Objem evropské letecké dopravy dále klesá. Ostatní regiony jsou v růstu.

  • 15.06.2020 08:00

Evropa vede z hlediska propadu objemu letecké přepravy a zároveň zůstává počátkem června jediným regionem, kde objem letecké dopravy pokračuje v propadu (viz graf 1). Proti všem očekáváním a optimistickým předpovědím první týden června oživení nepřinesl. Prognózy leteckých společností se liší od reality.

Statistika CAPA Fleet Database a  OAG dokládá pokračující pokles. Během prvního týdne června se nabízené kapacity snížily proti poslednímu týdnu května o dalších 32 %. Pokles objemu provozu proti stejnému období loňského roku tak dosáhl 86,3 %. Jednalo se přitom již o 10. týden v řadě, kdy objem provozu klesá. Skutečný pokles kapacit se prohloubil ze 78 % na 90 %.

Řada evropských společností vyhlásila ambiciózní plány oživení od 15. června příp. 1. července. Zkušenost napovídá, že tyto plány nemusí odpovídat realitě. Ryanair např. v květnu předpokládal nasazení výrazně vyšších kapacit, než nakonec realizoval. Něco podobného demonstrovaly i ČSA, které v květnu rovněž rušily řadu letů, které byly původně plánovány. Proto nezbývá než se na data o oživení provozu dívat dozadu místo prognózování na základě optimistických plánů společností.

Se zotavením významně zamíchá rozhodnutí britské vlády uvalit od 8. června na cestující přijíždějící do Británie (kromě cestujících z Irska) povinnou 14denní karanténu. To podtrhne oživení největšího leteckého trhu v Evropě. Např. společnost Jet2 ještě koncem května oznamovala znovuotevření řady linek od 1. července, nyní upozorňuje, že se tak nestane dříve než 15. července. Podobně odkládá start dovolenkového provozu také TUI. easyJet bude obnovovat lety v Británii zejména na vnitrostátních linkách.

Největší tempo zotavení vykazuje region Středního východu (graf 2).

Svá data za květen publikovala také Rada evropských letišť ACI Europe (Airports Council International Europe). Statistika provozu více než 500 evropských letišť ukazuje pokles počtu odbavených cestujících o 98 % (proti stejnému období loňského roku). Letiště odbavila pouze 4,3 milionu cestujících, a to proti 216,8 milionu vloni. Důvodem poklesu byly trvající restrikce v cestování vyhlášené jednotlivými vládami.

Organizace reprezentující letiště si stěžuje, že pomoc evropských vlád se orientuje výhradně na letecké společnosti. Pro evropské letecké společnosti již byla schválena pomoc v celkovém objemu 24 miliard EUR. Přitom 19,3 miliardy EUR z celkového objemu státní podpory připadá na tři země (Francie, Itálie a Německa) a tři letecké společnosti (9 miliard EUR Lufthansa, 7 miliard EUR Air France a 3,3 miliardy EUR Alitalia). ACI Europe, německá ADV, francouzská UAF&FA a italská Assaeroporti proto naléhají na vlády EU, aby pomoc rozšířily i na letiště.


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace