Evropská komise vydala doporučení k obnově cestování. Letecké společnosti jsou zklamány, právo cestujících na vrácení peněz je potvrzeno.

13. května vydala Evropská komise (EK) soubor doporučení, které mají být vodítkem pro jednotlivé členské země k pozvolnému odstranění omezení v dopravě a cestování. Smyslem je pomoci zotavit odvětví cestovního ruchu, které bylo epidemií postiženo mimořádně silně, ale zároveň zajistit vysokou míru ochrany před dalším šířením epidemie. Evropa by měla postupně obnovit svobodu pohybu.

Otevírání hranic by se mělo dít nediskriminačním způsobem a cestování by mělo být umožněno mezi členskými státy s podobnou epidemiologickou situací.

Důležitým prvkem, ke kterému se upínal zájem leteckých společností, bylo pozastavení nařízení EC 261/2004, které dává leteckým cestujícím právo na vrácení peněz v případě zrušení letu. Letecké společnosti a úřady 12 zemí EU (mezi nimi i Česká republika) intenzivně lobbovaly, aby zrušené lety bylo možno kompenzovat vouchery. EK však pouze doporučila vydávat „dobrovolné“ vouchery. Je na zákazníkovi, zda se dobrovolně rozhodne pro voucher nebo uplatní právo na vrácení peněz. EK proto radí vouchery nabízet způsobem, který je pro cestující atraktivní alternativou vracení peněz. Platnost nařízení EC 261/2004 však doporučení EK nepozastavilo ani neomezilo. Práva cestujících zůstala zachována. Šéfka EK pro hospodářskou soutěž Margarethe Vestagerová potvrdila, že „evropští zákazníci mají právo na vrácení peněz, pokud si to přejí“ a uvedla: „nemůžeme posuzovat ekonomickou situaci každého jednotlivce…proto říkáme, že je to právo zákazníka a tečka“.

Evropské letecké společnosti doporučení EK ostře kritizují a viní komisi z nedostatku vůdčích schopností při odvrácení dopadů krize na likviditu leteckých společností. Tvrdí, že v době, která vyžaduje jasná rozhodnutí, přichází EK pouze s vágním a nezávazným doporučením a ignoruje urgentní potřebu leteckých společností pozastavit nařízení EC 261/2004.

Za letecké společnosti vystupovaly organizace Airlines for Europe (A4E), Airlines International Representation in Europe (AIRE), European Regions Airline Association (ERA) a IATA.

Letecké společnosti argumentují tím, že musí cestujícím vrátit asi 9,2 miliardy EUR, a to podle nařízení, které nikdy nepředpokládalo masový dopad globální pandemie na leteckou dopravu. Za změnu nařízení EC 261/2004 lobbují letecké společnosti (a některé země EU) již od března.

Komise shrnuje, že doprava, ubytování, pohostinské služby, rekreace a kultura představují takřka 10 % celkového HDP zemí EU. Asi 267 milionů obyvatel (tj. 62 % populace) má alespoň jednu dovolenou ročně a 78 % obyvatel EU stráví dovolenou ve své zemi nebo jiné zemi EU. (Foto: baltictimes)


Fotografie k článku



Související kategorie

Komentáře



Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
15.05.2020 14:05
off topic

Franc_69: Samozřejmě že mám, i s Wizzair,EasyJet,Smartwings,Emirates....mam pokračovat? Myslíte že bych sem psal něco ohledně Ryanair jen tak a neletěl s nimi ani jednou? To by bylo jaksi divne,nemyslite?

Franc_69 - nepřihlášený host (...142.104...)
15.05.2020 09:02

Jane, mohu se jen zeptat, zda máte s Ryanem osobní zkušenost ?

petrp (...250.28...)
15.05.2020 08:24

Jan:..a Vy zase máte recht s tím, Máte to nejlevnější, ale není to zadarmo:-)

Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
14.05.2020 21:58

petrp: Máte pravdu,poletim za levno a budu kafrat... jinak řečeno,cestující vyhledává nejlevnější let,ten nabídne Ryanair a s dalšími vynaloženými náklady jako zavazadla,výběr místa,odbavení na letišti,občerstvení na palubě...zaplatí stejně jako s klasickou aerolinkou,ale na oko,letenka byla levná a to je první tah na branku...ale běda jak se vyskytne problem,pak už se jen píše recenze: S Ryanair nikdy... :)

petrp (...250.28...)
14.05.2020 20:37

Ryanair vymyslel produkt ( a nejen Ryanair) který většina cestujících chce......a zlikvidoval dražší aerolinie s dobrým servisem bez příplatků, ty se vesměs musely přizpůsobit-.....to není zlým Ryanairem, ale volbou cestujících, poletím za levno a budu kafrat:-)

Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
14.05.2020 19:39

btw.neni to tak davno,kde se psalo,že Ryanair by nejradeji sedacky v letadle zrusil a nahustil cestujici vedle sebe jak sardinky a rovnou vestoje ;) Proto jsem psal v tom duchu,že jsou solidní spolecnosti a Ty,kterým jde především o zisk nikoliv o radoby zmiňované pohodlí nebo spokojenost cestujícího...
A poslední věc,Máš nemáš - Máte - nemáte... ;) Já Vás neznám takže slušně vychovaný člověk nebude druhému tykat,ja to nedělám,hm? pane Eliáš...

Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
14.05.2020 19:31

Elias: Psal jsem to pohledem vseobecne,zdravy selsky rozum...bohuzel se vzdycky najde nekdo,kdo hned přepočítává do peněz,cokoliv...
Ano,kdo chce letět sám,může si zaplatit svuj Challenger a letět kam chce...samozřejmě...a na WC si může chodit kdy se mu zachce,více,pokud se podává občerstvení během letu....achjo :)

Eliáš - nepřihlášený host (...95.121...)
14.05.2020 14:48

Jan: solidní letecká společnost dokáže zachovat prostor mezi cestujícími - pak si to ta solidní letecká společnost nechá zaplatit a letenka bude za 50.000. Máš možnost si vybrat, solidní za 50000 nesolidní za 1000+50 Kč za návštěvu Wc

Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
14.05.2020 12:43
Cestující nejsou bezúročná banka

Zaplatim si let na urcity termin...pokud let není uskutečněn,vrací aerolinie peníze zpět...nic nenormalního,naprosto logické.
Není přece možné,pokud není poskytnutá zaplacená služba,aby si aerolinie peníze ponechala a nabídla nějaký voucher k dalšímu možnému letu,pokud zákazník další let v jiném termínu třeba nepožaduje /viz.odlet na nějakou akci,za jednorázovým účelem na určitý den apod./
Ano,voucher jako možnost být může za předpokladu,že zakaznikovi bude vyhovovat,pokud ne,penize zpet.Solidní letecká společnost dokáže peníze vrátit,solidní společnost dokáže zachovat prostor mezi cestujícími na palubě,pouze tam kde jde o zisk z každého místa místo pohodlí a bezpečnosti,existují společnosti jako je Ryanair.Zisk a poplatky za každou cenu...i z běžné návštěvy toalety na palubě během letu,to už je absurdní.
Takže závěrem,kdo nedokáže vyplatit peníze za neuskutečněný let,ať zanikne.Cestující nejsou bezúročná banka.

Mengo - nepřihlášený host (...120.203...)
14.05.2020 11:42

3 minuty trvalo vyrizeni vraceni penez za letenku u Lufthansi. Dovolal jsem se hned.

Celkem 14 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace