Air Astana chce po krizi posílit své tržní pozice

  • 22.04.2020 17:00

Peter Foster, šéf kazašské Air Astana očekává, že společnost vyjde z koronavirové krize posílena a připravuje se na obnovení provozu. V současné době, stejně jako u všech společností, je většina letadel Air Astana odstavena. Zaparkováno je 34 ze 36 letadel. Minimální objem služeb zajišťuje dvojice letadel Airbus A321neo. Mimo provoz jsou všechna letadla nízkonákladové společnosti Fly Arystan. Většinu z 5000 zaměstnanců poslala společnost na dovolenou s polovičním platem.

Krize zastihla společnost v dobrém finančním zdraví. Hospodaření roku 2019 skončilo ziskem přes 30 milionů USD proti výsledku 5,3 milionů USD v roce 2018. Výnosy společnosti vyrostly o 6 %, společnost přepravila 5 milionů cestujících, což je 17% meziroční nárůst. Dobré finanční situace využije k rychlému návratu na trhy.

Foster naopak upozornil, že ceny leteckého paliva se sice na papíře snížily, ale kvůli malému odbytu řada rafinérií výrobu paliva zavřela. Palivo již není kde skladovat. Dalším problémem je nečinnost pilotů, která si vyžádá více tréninku na simulátorech. Foster proto předpokládá, že dojde k výraznému růstu cen účtovaných za takový trénink. Air Astana přitom žádný vlastní simulator nemá. Čím déle budou restrikce na letecký provoz trvat, tím větší to bude problém.

Největší neznámou je, kdy dojde k obnovení provozu. Air Astana plánuje čtyři scénáře: 15. května, 15. června, 15. července a 15. srpna. Jako první se otevře provoz na vnitrostátních linkách, kde je pozice díky Fly Aristan mimořádně silná. Následovat bude omezený počet mezinárodních spojů, a to podle toho, jak se jednotlivé země budou otevírat mezinárodnímu provozu a jak bude vypadat epidemiologická situace.  

Rizikem je regulace, která může leteckým společnostem předepsat „společenský odstup“ mezi cestujícími. To by ovlivnilo vytížení letů, a tudíž výrazně zdražilo letenky. Navíc taková opatření mohou být přijímána nekoordinovaně.

Rychleji oproti plánu nahradí Air Astana letadla Boeing 757-200 novými A321LR a Embraery E190 novými E190 E2. Tím dosáhne významných úspor v provozu a vyšší flexibilitě při plánování letadel na jednotlivé linky. (Foto: Daily Mail, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace