Ztráta velké zakázky Boeingů 737 MAX může být začátkem trendu

  • 06.04.2020 17:00

I když to výrobci letadel ještě v únoru popírali, pandemie koronaviru a zpomalení tempa hospodářského růstu dramaticky pročistí seznamy objednávek nových letadel. Nebudou potřeba. Nelze vinit jen koronavirus, neboť první příznaky problému se objevily na trhu již vloni, a to v souvislosti s poklesem hospodářského růstu. Navíc řada analytiků dávno před pandemií varovala, že objednávky nových letadel jsou nerealisticky vysoké.

Nejnověji leasingová společnost Avalon zrušila objednávku na 75 letadel 737 MAX a 20 opcí v katalogovém objemu 11 miliard USD. Avolon letadla závazně objednal v roce 2017 (20x 737 MAX 10, 55x 737 MAX 8) a sjednal opci na 20 dalších. První letadla z objednávky měla být převzata v roce 2021.

Očekává se, že může jít o začátek vlny rušení objednávek. V choulostivé situaci je především Boeing, neboť kvůli uzemnění 737 MAX letadla nemůže zákazníkům dodávat – ti tak mají šanci odstoupit od kontraktů bez penalizace. Krize nejvíc postihne dálková letadla, což je trh, kde Boeing dominuje. Do nepříznivé doby tak budou vstupovat na trh Boeingy 777X, které by měli první zákazníci dostávat od počátku příštího roku (pokud bude včas dosaženo certifikace). Poptávce po nových a palivově efektivnějších letadlech nepomáhá ani nízká cena paliva.

Analytici Barclays odhadují, že Airbus a Boeing budou nuceny v příštím roce snížit výrobu o 30 až 40 %. Barclays odhadovala (před pandemií) nadbytečnost objednávek leteckých společností u Airbusu na 30 %, u Boeingu až na 58 %. Největší objem objednávek obou výrobců zajišťují dopravci regionu Asie-Pacifik a Středního východu. To jsou regiony výrazně postižené pandemií, resp. ovlivněné poklesem ceny ropy.

Konkrétně u flydubai analytici odhadují, že objednávka 237 letadel 737 MAX je nadsazená o 198 letadel. Podobně „přeobjednaná“ se zdá Lion Air, může jít až o 178 Boeingů a 135 Airbusů. Skupina AirAsia je asi nejvíce „přeobjednanou“ společností Airbusu, může mít přeobjednáno až o 326 letadel. V únoru odložila skupinu přejímku 78 letadel A330neo pro svou odnož AirAsia X.

Nerealistické výše objednávek se podle informací z dobře informovaných zdrojů obával poslední dva roky také Airbus. Očekával, že dříve či později musí v rámci cyklického vývoje nastat krize, která počty objednávek sníží. Proto výrobce neusiloval dramaticky zvyšovat výrobu populární řady A320neo a soustředí se především na automatizaci a robotizaci výroby. U letadel A350 a A330neo byl hlavní záběr na snížení výrobních nákladů.     

Avalon kromě objednávky na 75 letadel 737 MAX zrušil také závazek na čtyři letadla A330neo, u 25 dalších letadel posunul termín dodávek na rok 2024 a později. Mezi nimi 16 letadel 737 MAX. Avalon má stále objednáno 64 Boeingů 737 MAX.

Vývoj objednávek a dodávek nových letadel v následujících měsících bude zajímavé sledovat. (Foto: rte.ie)


Fotografie k článku



Komentáře



Jeffer (...195.172...)
07.04.2020 09:52
backlog

No ja neviem… Keď obaja výrobcovia majú backlog na nejakých 10 rokov, tak aj keď prídu o 75 % zakázok, tak stále budú skoro tri roky za objednávkami (ktoré asi úplne nezamrznú). To je fakt taký problém?! (Teda ak nespanikári burza.)

RomanK (...158.129...)
07.04.2020 08:02
Si pamatuju

Pamatuji na články "Odhaduje se že do 20ti let bude třeba xx tisíc pilotů"... a ono prdlajs

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace