Evropská komise potvrdila nárok na vrácení peněz

  • 08.04.2020 13:00

Evropská komise (EK) odmítla lobbování leteckých společností i žádost německé a nizozemské vlády, aby leteckým dopravcům bylo umožněno kompenzovat zákazníky zrušených letů nabídkou voucheru a nevracet peníze. To by znamenalo omezení platnosti regulace EU261/2004.

EK potvrdila, že letecké společnosti musí vracet peníze za letenky u letů, které byly zrušeny nebo u nichž se podstatně změnil letový řád. Potvrdila tak, že stávající regulace zůstává v platnosti. Pokud cestující neakceptuje voucher nebo jiné řešení, musí mu dopravce vrátit peníze. Sdělila to komisařka EK pro dopravu Adina Valean.

Některé společnosti se v poslední době uchýlily k tomu, že namísto vracení peněz nutí cestující akceptovat voucher. Právo na vrácení peněz skrývá např. British Airways a KLM. KLM a Emirates uvádí, že peníze za letenky budou vracet teprve po roce. Zákazník se tak dostává do situace, že pokud se nehodí voucher, bude po dobu jednoho roku nechtěně financovat zmíněné společnosti.

Jedná o společnosti s čtyřhvězdičkovým ratingem Skytrax, u kterých by zákazník právem očekával, že respektují práva zákazníků i závazné směrnice EK. (Foto: KLM, planes.cz)


Související fotky


Komentáře



Petr Šimáček (...142.238...)
22.04.2020 18:05
EK refundace

Pozitivní zpráva. EK vrací peníze i u nerefundovatelných letenek. Potvrzeno od Student agency. Počítám, že to bude tak dva měsíce trvat.

Carlos - nepřihlášený host (...30.78...)
15.04.2020 16:37
Jak dostat peníze z Emirates

Ahoj, objevil jsem právě na CZ stránkách emirates skrytou cestu, jak dostat zpět peníze namísto voucheru - https://www.emirates.com/cz/czech/help/ - zde si klikněte na Žádost o refundaci. Je to celkem zdlouhavé vyplňování, ale je tam hned od začátku na výběr zda chcete voucher na 12 měsíců nebo refundaci. Já jsem si tím vyplňováním již prošel a již mi potvrdili, že mi na kartu vrátí 100% částky, kterou jsem za letenky zaplatil.

Petr Šimáček (...122.32...)
09.04.2020 15:46

Carlos: My obdobně v květnu PRG-DXB-MRU. Zakoupeno v listopadu 2019 přes Student agency. Dnes jsem dostal mail, že jak píšeš voucher na 760 dní, ale byl tam i dovětek, že po 12 měsících od vystavení původní letenky plná refundace (platí pouze pro letenky vystavené v EU s odletem z EU) v případě, že nebyla letenka nějak využita.

Carlos - nepřihlášený host (...30.78...)
09.04.2020 11:19
Dovětek

a jinak zcela souhlasím s Marcelovým posledním odstavcem:
"Evropská komise by měla zakázat Emirates vstup na Evropský trh do vyřešení refundací a stížností poškozených a zneužitých evropských pasažérů. Evropským společnostem by to pomohlo v obnovování kapacit i snížení ztrát a žít bez cest od Dubaje jistě dokážeme. Pokud by Emirates měli nad sebou tuto metlu, jednali by jistě s větší orientací na zákazníka"

Carlos - nepřihlášený host (...30.78...)
09.04.2020 11:14
Emirates refundace za 2 roky

My máme v listopadu koupené letenky s Emirates do Dubaje na závěr dubna přes MyTrip, v úterý přišel z MyTripu email, že je třeba, abychom se rozhodli, jak chceme dále postupovat, možnosti máme 2: a) voucher na 760 dní !!! (nikoliv 1 rok, ale 2 roky) nebo b) se o nás již aerolinie postaraly napřímo a tak nás MyTrip nemusí řešit. Dále je tam upozornění, že pokud neodpovímě nejpozději 5 dní před odletem, tak je možné, že nám budou účtovat další poplatky a náklady. Je fajn, že má člověk na výběr...

jirp (...63.98...)
08.04.2020 21:42
diky

Marceli diky za podrobne a perfektni informace! Stale jsem sokovan, jak se Emirates vykaslaly na sve zakazniky. Byvala to dobra spolecnost. Doufam si to trh bude pamatovat.

Marcel - nepřihlášený host (...176.138...)
08.04.2020 17:21
Refundace a změny

Jsem moc rád za rozhodnutí EK a paní Eurokomisařky Valean.
Letecké společnosti jsou obchodní firmy, generující zisk, nebo ztrátu, mohou přijímat na rozdíl od klientů vládní pomoc, nebo speciální úvěry.
Realizoval jsem množství refundací a prostředky přišly jen od BA (refundace 15.března) a Lufthansy (refundace 12.března). Ostatní společnosti nic.
Easyjet - zprocesoval promptně, platba nepřišla
Ryanair - zablokoval jednoduchou refundaci, nahradil zprvu nefunkčním formulářem k manuálnímu zpracování a prostředky v nedohlednu
KLM - našel jsem skrytou možnost na žádost o refundaci přes stížnosti. Není však vidět přímo v manage booking. Finance a zpracování samozřejmě otevřené
TURKISH- refundace neodmítají, ale říkají, že začnou řešit za dva měsíce po návratu všech do práce.
QATAR - vyžádáte refundaci -> přijde voucher. Byť tvrdí, že nabízí obojí. Na druhé straně na rozdíl od všech ostatních nabízí 10% bonus z fare navíc. To vnímám jako vstřícné gesto, protože letenky příští rok budou s ohledem na nižší kapacity dražší a zapůjčení peněz také něco stojí.
EMIRATES jste již komentovali, ale rád bych vypíchnul naprosto nepřijatelné jednání.
Involuntary zrušení letu po online odbavení 14 hodin před odletem, jako náhrada bylo nabídnuto místo v business class s doplatkem cca 65000 Kč - " take or leave". Jednalo se o poslední let ze Sydney do Prahy. Povinnost bezplatně překnihovat pomíjena, překnihování na jiné dopravce také.
Při poruše A380 v Praze se mi podařilo agentku přesvědčit na revalidaci na Turkish až když jsem doložil, že to EK vyjde levněji, nežli 600 EUR za kompenzaci EU261/2004. To však platí u neevropských společností jen ve směru z Evropy. To nejhorší na EK však bylo, že údajně zrušený let odletěl a cestující tak museli zůstat v Austrálii a koupili si letenku s Qatar zpět.
Evropská komise by měla zakázat Emirates vstup na Evropský trh do vyřešení refundací a stížností poškozených a zneužitých evropských pasažérů. Evropským společnostem by to pomohlo v obnovování kapacit i snížení ztrát a žít bez cest od Dubaje jistě dokážeme. Pokud by Emirates měli nad sebou tuto metlu, jednali by jistě s větší orientací na zákazníka

Dan - nepřihlášený host (...177.136...)
08.04.2020 17:03
to jirp

No za prvé bych si dovolil oponovat, že "Emirates, Air France, KLM, Lufthansa" fakt ty peníze na vrácení také nemají... a zdravý úsudek, byť sám ho mám, obávám se, že většina veřejnosti ho mít nemusí (slyšel jsem dost, že paráda od května už to bude konečně dobrý) a proto je to od leteckých společností přinejmenším nemorální.

Peter Pšenica (...41.67...)
08.04.2020 16:07
Air Canada

Pridávam do zoznamu spoločností, ktoré si drzo na stránku napíšu, že u letov zrušených z dôvodu COVID-19 peniaze vracať nebudú, lebo to nazývajú "vyššou mocou", aj kanadskú Air Canada. Tí si zrejme pletú v nariadení 261/2004 vyplácanie kompenzácií pri zrušení/meškaní letov a vrátenie peňazí za letenku. Áno, ak k zrušeniu alebo výraznému meškaniu letu dôjde z dôvodov, ktoré sú mimo dosah spoločnosti, napr. počasie, štrajk iného personálu ako vlastného a pod., nemusia vyplácať cestujúcemu kompenzácie podľa dĺžky letu, ale peniaze za zrušený let vrátiť jednoducho musia ! Otázkou je, ako to z nich vytrepať... Áno, určite sa napr. nejaké lobby v Nemecku a pod. dajú dokopy, najmú si právnikov a poženú to k súdu, ktorý určite rozhodne v prospech cestujúcich, ale spoločnosti proste rátajú s tým, že väčšina cestujúcich na to nebude mať odvahu, čas, peniaze a pod. V mojom prípade je to dokonca tak arogantné, že z cesty do Kanady mi najprv zrušili spiatočný let z Kanady do Európy, ale ani sa neunúvali mi to oznámiť, proste mi vypadol z rezervácie a hotovo. Potom mi zrušili let z Európy do Kanady a zase sa mi to ani neunúvali oznámiť. A napokon mi prípoj v rámci Európy posunuli o tri dni neskôr, ktorý v podstate nevedie nikam, lebo z pôvodnej letenky mi ostali dva bezcenné európske lety, ktoré sa ani nedajú skombinovať spolu a samozrejme ani do tretice mi to ani neoznámili. Zisťujem to len sám tým, že si kontrolujem letenku. A navyše, keďže som letenku kupoval cez online cestovnú kanceláriu, nakoľko tá kombinácia letov sa priamo u leteckých spoločností nedala vytvoriť, tak ma budú odkazovať na cestovnú kanceláriu, že ona ma má riešiť. No a tá, keďže má zákaznícke centrum v Indii (znižovanie nákladov v dnešnom globalizovanom svete...), kde je absolútny zákaz vychádzania už pár týždňov, vôbec nereaguje. Pritom aj kanadská nezisková organizácia Air Passenger Rights, ktorá radí postihnutým cestujúcim, jednoznačne konštatuje, že situáciu takýchto cestujúcich je povinná riešiť aj samotná letecká spoločnosť a neodkazovať ich na cestovnú kanceláriu, lebo cestujúci sa kúpou letenky stáva účastníkom zmluvného vzťahu medzi ním a leteckou spoločnosťou (nie cestovnou kanceláriou, tá iba sprostredkovala predaj).

jirp (...63.98...)
08.04.2020 15:20
kompenzace

Ad Dan: predstavte si opak, tj Komise by rozhodla, ze narok na vraceni penez neni. Krome toho vraceni penez odmitaly spolecnosti jako Emirates, Air France, KLM, Lufthansa, ty penize urcite maji. Krome toho ma mit zakaznik zdravy usudek a nekupovat si letenku na 7.kvetna bez ohledu na to, zda ji spolecnost nabizi nebo ne.

Celkem 12 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace