Americké úřady důrazně připomněly povinnost vrátit cestujícím rušených letů peníze

  • 05.04.2020 17:00

Rostoucí počet stížností cestující vedl americké Ministerstvo dopravy k tomu, že leteckým společnostem důrazně připomnělo nutnost dodržovat federální pravidla pro refundaci letenek. Společnosti musí vrátit cestujícím zrušených letů nebo letů, u kterých se podstatně změnil letový řád peníze, pokud cestující odmítne jinou formu kompenzace. To platí bez výjimky pro všechny letenky bez ohledu na knihovací třídu.

Ministerstvo dopravy tak reaguje na případy, kdy některé společnosti informovaly cestující zrušených letů, že dostanou vouchery nebo kredity na budoucí lety, nezmínily však možnost vrácení peněz. Žádná americká letecká společnost zatím nepodala návrh, aby byla z těchto pravidel, která jsou platná od roku 2011, osvobozena. Podobný předpis existuje od roku 2004 i v EU (EK 261/2004). Americká regulace však nezprošťuje dopravce povinnosti vrátit peníze ani v případě, kdy let je zrušen z důvodů, které leží mimo jeho kontrolu. Ministerstvo upozornilo, že pandemie koronaviru je něco, co nezavinil cestující, a proto má nárok na vrácení peněz.

Ministerstvo upozorňuje letecké společnosti, aby uvedly své jednání do souladu s pravidly dříve, než bude nuceno přistoupit k opatřením.

Problém se přitom zdaleka netýká jenom amerických společností. Např. společnost Emirates informovala zákazníky rušených letů, že peníze za zrušené letenky dostanou teprve za rok, navíc si o refundaci musí požádat. To je evidentní porušení předpisu 261/2004, neboť podle pravidel by se tak mělo stát do sedmi dní.

British Airways, Air France a KLM jsou obviňovány, že „skývají“ možnost vrácení peněz a snaží se, aby cestující akceptoval voucher. Foto: traveldailymedia.com)


Fotografie k článku



Komentáře



Jiří Koubek (...177.115...)
06.04.2020 11:19
EK 261/2004

Petr Šimáček: Tento bod se ale nevztahuje k vrácení zaplacené ceny letenky, ale ke kompenzaci škody dle článku 7 ;). To jste špatně pochopil. Stačí se na ten článek 7 podívat, o čem je ;)

Petr Šimáček (...142.238...)
06.04.2020 10:02
EK 261/2004)

V uvedeném dokumentu EK 261/2004 se ale píše (článek 5, bod 3): Provozující letecký dopravce není povinen platit náhradu v souladu s článkem 7, jestliže může prokázat, že zrušení je způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla všechna přiměřená opatření přijata. V tom případě jsou z toho letecké společnosti venku a je tedy jen na nich, jak se zachovají :(

Petr - nepřihlášený host (...174.66...)
06.04.2020 07:09
Letenky

Kdyz spolecnosti nechteji vracet penize tak co to zkusit u banky. Nekde jsem cetl ze kdyz zaplatite kartou tak za pripadny problem se sluzbou ci zbozim ruci banka. Dle teto informace by banka mela vratit penize.

Ja - nepřihlášený host (...103.14...)
06.04.2020 00:15

Evropská komise už své stanovisko vydala 18.3.2020. Výslovně tam píše o povinnosti vrátit peníze, pokud zákazník nesouhlasí s voucherem. Jiná věc je, že aerolinky tento předpis odmítají dodržovat, např. TAP Portugal mi doslova sdělil, že ten předpis nehodlají dodržovat.

Jiří Koubek (...177.115...)
05.04.2020 19:40
Lufthansa to samé

Lufthansa jde stejnou cestou, odmítá cestujícím vracet peníze a nabízí jen možnost převést nevyužitou letenku na voucher, navíc s platností na nákup letů realizovaných do konce tohoto roku...což je dost reálné, že vouchery úspěšně propadnou... Myslím, že v tomto ohledu by EU také měla dát jasné stanovisko, že nebude podobné jednání tolerovat... Ale jasné, politický rámec je jasný, to vlády zemí jako Francie či Německo nedopustí, jejich "děti" Air France/KLM, Lufthansa a podobně by šly do kytek...

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace