko si od staronového programu slibuje, že Il-114-300 postupně nahradí dosluhující civilní An-24, An-26 a De Havilland Canada Dash 8. Letoun je určen pro 68 cestujících a bude létat cestovní rychlostí 500 km/h. Je poháněn motory Klimov TV7-117ST-01. Letadlo má být schopno startovat z nezpevněných drah, mít jednoduchou údržbu a schopnost bezhangárového provozu v extrémních klimatických podmínkách.

Rusko oprášilo konstrukci ještě z dob Sovětského svazu. Vývoj původního Il–114 byl zahájen v roce 1986, prototyp vzlétl v roce 1990 a certifikaci získal v roce 1997. Letoun, který měly pohánět alternativně motory Klimov TV7-117C nebo Pratt & Whitney Canada PW127H asi nebyl vysloveně špatný, ale nikdy nedoznal rozšíření. Rozpad SSSR program definitivně pohřbil. Všeho všudy bylo sedm strojů s motory Pratt & Whitney dodáno Uzbekistan Airways. Tato letadla byla vloni nabídnuta k prodeji. Vyrobeno bylo nanejvýš asi 20 letadel.

Resuscitace programu byla zahájena v roce 2015, kdy ukrajinské sankce znemožnily dovoz klíčových komponent pro An-140. Proti svému předchůdci dostal Il-114-300 modernizovaný motor Klimov se systémem FADEC, nové vrtule, novou pomocnou pohonnou jednotku, avioniku a modernizovaný interiér – vše domácí provenience. Letoun by měl existovat i v arktické verzi s lyžo-kolovým podvozkem. Letadlo montuje luchovický závod, který vyrábí MiG-35. OAK odhaduje odbyt na 300 letadel.

Státní leasingová společnost GTLK podepsala v roce 2017 memorandum na pořízení 50 letadel. Stát poskytne domácím provozovatelům podporu na přechod od An-24/26 k Il-114-300, a to odkupem starých letadel.  

V tzv. malé dopravě sází Rusko na L-410. Ministerstvo průmyslu a obchodu slíbilo vydělit ze státního rozpočtu 25 miliard rublů závodu UZGA na vývoj letadla na bází L-610 pro 48 cestujících. To by mělo zaplnit prostor mezi L-410 a Il-114-300. Vývoj byl údajně zahájen v prvním čtvrtletí roku 2019.

Pokud jde o MC-21, do konce roku se k probíhajícím zkouškám prototypů MC-21-300 poháněných motory Pratt & Whitney PW1400G připojí prototyp vybavený domácími motory Aviadvigatel PD-14. Prototyp s domácími motory nyní prochází pozemními zkouškami ve výrobním závodě v Irkutsku. Irkut eviduje celkem 175 objednávek na MC-21. Skupina Aeroflot je největším zákazníkem s 50 pevnými objednávkami na MC-21 a opcí na dalších 35. Letadla jsou určena pro společnost Rossiya. (Foto: arms-expo.ru)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace