Čtvrteční rozhodnutí British Airways vyřadit s okamžitou platností z provozu celou flotilu 32 letadel Boeing 747 je další špatnou zprávou pro příznivce ikonického letadla, které pandemie postupně likviduje. Letadlo si určitě zaslouží zmínit některá fakta, která jeho kariéru u British Airways dokreslují.
V době největšího rozmachu tohoto typu provozovaly British Airways 57 Boeingů 747. Letos v dubnu se společnost stala největším provozovatelem typu na světě. Až do čtvrtečního rozhodnutí.
Rozhodnutí má značný dopad na kapacity British Airways. Protože letadla tak jako tak měla odejít do výslužby do roku 2024, lze s určitým zjednodušením soudit, že British Airways (BA) nepředpokládají, že by dříve než v roce 2024 provoz na dálkových linkách dosáhl předkrizových objemů.
To je v souladu s upravenou prognózou Rady letišť ACI Europe, která shodou okolností týž den posunula očekávaný termín dosažení předkrizových objemů z roku 2023 na rok 2024.
Podle databáze serveru planespotters.net byl Boeing 747-400 třetím nejrozšířenějším typem ve flotile BA, a to po řadě Airbus A320 (142x) a Boeing 777 (57x). Z hlediska nabízené sedačkové kapacity tvořila koncem roku 2019 jumba 8,7 % celkové sedačkové kapacity BA.
V roce 2019 byly BA největším světovým provozovatelem modelu 747-400 na světě a po Lufthanse druhým největším světovým provozovatelem Boeingů 747 všech verzí. Poté, co Lufthansa letos v dubnu vyřadila pět letadel 747-400, se British Airways staly dokonce vůbec největším provozovatelem 747 na světě.
Největší počet cestujících přepravovala jumba British Airways na prémiové lince do New Yorku, kde nabízela úhrnnou kapacitu milion sedaček oběma směry. Z celkových kapacit BA na této lince zaujímala jumba v roce 2019 podíl 67 %. Podle OAG je spojení Londýna s New Yorkem jedinou linkou na světě, která vloni přinesla přes 1 miliardu dolarů výnosů.
Podle výpočtů OAG přinesla jumba BA přes 27 tisíc dolarů každou letovou hodinu, za období duben 2018 až březen 2019 generovala 1,16 miliardy dolarů výnosů. Přitom 30 % míst v první a obchodní třídě zajišťuje ziskové marže, které jsou daleko atraktivnější než marže turistické třídy.
Náhlý konec 747-400 British Airways dokumentuje, jak drastickými změnami prochází světová letecká doprava v důsledku propadu poptávky způsobené pandemií. A to ani zdaleka nevidíme konec. (Graf: OAG, foto: Travelandy News)
No ona BA celkem nedávno komentovala, že je to škoda ukončit výrobu A380
Tak nakonec z tohoto boje ještě vyjde Airbus A380 vítězně. A to to v roce 2007 vypadalo, že tuhle obludu nejde porazit.
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Ten virus je hnusnej. Takový malý šmejd, ani vidět to není, a sundá z nebe takové velké a krásné letadlo.