Dvanáct zemí včetně České republiky žádá Evropskou komisi, aby zprostila dopravce povinnosti vracet peníze za zrušené lety

Ve společném návrhu žádá Belgie, Bulharsko, Česká republika, Francie, Irsko, Kypr, Litva, Malta, Nizozemí, Polsko, Portugalsko a Řecko revizi směrnice EC 261/2004. Chce zprostit dopravce povinnosti vracet peníze za zrušené lety a umožnit místo toho nabízet vouchery.

Stávající regulace dává zákazníkovi právo na vrácení peněz, pokud dobrovolně neakceptuje voucher. Vrácení peněz je pro většinu zákazníků preferovaná metoda vypořádání, ale je pro dopravce méně výhodná než voucher.

Doposud Evropská komise odmítala akceptovat změny regulace a naposledy počátkem dubna potvrdila právo zákazníků na vrácení peněz.

To, že se Česká republika připojila k této iniciativě, fakticky znamená, že vláda vystupuje na podporu privátních společností na úkor práv zákazníků. Server planes.cz se obrátil na Ministerstvo dopravy s žádostí o osvětlení důvodů této žádosti. (Foto: Interesting Engineering)


Fotografie k článku



Související kategorie

Komentáře



Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
01.05.2020 00:16
Off topic - gyro

1.Proč mohou dávat lidem vouchery cestovky /vyjadřil se jasně PetrPan a dál není co dodat.../
2.proč mají lidé možnost odložit splátky nájmů /nemůžeme srovnávat sociální politiku lidí s případným příkořím nějaké aerolinie - pokud nezaplatíte nájem vlivem nařízení vlády z důvodu zamezení příjmu,pak můžete o nájemné bydlení přijít a jste na ulici...Aerolinku položí částka,kterou již disponuje od cestujícího a má jí vracet?
3.proč stát pomáhá firmám a živnostníkům /myslíte v této době,kdy mě jako osobě poškozené nařízením vlády v nemožnosti dát dítě do školy nezaslala vláda kompenzaci v podobě Ošetřovného za druhou polovinu března a dnes je ...už 1.5.2020 a nic? čili cely měsíc duben za polovinu platu měsice března? - to je ta okamžitá pomoc vlády??? ....u firem a živnostníků asi taky žádná sláva,viz.jednou pod krizovým zákonem,pak radši pod zákonem ochraně zdraví a pod ´bubu´ Městského soudu v Praze zase pod krizovým zákonem...Miliardy utíkají,schodek se propadá a kdo ví kam? Takže to je ta podpora??
asi pro to, že je krize.....Kdo má krizi? Poslanci a představitelé státu diktující nesmysly ze dne na den s plným platem po dobu jejich krize?? Zamyslete se gyro...dokud je čas a není pozdě.Větší nadhled a fakta,ne pohádky někoho kdo počítá jen své zisky na úkor lidí,daňových poplatníků.

Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
30.04.2020 23:55

Streamline: A o to jde....už se na to třesou,pach peněz a touha zisku je víc,jak spokojeny zákazník který si zaplatil a společnost i tak z něho má zisk...pokud je takovych spousta,zisky se jen počítají a kukadla se protáčejí...o tom to je...
U Vás to dopadlo ještě dobře...peníze Delta nakonec vratila.
Kdo vrací peníze je i Ryanair co vím od známého,ale už vidím jak Smartwings by vracel peníze byť za zpožděný let xy hodin dle jasných podmínek EU.

Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
30.04.2020 23:45

Zadne vouchery....zákazník si zaplatí letenku,pokud neodletí,vrací se peníze a hotovo.
Stávající regulace dává jasně zákazníkovi právo na vrácení peněz, pokud dobrovolně neakceptuje voucher.Vrácení peněz je pro většinu zákazníků preferovaná metoda vypořádání, ale je pro dopravce méně výhodná než voucher.
Někdo se nad tím pozastavuje? Pokud já nabídnu službu a služba se nedostane zakaznikovi v čase,způsobu a délce,má plné právo na vrácení peněz a jen dobrovolně může proběhnout domluva na kompenzaci ve stejné podobě objednaných služeb,či jinak...pokud obě strany souhlasí a v tomto případě mohla být letenka zakoupena na jednorazovou akci kdesi v destinaci za ojedinělým účelem.Pak je nabídka nějakých dalších možných letů nezajímavá.
Takže za mě,vracet peníze zpusobem,jakym byla letenka zakoupena dle právních norem.
Nelze si brát cestující jako rukojmí,pro řešení mimořádných okolnosti.Nelze.
Bohužel žijeme ve světě,kdy jak psal PetrPan: práva spotrebiteľov budú navždy pošliapané na prospech silných korporácií.

Streamline - nepřihlášený host (...243.104...)
30.04.2020 23:15
Voucher je fakt jen drahej obrázek

"Chce zprostit dopravce povinnosti vracet peníze za zrušené lety a umožnit místo toho nabízet vouchery."
Kdykoliv? A nafurt? To by bylo pro aerolinky super-výhodné a pro zákazníky super-nevýhodné. Takže touto změnou chtějí dostat zákazníka do ještě nevýhodnějšího postavení, než je teď. Byl jste někdo někdy v USA? Tam se ruší tisícovky letů ročně a navíc někdy z velice nedůvěryhodných důvodů. Znám z vlastní zkušenosti. Delta nám zrušila jeden let z LGA do BUF. U přepážky nám řekli, že to bylo kvůli počasí. Tak jsem se pídil, protože ten den podle meteorologů bylo ve státě New York skvělé počasí, max. denní teploty v NY byly kolem 38 °C a bylo všude jasno, téměř bez mraků. Po písemném dotazu mi Delta sdělila, že let byl zrušen z toho důvodu, že ledadlo bylo poškozeno při odmrazování. Na další dotaz mi již Delta neodpověděla. Chtěl jsem po nich, aby mi vysvětlili, proč bylo nutno ten den odmrazovat letadlo, když odpoledne bylo téměř 40 °C.

Peníze za letenky nám Delta vrátila, ale byl to fakt podraz. A teď si představte, že aerolinky dostanou tuto možnost, jak vyjebávat se zákazníky!!!

Streamline - nepřihlášený host (...243.104...)
30.04.2020 22:54
A co když... ?

A co když se někdo "plnění" z voucheru nedožije?

PetrPan - nepřihlášený host (...106.186...)
30.04.2020 13:31

re: gyro

no rozdiel medzi cestovkou a aerolinkou vo vztahu k spotrebitelovi je ten, ze cestovka je poistena proti upadku, takze ked krachne, voucher refunduje poistovna. U aerolinky ti voucher zostane akurat tak ako pekne drahy, zaramovany obrazok na stene. A ze banky na krize len zarobia, to je uz asi na inu stranku a inu diskusiu.

gyro - nepřihlášený host (...24.211...)
30.04.2020 12:22
proč asi ???

Doufám, že se s podobnou dementní otázkou autor článku obrátí i na ostatní ministerstva.... Proč mohou dávat lidem vouchery cestovky, proč mají lidé možnost odložit splátky nájmů, proč stát pomáhá firmám a živnostníkům.... asi pro to, že je krize....
Ta zaujatost serveru planes.cz proti leteckým společnostem ( obzvláště jedné) je opravdu velmi ubohá.......

Jiří - nepřihlášený host (...75.139...)
30.04.2020 11:43
Právo

Aerolinky za zastavení letů nemohou. Doporučuji se zahojit žalobou na stát(y) co zakázaly lety.

PetrPan - nepřihlášený host (...106.186...)
30.04.2020 10:31

V kríze sa má trh vyčistiť a nech prežijú len silní hráči. Spotrebiteľ nečerpal službu (nie jeho vinou), prečo by sa mal skladať na pochybné riadenie aerolinky a úverovať aerolinku nejakým zdrapom papiera a pritom dúfať, že mu aerolinka neskrachuje ? EU je banda idiotov, ale ak toto sa presadí potom práva spotrebiteľov budú navždy pošliapané na prospech silných korporácií.

atlas - nepřihlášený host (...167.251...)
30.04.2020 09:44

A co takto dat ludom moznost si prebookovat ten let napr o rok, dva?
Lebo voucher je len velky odrb, aj keby aerolinka nekrachla, tak urcite za hodnotu vouchera nebude mozne kupit rovnaku letenku. Specialne rozne akciove letenky.

Celkem 11 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace