Lufthansa ohlásila výraznou ztrátu za první čtvrtletí. Stovky letadel zůstanou odstaveny. První jumba míří do šrotu.

  • 04.06.2020 13:00

Včera 3. června ohlásila Lufthansa hospodářské výsledky za první čtvrtletí. Původně tak měla učinit již 30. dubna, ale s ohledem na situaci byl termín odložen.

Společnost hospodařila za první kvartál s čistou ztrátou 2,1 miliardy EUR (55,8 miliardy Kč). Ztráta na úrovni EBIT dosáhla 1,2 miliardy EUR oproti 336 milionům EUR ve stejném období loňského roku. Výnosy se v důsledku restrikcí na cestování snížily o 18 % na 6,4 miliardy EUR. Společnost přepravila 21,8 milionu cestujících, což znamená pokles o 26 %, využití sedačkových kapacit se snížilo o 4,7 % na 73,3 %. Objem nákladní dopravy klesl o 15 %. Na vyřazení letadel společnost odepsala 266 milionů EUR.

Aby společnost splatila státní pomoc ve výši 9 miliard EUR, bude podle generálního ředitele Spohra nucena přistoupit k „dalekosáhlé restrukturalizaci“, a to včetně prodeje některých částí společnosti. Může se jednat o cateringovou LSG Sky Chefs nebo údržbu Lufthansa Technik. Společnost Lufthansa Technik měla před krizí podle odhadu hodnotu 7,5 miliardy EUR. Firma se nevyhne masovému propuštění, přičemž dosáhnout dohody s odbory nebude jednoduché.

Carsten Spohr nemá prostor k manévrování. Německá vláda získá za poskytnutí pomoci 20% podíl ve společnosti. Ten se však v případě nesplácení úvěru nebo pokusu o převzetí společnosti může zvýšit na 25 %, čímž by stát získal blokovací minoritu a mohl ovlivnit rozhodování ve společnosti. Tomu se bude management společnosti snažit za každou cenu předejít.

Pokud jde o výhled, společnost předpokládá, že dosáhne 40% využití kapacit v září (v květnu ro byly 3 %).

Rezervy společnosti k 31.3. činily 4,3 miliardy EUR. V současné době ztrácí společnost asi 800 milionů EUR každý měsíc. V dubnu a květnu bylo odstaveno 700 ze 763 letadel. Počet přepravených cestujících poklesl v dubnu o 98,1 %.

Firma přistoupila k řadě úsporných opatření. Vyřadí okolo 40 letadel, 87 tisíc zaměstnanců pracuje na zkrácený úvazek. Zrušena byla dceřiná společnost Germanwings. Brussels Airlines zmenší flotilu o 30 % a počet zaměstnanců o 25 %, Austrian sníží kapacity o 20 % a stejnou měrou klesnou i osobní náklady. Probíhají jednání s dodavateli letadel s cílem vyjednat posunutí přejímek nových letadel.

Od poloviny června chce Lufthansa provozovat okolo 2000 spojů týdně a létat do 130 destinací. V září bude provozovat 40 % kapacit a obsluhovat 70 % dálkových letů a 90 % letů na krátkých tratích. Obnovení provozu bude pomalé a v příštím roce bude stále odstaveno na 300 letadel, 200 letadel zůstane odstaveno ještě v roce 2022. Z krize vyjde společnost v roce 2023 menší o 100 letadel.

Lufthansa tento týden posílá do šrotu k holandské Aircraft End-Of-Life Solutions první dvě jumba (D-ABVO, D-ABTL), a to z celkem pěti Boeingů 747-400, jejichž konec krize urychlila. Není to konec jumba v parku Lufthansy, neboť celkem 19 letadel 747-8 prozatím ve flotile zůstává. Dálkovou flotilu naopak definitivně opustí šest Airbusů A380 a přinejmenším sedm Airbusů A340-600.

Akcionáři společnosti budou na jednání mimořádné valné hromady 25. června hlasovat o přijetí státní pomoci. Akcie společnost poklesly během letošního roku o 42 %.

Detailní informace o hospodářských výsledcích najdete zde. (Foto: businessinsider, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace