Airbus a Boeing rekapitulují první pololetí. Boeing za pololetí odepsal přes 800 objednávek letadel 737 MAX.

  • 19.07.2020 09:00

Oba vedoucí výrobci letadel shrnuly své výsledky za první pololetí. Výkony (objednávky a dodávky) jsou poznačeny bezprecedentní krizí leteckého cestování a poklesem výkonu světového hospodářství.

Za první pololetí bylo dodáno celkem 266 letadel proti 628 letadlům za stejné období loňského roku. Dodávky Airbusu přitom poklesly na polovinu loňského výkonu, dodávky Boeingu se snížily dokonce o 78 %. Boeing rovněž čelí masivní ztrátě objednávek.

Airbus dodal za první pololetí zákazníkům 196 letadel proti 389 za stejné období loňského roku. Dodávkám dominovala řada A320neo, naopak A380 nebyl dodán ani jediný.

Boeing dodal za první pololetí pouhých 70 letadel, a to proti 239 letadlům za stejné období 2019. Trend dodávek je silně nepříznivý, neboť ve druhém čtvrtletí Boeing dodal jen 20 letadel. V nízkých dodávkách Boeingu se největší mírou promítá absence modelu 737 MAX, který čeká na svou recertifikaci po uzemnění v březnu 2019. Komerční divizi Boeing nyní drží nad vodou dodávky letadel 787, nákladních letadel a modifikovaných 737-800 pro armádu (P-8). Za zmínku stojí, že za první pololetí dodal Boeing zákazníkům jediný exemplář modelu 747.

Pokud jde o objednávky, Airbus registruje 298 objednávek čistého přírůstku, ztratil 67 objednávek. Vloni přitom Airbus získal pouhých 88 objednávek čistého přírůstku, a to po odečtení 125 zrušených objednávek. Výsledky by tedy bylo možno považovat za vynikající nebýt faktu, že rozhodující většina objednávek pochází ze začátku roku. Poslední dva měsíce nezískal Airbus jedinou novou objednávku. Dalším pozitivním faktem je, že se Airbusu podařilo některé objednávky A320neo konvertovat na A321neo, což je důležité z hlediska výnosů i marže. V červnu např. Wizz Air konvertoval 25 objednávek A320neo na A321neo. Celkový počet nevyřízených objednávek na konci pololetí je 7584 letadel.  

Pokud byl obraz dodávek Boeingu pochmurný, pak situace v objednávkách je ještě daleko dramatičtější. Boeing získal za pololetí všeho všudy 59 nových objednávek (proti 105 nových objednávek v prvním pololetí 2019). Ztratil však 382 objednávek, z nichž 373 připadá na model 737 MAX. Celkově tak za pololetí Boeing ztratil 323 objednávek (čisté ztráty). Navíc musíme odečíst ještě dalších 461 objednávek odepsaných z objednávkové knihy Boeingu podle účetního standardu ASC 606. Z těchto 461 objednávek připadá 439 na model 737 MAX. Jedná se o objednávky, které sice zatím nebyly formálně zrušeny, ale nelze realisticky očekávat, že se uskuteční. Typicky se jedná o objednávky zkrachovalých společností nebo případy, kdy Boeing již má informace, že objednávky budou zrušeny.

Suma sumárum, za první pololetí Boeing odepsal 812 objednávek 737 MAX. To je impozantní množství, které více než dvakrát převyšuje počet vyrobených a zatím nedodaných 737 MAX. To vyvolává otázku, zda tato letadla vůbec najdou v nejbližších letech své zákazníky. Celkový počet nevyřízených objednávek po opravě podle ASC 606 poklesl na 4552 letadla, a to včetně letadel vojenských a obchodních.

Není jasné, nakolik objednávky Boeingu reflektují oznámení společnosti Norwegian zrušit 98 objednávek letadel Boeing (z toho 92x 737 MAX). Firma objednávky ještě formálně nezrušila. Není však vyloučeno, že těchto 98 objednávek Boeing již zahrnul do oprav ASC 606. Boeing neuvádí, jaké konkrétní objednávky do oprav zahrnul.

Vlivem vysokých ztrát objednávek Boeingu poklesl souhrnný počet objednávek obou výrobců za pololetí o 25 letadel resp. 486 letadel (při zahrnutí oprav podle ASC 606).

Část objednávek Boeingu, která podléhá případné opravě podle ASC 606, dosahuje až 680 objednávek (626x 737 MAX, 3x 747, 17x 777 a 34x 787). Tab. 1 uvádí stav bez zahrnutí oprav ASC 606. 

Duopol registruje ke konci pololetí nevyřízené objednávky na 12816 letadel (bez zahrnutí opravy ASC 606), přičemž Airbus zaujímá tržní podíl okolo 60 %. Je nepochybné, že výkony ve druhém pololetí budou ještě horší a krize leteckých dopravců i výrobců letadel se bude dále prohlubovat.

Přehled dodávek a objednávek shrnuje tab. 1. U Boeingu tab. 1 nezahrnuje opravu podle ASC 606. (Tab.1: FlightGlobal, tab. 2: Boeing)

Autor: Michalc


Fotografie k článku



Komentáře



Vojtech (...120.71...)
24.07.2020 15:40

Creature25: asi jste s tou "vetsinou lidi" v kontaktu, ze to tak dobre vite, zavidim :-)

jirp (...248.248...)
22.07.2020 10:13

Creature25: knizky jsou bud v knihkupectvi nebo v knihovnach.
Protoze se citite byt arbitrem toho, co je dulezite pro ctenare, doporucuji zalozit si neco vlastniho a neztracet tu cas.

Petr Šimáček (...142.238...)
20.07.2020 14:00

Creature25: Tak proč na to klikáš, když víš, že to bude posraná statistika? Chceš si počíst? Kup si knížku. Máš tu odkaz v reklamě. BTW ty knížky jsou moc fajn.

Creature25 - nepřihlášený host (...81.208...)
19.07.2020 18:32
Pro autora

Zase depresivní čísla. ..co neco o litani v neevrope,krajanku je vic než dost....to není neco v šuplíku? Pan Kopicka,pan Juračka, pan Cech uz nepisou? Vetsina kidi tady ceka na clanky a ne posr..y statistiky!!!!!

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace