Společnosti šetří, jak se dá a kde se dá

Šéf skupiny Ryanair Michael O’Leary snížil svůj plat a plat pracovníků společnosti na 50 %, a to na období duben a květen. Firma se připravuje na dlouhé období bez provozu nebo jen s minimálním provozem. O’Leary předpokládá, že v nejlepším případě čekají firmu dva až tři měsíce nečinnosti a firma musí toto období přežít. V interview pro Financial Times přiznal, že dnes nikdo nemá představu, co je před námi. Ve svých rozhodnutích proto vychází z čínské zkušenosti. Zároveň předpokládá, že irská a britská vláda pomohou postiženým zaměstnancům. Ryanair znovu vyhodnotí situaci na konci května. Michael O’Leary však nevyloučil, že může dojít k ještě výraznějšímu snížení mezd nebo propouštění. Ryanair měl k 12. březnu hotovost nebo hotovostní ekvivalent přes 4 miliardy EUR. Hodnota flotily se odhaduje na 8 až 10 miliard USD. Prioritou pro Ryanair je zajistit svými zdroji prostředky, které umožní společnosti přežít „tři, šest, devět a možná i 12 měsíců bez provozu a bez výnosů“.

O’Leary varuje, že EU musí být opatrná na to, komu poskytne pomoc, aby nedošlo k masivnímu poškození svobodného trhu a zestátněné společnosti podporované státem nekonkurovaly dobře vedeným privátním společnostem. Sdružení IATA (The International Air Transport Association) uvádí, že velcí dopravci budou bez prostředků do dvou měsíců. Asociace odhaduje, že leteckým společnostem bude nutno poskytnout nouzovou pomoc ve výši až 200 miliard USD.

Šéf skupiny IAG Willie Walsh si do konce svého kontraktu snížil mzdu o 20 % a odložil svůj odchod do penze, aby nedocházelo ke změně vedení v době krize. Stejné snížení platů postihne i šéfy leteckých společností skupiny. Piloti British Airways přijdou v dubnu a květnu o 50 % základní mzdy. Na základě dohody s odbory bude 4500 pilotům nařízeno neplacené volno v délce dvou týdnů.

Britská vláda připravuje záchranný program pro letecké společnosti. Podle zdrojů Financial Times poskytne záruky na úvěr leteckým společnostem v objemu 330 miliard GBP. Banky se obávají, že objem půjčky není dostatečný, aby zabránil kolapsům společností. Nevylučuje se ani kapitálový vstup do společností, tj. peníze daňových poplatníků by byly využity na nákup akcií. Ministr dopravy uvedl, že vláda nedopustí kolaps těch společností, které jsou dobře vedeny a vykazovaly zisk. Vláda přitom chápe, že letecké společnost nejsou zdaleka jedinými společnostmi, které budou potřebovat pomoc.

Společnost Boeing v pátek oznámila, že na neurčito nebude vyplácet dividendy a přerušuje zpětný výkup akcií. CEO Dave Calhoun a předseda představenstva Larry Kellner se vzdávají svých mezd do konce roku. Boeing v období 2013 až 2019 vykoupil své akcie za 43 miliard USD. Nyní žádá o pomoc v objemu 58 miliard USD.       

Zpětný výkup akcií budou muset omezit také americké letecké společnosti, které nyní žádají o státní pomoc. Zmíněné společnosti po dlouhou dobu vykupovaly své akcie, a to v takových objemech, že dnes chybí prostředky na přežití. Tento problém se zdaleka neomezuje na Boeing a americké letecké společnosti, ale je daleko hlubší. V roce 2018 společnosti spadající do indexu S&P 500 vykoupily své akcie v objemu 806 miliard USD, v roce 2019 730 miliard USD. Řada odborníků proto namítá, že letecké společnosti si z krize mají pomoci sami.

Společnost Aeroflot zrušila veškerou reklamu a ušetřených prostředků využije, jakmile se situace začne vracet k normálu. Firma také uzavřela několik prodejních míst v Moskvě. Skupina na různých letištích zaparkuje na 50 letadel, zejména Airbusů A320 a A321, které nyní vzhledem k restrikcím na lety do Evropy nelze uplatnit. Letiště budou zvolena v místech, kde jsou nejvýhodnější podmínky z hlediska ochrany letadel před korozí. Nejvíce letadel uzemní v květnu, v létě předpokládá uzemnit ještě 20 letadel SuperJet. Firma předpokládá, že letadla se postupně budou vracet do provozu koncem roku.

Společnost Emirates zatím odstavila 20 letadel Airbus A380, ale soudí se, že může nastat situace, kdy společnost bude nucena odstavit většinu nebo dokonce všechna superjumba. Udržet letadla v provozu je zřejmě dlouhodobě nemožné a od 25. března společnost na 14 dní pozastavuje provoz včetně tranzitu cestujících přes Dubaj, který tvoří páteř jejího podnikání.

Opatření německé vlády (a zdravý rozum) zřejmě znemožní testovat nové letiště Brandenburg, do kterého se měly zapojit stovky dobrovolníků. Letiště zatím nepřipouští, že by došlo k posunu původně ohlášeného termínu otevření 31. října. Provoz letišť Tegel a Schönefeld poklesl (pokud jde o počet odbavených cestujících) o 75 % a bude dále klesat. Na letišti Brandenburg jsou nyní zaparkována nepotřebná letadla Lufthansy a společnosti nevidí smysl, proč by v tuto chvíli měly vynakládat dodatečné náklady a úsilí na operace spojených s přesunem. Rozpočet letiště Brandenburg navíc předpokládá v období od roku 2021 až 2024 financování v objemu 792 milionů EUR. Samozřejmě může existovat i opačný názor, že letiště lze uvést do provozu pohodlněji a s menšími riziky právě v době nízkého provozu.



Související kategorie

Komentáře



jan - nepřihlášený host (...36.34...)
26.03.2020 13:21
ad Peter Psenica

jednani spolecnosti vychazi z celku jednoduche uvahy: spolecnost, ktera ma jasnou podporu sve narodni vlady (kterou navic dostane z penez i Vasich prostrednictvim eu) se bude chovat vice mile k zakaznikum, nez ti, kteri maji sice dnes penize na konte (ktere vydelali zejmena predmetem sveho podnikani (prepravou z bodu A do B)), ale ktere pomoc nedostanou od nikoho. kdyz jste si letenku objednaval, urcite jste mel indicie s jakou spolecnosti se chystate letet i podle drivejsich zkusenosti a referenci jejich zakazniku. obecnejsi otazkou zustava, jestli je nasim cilem vychovavat a udrzovat v chodu polostatni, nevykonna monstra, ktera podporu bez srupuli pozaduji kontinualne a vydavaji to za svobodne podnikani (s posvecenim privlastku 'narodni stribro'), ktere je jedine spravne a soutezi s podnikanim nesponzorovanym?

Marcel - nepřihlášený host (...176.138...)
25.03.2020 21:57
Refundace Ryanair a další

Letecké společnosti začaly jednat i za hranou zaběhlých pravidel a zákonů s cílem udržet si finance a případně dokonce získat, alespoň nějaký dodatečný příjem.
Příklady zpozdit, vyhnout se refundacím, nebo zpoplatnit změny (upsell):
Ryanair - refundace jedním klikem přestala fungovat a vyplňovací formulář byl u některých letů deaktivován a nebo šel vyplnit až na několikátý pokus.
Condor - jindy okamžité zpracování refundace společnost nahradila potvrzením rezervace s poznámkou, že je stornována a bude odeslána k dalšímu zpracování.
Qatar - naviguje všechny refundace na vystavení kreditu na další lety (peníze zůstanou "doma" a cestující bude platit nově stanovené ceny. Lze teoreticky obejít zadáním žádosti nikoli přes Covid, ale General Inquiries a Reservation& ticketing.
Emirates - analogie, nicméně po chaotickém zrušení všech letů a nedostatečné koordinaci se samotnou vládou SAE, kdy poslední přeplněné lety nemohly odletět se zdá, že umožní i refundace.
U této společnosti se ukázal další nešvar - při zrušených letech (involuntary) vybírali poplatky za překnihování na jiné lety, kde nebyla stejná knihovací třída. Tato praxe nebyla jen u cestujících, kteří nemohli odcestovat z překážek na straně vlád. Společnost tak nectila povinnost překnihování na libovolný let, kde je volné sedadlo a místa se snažili prodat.
Jsem si vědom, že situace je bezprecedentní, ale zákony a pravidla by se měla dodržovat a cestující by neměli zneužíváni. Na druhé straně by letecké společnosti měli intenzivně shánět financování, úvěry a státní podporu.
Společnosti, které naopak provedli refundaci okamžitě bez poplatků: LOT (call center), Easyjet (manage booking), Lufthansa (Back office+call center), Spirit (lety neomezeny, ale umožnili převedení na kredit bez udání důvodu), Turkish Airlines (call center), Brussels Airlines (online request). Za což jim patří velký dík všech dotčených cestujících.

Luk - nepřihlášený host (...14.232...)
25.03.2020 19:46
Ryanair

U Ryanu jsem zadal zadost o refundaci ted o vikendu bez nejmensiho zadrhelu.

Columbo - nepřihlášený host (...80.30...)
25.03.2020 18:41
To: MichalC

Jestli se nepletu, tak u Emirates a Etihad to bylo vynucené státním nařízením.

MichalC (...63.98...)
25.03.2020 17:39
nejenom Ryanair

U Ryanairu asi lze očekávat poněkud agresivnější přístup. Více zaráží např. Emirates a Etihad, které vše prostě zrušily, a to včetně tranzitů. Navíc to oznámily jen dva dny dopředu. Jedná se přitom o společnosti, které jsou často považovány za prémiové, a jejichž business je silně závislý na tranzitech.

Peter Pšenica (...168.131...)
25.03.2020 17:23
Ryanair a jeho jednanie

V takýchto krízových obdobiach sa ukazuje, ako spoločnosť jedná so svojimi zákazníkmi. Kým väčšina leteckých spoločností ponúkla možnosť vrátenia peňazí, absolútne zdarma rebooking na neskorší dátum, zmenu trasy a pod., Ryanair sa správa k cestujúcim s "bezcennými letenkami", ktoré nemôžu využiť (a to vrátane letov, ktoré zrušil sám Ryanair) ako obyčajný zlodej. Príde síce e-mail, že lety možno refundovať alebo zdarma a bez doplatku zmeniť na neskorší dátum, ale realita je taká, že tisícom ľudí pri žiadosti o refundáciu vyhadzuje chybové hlásenia a pri snahe o rebooking na neskorší dátum od vás systém pýta doplatok do vyššej ceny v daný deň (a to ešte musíte prísť zložito a úplne náhodou na to, ako sa k možnosti zmeny letu vôbec dostať). Letiskové Ticket Desky, ak sú ešte vôbec otvorené, systém nepustí urobiť žiadnu zmenu a ak sa aj zamestnancovi podarí dovolať na ich špeciálne číslo Ryanairu, tí mu povedia, že volať musí samotný cestujúci. Samozrejme, na online chat nikto nereaguje (na čo ale systém neupozorní a môžete tam čakať aj hodiny na otvoreným chatom a nič) a telefónne linky sú viac-menej na výsmech, čísla vo všetkých krajinách sú buď permanentne obsadené alebo vás rovno vyhodia s tým, že sa nedá dovolať a máte skúsiť neskôr. No a tých zopár čísel, ktoré vás aspoň dajú do poradia a pustia vám hudbu, vám ani nepovedia, aká je asi čakacia doba alebo koľko klientov je ešte pred vami, takže počúvate hudbu donekonečna. Myslím, že je to jasná taktika Ryanairu, odradiť väčšinu zákazníkov od nejakého refundu alebo rebookingu, však si povedia, že tá letenka nebola tak drahá, kašlem na to tráviť hodiny času a pretelefonovať viac ako stála celá letenka. Tomu hovorí Ryanair "Customer Service". Ryanair je fajn, keď všetko klapne a vy sa uskromníte v kvalite, ale keď je problém, tak sa ukáže pravá tvár...

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace