Šéf FAA Steve Dickson před komisí Senátu vypověděl, že se jak Boeing, tak FAA dopustily při vývoji a certifikaci letadla 737 MAX chyb. Na otázku senátora Teda Cruze, kdo konkrétně udělal chybu, Dickson pouze zopakoval, že výrobce udělal chybu a úřad FAA udělal chybu, když nezajistil dostatečnou kontrolu. Dickson zmínil systém MCAS, který v případě obou katastrof Boeingů 737 MAX (Lion Air a Ethiopian) samovolně a opakovaně posílal nos letadla dolů a piloti nemohli získat na strojem kontrolu. Letadla byla celosvětově uzemněna 13. března 2019.
Někteří senátoři si rovněž stěžovali, že během slyšení agentura FAA obstruovala vyšetřování a záměrně se snažila komisi nechat tápat ve tmě. Toto obvinění však šéf FAA odmítl a prohlásil, že úřad na případu stále pracuje.
Nový zákon o reformě certifikace představený v úterý dává více pravomocí úřadu FAA, a to včetně toho, že agentura si může najímat nebo naopak propouštět pracovníky Boeingu k zajištění dílčích certifikačních úkolů. Podstatně byla rozšířena ochrana zaměstnanců, kteří mají poznatky k problémům ve vývoji či výrobě letadel. FAA bude v rámci certifikace nucena prověřovat také způsob interakce pilotů se systémy letadla a vyhodnocovat, jak piloti budou pravděpodobně reagovat na závady letadla. To je reakce na výsledky šetření úřadu pro bezpečnost dopravy NTSB (the National Transportation Safety Board), který kritizoval, že Boeing navrhl systém řízení letadla na základě chybných předpokladů o reakci pilotů na chybové stavy.
Dickson zároveň vysvětlil kroky k dokončení recertifikace letadla. Nejprve musí FAA uskutečnit certifikační lety a následně předložit úplné certifikační dokumenty ke společnému vyhodnocení panelem regulátorů, který kromě FAA zahrnuje také evropského regulátora EASA a zástupce některých dalších regulátorů. V certifikačním procesu budou znovu prověřeny veškeré dokumenty. FAA musí rovněž schválit výcvikový program pro piloty 737 MAX.
Michael Stumo, jehož dcera byla mezi 346 oběťmi obou katastrof prohlásil, že „k první katastrofě nemělo dojít, druhá katastrofa je neomluvitelná“.
Dickson je bývalým pilotem F-15 a z armády odešel ke společnosti Delta Air Lines. Létal na typech Boeing 727, 737, 757, 767 a byl kapitánem na Airbusech A320. Dickson absolvuje stejný výcvik na simulátorech jako linkoví piloti a bude pilotovat 737 MAX ještě předtím, než bude letadlo recertifikováno. Senátní komisi ujistil, že nepřipustí návrat letadla do provozu, pokud si nebude naprosto jistý jeho bezpečností. (Foto: martinsvillebulletin.com)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Ze menia zakon je super.
Hlavne aby ho dodrziavali.