Státní pomoc Air France prohloubí napětí uvnitř skupiny Air France-KLM

Skupině Air France–KLM se daří zajistit si podporu nezbytnou k překonání krize poptávky. Obě části skupiny přitom získávají podporu od svých vlád. Jedná se o podporu určenou jednotlivým společnostem, nikoliv skupině. Pomoc francouzské vlády je tedy směřována k Air France a nemůže být použita pro KLM a naopak.

Air France si zajistila půjčku ve výši 7 miliard EUR (4 miliardy EUR od syndikátu bank s garancí státu a 3 miliardy akcionářské půjčky). KLM vyjednává finanční podporu ve výši 2 až 4 miliardy EUR. KLM tento objem pomoci postačí, pokud poptávka dovolí alespoň 80 % provozu koncem roku 2021.

Nizozemské sdělovací prostředky uvádějí, že ředitelství KLM vyjadřuje pochybnosti, zda je Air France skutečně připravena snižovat náklady, což by naznačoval vysoký objem vydělené pomoci. KLM je také přesvědčena, že Francie má ve skupině silnější slovo.

Obě společnosti ustavily skupinu Air France-KLM v roce 2004. Po celou dobu existence skupiny panuje mezi oběma póly napětí, které se stupňuje. V loňském roce eskalovalo kvůli pokusu skupiny neprodloužit mandát úspěšného generálního ředitele KLM Pietera Elberse.

Za Elberse se postavili jak zaměstnanci KLM, tak i nizozemská vláda. Ta rozhodla zvýšit svůj kapitálový podíl ve společnosti ze 6 na 14,3 %, aby vyvážila vliv francouzské vlády ve společnosti a zajistila si „místo u stolu“. Nizozemská vláda uvedla, že tím zajistí ochranu nizozemských zájmů ve skupině. Ty se týkají rozvoje a provozu společnosti KLM a letiště Schiphol. Francouzská strana byla o kroku nizozemské vlády informována jen hodinu před tiskovou konferencí a tento krok označila za „překvapivý a nepřátelský“. Francouzský ministr financí Bruno Le Maire to označil za „nepochopitelné“.

Představenstvo skupiny Air France-KLM pod tlakem v únoru 2019 Elbersovi jeho mandát nakonec prodloužilo. Jedním z problémů okolo prodloužení mandátu Elberse bylo, že mezi 19 řediteli představenstva skupiny byl pouze jediný z Nizozemí.

Zdrojem trvalého napětí uvnitř skupiny je, že KLM hospodaří trvale efektivněji než Air France. Poskytnutí štědré státní pomoci pro Air France může prohloubit přesvědčení nizozemské strany, že KLM musí šetřit a Air France může utrácet. (Foto: Air France-KLM, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Související kategorie

Komentáře



Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
05.05.2020 12:54

Spojené aerolinie a ještě ze dvou zemí...to nikdy nemůže dokonale fungovat.
Jak je vidět,nefunguje...každý chce být sám na ´svém písečku´...takže asi tak.

Petr - nepřihlášený host (...162.119...)
04.05.2020 22:52
Taky je AF téměř dvakrát větší než KLM

V tržbách a přepravených cestujících asi o 60%, v počtu letadel pak o vic než 100%. Možná to nejsou ty správně ukazatele, ale větší proste jsou.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace