Rozhoduje se o přežití společnosti Norwegian. K dispozici jsou jen špatné scénáře.

Norwegian v těchto dnech usiluje získat 1,2 miliardy USD státní pomoci od norské vlády. Její udělení nebo neudělení rozhodne o bytí či nebytí společnosti, která je třetí největší evropskou nízkonákladovou společností. Norwegian varoval, že pokud nezíská státní pomoc, během druhého čtvrtletí zůstane bez prostředků.

Norwegian je jednou z nejvíce zadlužených společností na světě. Cesta k hlubokému zadlužení vedla přes překotné rozšiřování linek, megalomanský růst leteckého parku a prodej letenek pod cenou. Norwegian v době konjuktury vršil ztráty, zatímco konkurenti dosahovali atraktivních marží. Poslední dva roky se firma snaží o záchranu. Akcie společnosti poklesly o 97 %. Krize poptávky a restrikce v cestování situaci již tak kritickou situaci společnosti dále zhoršily. Nyní každý měsíc ztrácí společnost 300 milionů norských korun (NOK) a až 500 milionů NOK od července. Firma má rezervu max. 3 miliardy NOK.

Společnost varovala, že podle základního scénáře zůstane většina flotily na zemi dalších 12 měsíců. Do té doby má zůstat v provozu pouze sedm letadel. Norwegian to oznámil v pondělí.

Firma zpracovala ještě optimistický a pesimistický scénář. Na optimistické straně je začátek obnovování provozu na krátkých linkách ve třetím čtvrtletí a návrat do normálu ve třetím čtvrtletí 2021, na dálkových linkách v roce 2022.

Aby Norwegian splnil podmínky pro udělení státní půjčky, musí restrukturovat své finance a dosáhnout konverze dluhu do jmění, a to v takovém rozsahu, že by ponechal stávajícím akcionářům společný majetkový podíl ve výši pouhých 5,2 %. Firma musí konvertovat do jmění asi 8 miliard NOK dluhu, což představuje asi 15 % celkového dluhu, a zároveň získat asi 400 milionů NOK čerstvého kapitálu. Platby partnerům, dodavatelům a leasingovým společnostem potřebuje posunout do druhého pololetí.

Analytici předpokládají, že pokud Norwegian získá státní pomoc a přežije, bude muset hodit přes palubu své dálkové linky. I společnost připouští, že z krize vyjde jako relativně malá firma.

Norwegian argumentuje tím, že společnost vytvořila řadu pracovních příležitostí. Stát nabízí pomoc ve podobě garancí na půjčku ve výši až 3 miliard NOK (270 milionů USD), ale diktuje si tvrdé podmínky pro udělení garancí. Ty mají zabránit tomu, aby garance získala společnost, která tak jako tak zkrachuje.  

Podpora od vlády má tři komponenty: okamžitá půjčka 300 milionů NOK podmíněná tím, že společnost získá bankovní garance od komerční banky na 10 % této částky, 1,2 miliardy NOK garancí je podmíněna souhlasem stávajících věřitelů snížit úrokové sazby a dalších 1,5 miliardy NOK je podmíněno zajištěním dodatečného jmění.

Analytik DNB Markets soudí, že objem pomoci je příliš omezený a podmínky příliš tvrdé, než aby na pomoc Norwegian dosáhl. To je nepochybně i názor finanční komunity, neboť v pátek klesly akcie Norwegian o 17 %.

I v případě, že společnost státní pomoc přežije, stávající akcionáři a věřitelé přijdou takřka o vše. A přežití zůstává velmi nejisté. (Foto: Norwegian Air, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související kategorie

Komentáře



Jirka - nepřihlášený host (...177.140...)
02.05.2020 16:20
pracovní příležitosti pro cizince?

Jestli zaměstnávají hlavně Nory, pak má ten argument, že vytvářejí pracovní příležitosti, nějakou váhu.
Ale o tom docela pochybuju.

Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
02.05.2020 02:49

Skončí Norwegian...začne někdo jiný
Každá nízkonákladovka začně skromně a se ziskem roste chut a pak už je to k ničemu...to same Wizzair...začínal skromně a dnes? Drahý a snobský...
Hodně jsem tehdy s Wizzair nalítal destinací ale co prohrál boj a zbaběle utekl z Prahy,kde ho nahradil Ryanair,tak už je mi cizí a je mi jedno jak dopadne...neustojí,krachne...bude další cosi...

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace