Dne 15. dubna uzavřel ruský vyšetřovací výbor šetření katastrofy letadla Sukhoi Superjet 100-95B (RA-89098) letícího na lince Aeroflotu SU1492 z Moskvy do Murmanska dne 5. května 2019.
Vyšetřovací výbor obvinil z katastrofy kapitána letu Denise Jevdokimova (licence ATPL, celkový nálet 6 844 hodin, z toho 1 570 hodin na SuperJetu). V důsledku katastrofy zahynulo 41 lidí. Na palubě letadla bylo 73 cestujících a 5 členů posádky. Výbor uvedl, že vyšetřování vyloučilo technické problémy letadla, na které se velitel letu odvolával. Výsledek šetření byl předán prokuratuře.
Letadlo bylo po vzletu z letiště Šeremetěvo zasaženo bleskem, který na určitou dobu vyřadil část avioniky, autopilota a spojení. O bouřce v blízkosti letiště byla přitom posádka informována před vzletem, ale bouřku neobletěla, jak ukládají relevantní předpisy. Letoun zastavil stoupání v letové hladině FL100, vyhlásil ztrátu spojení a nouzi a vracel se zpět na Šeremetěvo, a to v režimu řízení Direct Mode.
Výbor shledal, že velitel letadla během manévru přistání porušil řadu předpisů, přistání nezvládl a nedbal opakovaného varování před střihem větru. V důsledku těchto chyb došlo k tvrdému přistání na vysoké rychlosti se třemi odskoky, při kterých bylo letadlo katastroficky poškozeno. Přistání komplikoval mód řízení, střih větru a vysoká přistávací hmotnost letadla. V režimu Direct Mode se také automaticky nevysunují spoilery a posádka je po přistání nevysunula. Během druhého odskoku do výšky 6 m dosáhlo přetížení +5,25 G, při třetím odskoku přesáhlo přetížení +5 G a způsobilo destrukci konstrukce. Poškození křídelních nádrží vedlo k požáru.
V rámci zprávy bylo uvolněno video, které ukazuje poslední momenty katastrofy a evakuaci cestujících. (Foto: SK RF)
"O bouřce v blízkosti letiště byla přitom posádka informována před vzletem "
Prečo v hraničných prípadoch RLP nezmení vpd ? Tým by sa znížilo riziko vzniku kritickej situácie. Potom sa to hodí na pilota.
Proti přímému zásahu bleskem nikdy nelze beze zbytku ochránit. Přinejmenším to schytaj antény a čidla na trupu a od nich to můžou schytat vstupní obvody na přijímačích či AD převodnících. A protože dojde též k silné elektromagnetické indukci, nejspíš zareagují různé přepěťové a nadproudové ochrany v napájecích zdrojích a můžete dotyčnou elektroniku znova nahazovat nebo se zresetuje a inicializuje.
Vylouceno to neni a vypadek nebyl trvaly. V kazdem pripade udelali blbost kdyz stoupali primo do bourky. Vse ostatni byla asi smula.
Myslel jsem, že v dnešní době je elektronika v letadlech proti zásahu bleskem chráněna. Nebo i přes všechna opatření je to o náhodě?
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Budu předpokládat - jelikož k přerušení stoupání došlo ve FL100 a nejspíš krátce po úderu blesku, tak se by se nemělo jednat o situaci, že ŘLP poslalo letadlo přímo do bouřky. Doba mezi vzletem a zásahem blesku byla v kontextu situace dost dlouhá, . Pokud se kapitán rozhodl bouřce nevyhnout, tak je to čistě jeho chyba. Navíc pak asi zpanikařil a nezvládl přistání. Tzn. klasický řetězec dílčích selhání lidského faktoru.