Jak to bylo skutečně s letem TWA 800

Přiznám se, že na Neviditelném psu nečtu příspěvky pana profesora Ulče. Začaly být nepřehledné a nerozuměl jsem jim. Ale zaujal mě článek o katastrofě letu TWA 800, která se stala 17. července 1996. Protože to je z mého oboru, přečetl jsem si to. Při vší úctě k panu profesorovi, musím říci, že článek byl plný nesmyslů. Teroristických a spikleneckých teorií. Jak to bylo ve skutečnosti?

Let TWA 800 New York- Paříž- Řím 17.7.96 letělo letadlo Boeing 747-131 N31119 vybavené motory Pratt and Whitney JT9D-7AH. Letadlo bylo vyrobené v červenci 1971 pro společnost Eastern. Ta ho nepřevzala a místo ní ho zakoupila TWA. Letadlo v době nehody bylo staré 25 let.

Boeing se vrátil z letu do Athén. Při přistání měl problém se signalizací reversu (zpětný tah – brzdění motorem) na motoru číslo 3. Nebyl čas to při průletu řešit a tak byl revers pro další let zablokován v zamčené poloze, což dovoluje MEL (Minimum Equipment List- seznam povolených závad). Tento manuál obsahuje závady, se kterými letadlo může za určitých omezení letět. MEL vydává výrobce a je to závazný předpis. Tento manuál musí být v tištěné podobě na palubě letadla v angličtině a může být, ale nemusí také v jazyce země provozovatele. ČSA měla MEL pouze v angličtině, ale Air France má MEL na jedné stránce francouzsky a na druhé straně ten samý text v angličtině. Stejně tak Lufthansa. (Neuvěřitelný MEL měla společnost Yangtze River Express, která měla MEL pouze v čínštině a blb, který v Praze dělal mechanika, neuměl anglicky a o letadle věděl houby, což při technickém stavu jejich letadel produkovalo spoustu komických situací. Zjistili jsme, že anglickou verzi manuálu mají v počítači na palubě (747-400).)

V šest hodin večer byl Boeing 747 natankován a byla provedena předstartovní  prohlídka. Při plnění letadla se automaticky uzavřel plnící ventil, který je řízen systémem volumetric shut off control (VSO), aniž by byla centrální nádrž plná. Mechanik vytáhl jistič tohoto systému, aby mohl naplnit letadlo požadovaným množstvím paliva. Později se zjistilo, že tento systém zlobil už několikrát před tím. Na palubě bylo požadovaných 140 tun paliva.

 Všechno bylo v pořádku a mechanik podepsal uvolnění letadla k letu. Začal nástup cestujících. Na palubě bylo 212 cestujících, většina cizinců byli Francouzi (40). Američanů bylo na palubě 152.

Kapitánem letadla byl 58letý Ralph G. Kevorkian, jako druhý pilot letěl přezkušující kapitán Steven E. Snyder (57), palubní mechanik byl inspektor Richard D.Cambell (63), který vyváděl nováčka Olivera Cricka (25). Jednalo se o velmi zkušenou posádku.

Letadlo bylo vytlačeno od gate kolem sedmé hodiny večerní. Odstartovalo z letiště JFK směr Evropa. Dvanáct minut po startu, když se posádka měla ohlásit Boston Control, se letadlo neozvalo a zmizelo z obrazovky. Bylo 20:31.

Pilot Boeingu 737 společnosti Eastwind hlásil Bostonu, že viděl ohromný záblesk v oblasti East Morichet. Ráno do udaného místa odstartoval vrtulník HH-60 ze Suffolk County Airport. V udané lokalitě našla posádka na hladině plovoucí trosky zmizelého letadla. Nikdo živý na hladině nebyl.

Okamžitě se rozjelo pátrání po troskách a vyšetřování příčiny katastrofy. FBI vedla vyšetřování po linii teroristického činu (viz článek pana Ulče). NTSB (Úřad pro bezpečnost v dopravě) řešila přímou příčinu katastrofy. Námořnictvo nasadilo žabí muže, aby zajistili a vylovili z moře zbytky letadla. Podařilo se vylovit přes 95 % letadla. Začala mravenčí práce odborníků na nehody. Z vylovených trosek se podařilo sestavit téměř kompletní trup letadla. Bylo jasné, že letadlo zničil výbuch v centroplánu.

NTSB vyšetřování vedle od začátku po linii závady na letadle. FBI vyslechla 80 očitých svědků. Všichni popisoval velký výbuch, někteří dokonce dva, a jak po té padla ohnivá koule do moře. Nedaleko od letové cesty je zkušební raketová základna US Navy, která je od koridoru vzdálena 296 km. Nejbližší plavidlo bylo od letové cesty vzdálené 28 km. Takže raketa to nebyla, ani radar neukázal, že by námořníci něco vypálili. Tak se FBI soustředila na teroristický čin. K činu se samozřejmě přihlásila jakási arabská skupina. Na troskách podlahy ze zavazadlového prostoru se našly stopy po cyclomethyletrinitranu (RDX), nitroglycerinu a RDX plus pentaetrirritol (PETN). Že by konečně kýžená bomba? Nikoliv! Letadlo vozilo před tím vojáky a jejich výstroj a výzbroj do Kuvajtu a podle nákladových listů právě v tomto zavazadlovém prostoru měla armáda uložené přesně tyto výbušniny. Také tvar výbuchu a ohnutí plechů ukazoval na centrální nádrž.

NTSB 23. srpna 2000 uzavřela vyšetřování a vydala konečnou zprávu. Výbuch centrální nádrže způsobil zkrat v drátech systému Fuel Qty Indication System (FQIS- palivoměr) vedoucích palivovou nádrží. Nádrž nebyla plná (80 tun paliva) a jeden z palivoměrů umístěných v nádrži měl uvolněné dráty. Výpary nad palivem vybuchly a dílo zkázy bylo dokonáno. Díky nekvalitní údržbě. Nádrže se kontrolují cca jednou za rok. Není to příjemná práce, do nádrže se musí vlézt. Ta se musí před tím vypustit a vyvětrat, to trvá asi tak den, než se do ní dá vůbec vstoupit s maskou.

NTSB vydalo závazný pokyn, aby se nádrže, respektive prostor mezi hladinou a stropem nádrže, plnily inertním plynem. Boeing musel po této nehodě na starých 747-100 předělat vedení v nádržích. Dnes tyto stroje stojí odstavené v poušti v Arizoně. Společnost TWA vyhlásila bankrot.

Taková je skutečná příčina katastrofy – žádné temné síly. Trup sestavený z trosek stále existuje a vyšetřovatelé se na něm učí své postupy.

 

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



jirp (...24.42...)
22.04.2020 15:55
dokola

Diskuse se stale mota dokola. Nic jineho bez oficialni vysledek vysetrovani neni. A ten uvadi, ze zkrat je pravdepodobnou pricinou katastrofy, skutecnou pricinu se nepodarilo s urcitosti prokazat. Takze jakjbto bylo skutecne zprava na rozdil od autora clanku nerika

Jenda - nepřihlášený host (...135.100...)
21.04.2020 22:14
ad Jaromír

Konspirátoři jsou hodně silná komunita, ale přesto si troufnu oponovat. Oni ty kabely skutečně našli a mají mezi sebou odborníky, kteří poznají, jestli ta koroze a poškození izolace vznikly po pádu a ve vodě, nebo už to tam bylo dlouho. Kabely opravované páskou, kabely přelámané, prodřené, vedené v místech, kde se objevovala vlhkost (tekoucí kuchyňky - ad zápisy v knize oprav) apod.
K té konkurenci, tomu také nevěřím. TWA se v té době už poněkolikáté hrabala z průserů asi nejen Carla Icahna, několikrát předtím málem zkrachovala i bez havárie, (např. "dohoda Karabu" o extrémně nevýhodném přeprodeji kapacit, kterou Icahn dojednal, než byl odejit), velmi zastarávající letecký park, odprodej lukrativního souboru londýnských tras a podobně... Nemyslím, že někdo měl potřebu "smáznout" TWA 800 z oblohy kvůli konkurenčnímu boji. Takto vratkou společnost by šlo položit podstatně jednodušeji a levněji. Někdy je lepší jít jednodušší cestou faktů, než složitě vytvářet konspirační teorie. :-)

Jenda - nepřihlášený host (...135.100...)
21.04.2020 22:01
TWA reakce

ad Alamos: Díky za poznatky a reakci. S tou explozí nádrže ale tuším, že proběhlo nekolik vyšetřovacích pokusů. Jeden za letu jiné B 747 po stejné trase, za stejných podmínek, s palivem koupeným z ...tuším... Říma, odkud si ho N93119 dovezl z předchozího letu na dně centrální nádrže. Tenhle pokus byl dost risk, i když to jistě měli vyšetřovatelé "jištěno". Prakticky vyvolali v tom letadle stejné podmínky, akorát bez té osudné jiskry. Přitom zjistili, že podmínky pro výbuch paliva nastat mohly.
Ale proč to píšu, možná bychom tu mohli zjistit, co jsem zapomněl. Kdysi, někdy kolem roku 2002 jsem viděl v ČT dokument, asi nejlepší, co kdy mohl o TWA 800 vyjít a tam ukazovali, že vyšetřovací pokus s explozí nádrže proběhl. Dokonce tam jednotlivě zkoušeli různé typy jisker, napětí, teplot atd. atd. Až zjistili, že teprve teplota paliva, dotčená hladina, podtlak při stoupání, vysoké napětí při přeskoku.... a USAZENINY na svorkách palivoměrů toto mohly způsobit. Pokud by jediná věc z tohoto řetězce chyběla, exploze by nebyla. To byl skvělý dokument, bohužel jsem zapomněl jeho název, jen tuším, že nebyl součástí žádného seriálu vyšetřování. Tam také rozebírali konspirační teorie a také je vyvrátili. Letecké katastrofy a potom ještě jeden dokument "vteřiny před katastrofou" zdaleka nedosahovaly takových kvalit a detailních informací.
Jenže ani v seznamu dokumentů o letu TWA 800 (jistě nebude úplný) na internetu, jsem o něm zmínku nenašel.

Dega - nepřihlášený host (...188.89...)
14.04.2020 12:03

To jsou ještě navíc ti amíci vyčůraní, že všichni letečtí mechanici a avionici, kteří pracují pod EASou nebo FAA musí mít školení EWIS (Electrical Wiring Interconnect System) a Fuel Tanks Safety. Dokonce opakovaně. To jenom proto aby se zamaskovala ta raketa, co TWA smázla.

Radek - nepřihlášený host (...45.251...)
12.04.2020 23:22
TWA

V článku chybí pár důležitých detailů, např. že z důvodu chyby posádky při boardingu letadlo muselo i s cestujícími na palubě stát dlouhé desítky minut na zemi, a naplno puštěné klimatizace přitom zahřívaly nádrže i palivo.
Ke vzpomínané knize, u nás vyšla pod názvem "Noční pád" a o znalostech autora o letadlech vypovídá i pasáž, ve které popisuje koupající se dvojici pozorující letadlo letící odhadem ve čtyřech kilometrech a zanechávající za sebou čtyři kondenzační čáry. Pokud by letadlo v této výšce zanechávalo kondenzační čáry, rozhodně by na zemi nebyla teplota vhodná pro koupání. Navíc spojení TWA800 a 11. září je dostatečně bulvární, senzacechtivé a vykalkulované na to, aby každý soudný čtenář pochopil, že se jedná o fikci založenou na jedné z konspirativních teorií.

Jaromir - nepřihlášený host (...180.78...)
10.04.2020 09:47
B 747 TWA Fligt 800

Nemáte pravdu. Přes 800 Svědků vidělo,jak k letadlu stoupá světelný bod . Co když tím letadlem proletěla raketa která neměla výbušnou hlavici? Ušouni dokáží zahnat do autu vše. Ostatně
doporučuji si přečíst knihu. Nelsona Mielleho " Night Fall",nebo česky " Pád za Soumraku".Vyšla u nás.
Je to psáno sice formou fikce ale je tam vše.A když jste takovej chytrolín,jak mohli v desítkách kilometrů drátů,kterými je B 747 vybaven najít zrovna ten ,který způsobil zkrat v palivové nádrži.?
Dle mého názoru,T.W.A. neměla konkurenci,zrovna jako Pan Amn a překážela těm mocným a tak musela pryč.

gogo - nepřihlášený host (...99.228...)
08.04.2020 20:47
Před časem jsme řešili, jak je možné, že

palivové čerpadlo, ponořené v nádrži s benzínem, které obsahuje komutátorový motorek, nezpůsobí výbuch. Resume po mnoha konzultacích je, že páry v benzínové nádrži obsahují málo kyslíku, takže to nemůže vybuchnout. V eroplánu to nebude jiné, petrolej jeví ještě menší chuť hořet. Jen nesmíte přidat nějaké okysličovadlo, to může potom nastat zajímavá reakce.

Alamos - nepřihlášený host (...63.98...)
07.04.2020 07:49
TWA

ad Jenda: také jsem zprávu NTSB četl a máte pravdu, že letadlo bylo už hodně opotřebované. Jeho technický stav však i přes řadu zmíněných problémů nebyl horší, než u jiných letadel tohoto typu a podobného stáří. Váš rozbor je pečlivější než ten, který naservíroval článek autora. Přesto zůstává faktem, že přes intenzivní simulace se explozi nepodařilo NTSB nikdy vyvolat. A to přesto, že byla věrně simulávana teplota nádrže, koncentrace par, různé i velmi vysoké intenzity jiskření, atd. Zpráva NTSB uzavírá, že výbuch iniciovaný závadou instalace je pouze pravděpodobnou příčinou katastrofy.
Smutné je, že článek interpretuje zprávu NTSB naprosto nesprávně.

Jenda - nepřihlášený host (...135.100...)
07.04.2020 03:13
TWA

Také jsem tu vyšetřovací zprávu četl, s trochou drhnutí, moje angličtina nepatří k nejlepším, ale řekl bych, že je to velice věrohodná zpráva. Snažili se pro vše najít důkazy, objasnit i rozpory ve svědectvích... Jen mne trochu překvapilo, že svým způsobem "ušetřili" dopravce TWA tím, že poukázali na to, že letoun nebyl hůře udržovaný, než průměrný vzorek ostatních starších 747 a že postupy údržby působily zcela profesionálně. Celou dobu předtím jsem vycházel z toho, že TWA se zmítala v nejisté budoucnosti, N93119 bylo velmi staré a mělo velké technické problémy, hodně zápisů poruch a opakujících se závad elektroniky apod. Ale tak to tedy nejspíš nijak nevybočovalo, pokud jsem tuto pasáž ze zprávy pochopil správně.
Každopádně, troufám si tvrdit, že nalezení kabeláže s tolika opravami, prodřenými částmi izolace, skoro prázdná centrální nádrž, pod ní 3 silně hřející klimatizace, měřiče s izolaci zhoršujícími usazeninami kolem konektorů, společné vedení generátorových kabelů spolu s nízkonapěťovými, CVR s 2x přerušeným záznamem jakoby od zkratu před výbuchem, ani ne minutu předtím kapitánovy stížnosti na divné chování průtokoměru... to je hodně nepřímých důkazů pro přímou jiskru do nádrže s výbušnou směsí. :-/ Otázka je, zda se dopravci poučili. "747 classic" sice bohužel už z oblohy zmizely, ale kabeláž se dá lámat, skřípat a opravovat donekonečna páskou i u novějších strojů.

planesfun (...63.98...)
06.04.2020 12:10
Yangtze River Express

Take jsem moc nepochopil jak s katastrofou TWA800 souvisi mechanik Yangtze River Express v Praze a se spatnou znalosti anglictiny. Jinak jsem rad, ze autor ve sve skromnosti bravurne vyresil pripad, na kterem si NTSB vylamala zuby. Vse je tak snadne.

Celkem 12 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace