Koronavirus může Boeingu paradoxně uškodit i pomoci

Uzemnění letadel 737 MAX u stávajících uživatelů a opoždění dodávek nových letadel kromě jiného znamená, že Boeing nese značné náklady spojené s kompenzací postižených zákazníků. Jen do konce roku Boeing vyplatil svým zákazníkům kompenzace ve výši 1,4 miliardy USD a další 2,6 miliardy USD na výplatu kompenzací vyčlenil. Čím déle jsou letadla uzemněna, tím vyšší jsou kompenzace.

Boeing jedná o výši kompenzací se zákazníky individuálně. Celková výše kompenzací však odpovídá průměrné výši zisku na sedačku. Kompenzace nepochybně vychází z reálných čísel o poptávce a uzemněných kapacitách.

Boeing přirozeně nebude kompenzoval zákazníky za kapacity, pro které tak jako tak neexistuje poptávka. Epidemie koronaviru způsobila největší propady letecké dopravy v Číně, kde snížení kapacit ve vnitrostátní dopravě dosáhlo až 80 %. Tak, jak se epidemie nyní přesunuje do Evropy, řada evropských společností bude nucena nabízené kapacity omezovat. Omezení kapacit je přitom významné.

Výše kompenzací vyplácená leteckým společnostem se proto proti původním předpokladům může významně snížit. Jak významně bude jasné teprve poté, kdy se letecká doprava začne vracet do normálu. Ve hře jsou však miliardy dolarů. Tolik tedy k „pozitivům“ epidemie. Na druhou stranu jsou zde také závažné hrozby.

Epidemie v souběhu s dalšími faktory vytváří pro Boeing velmi nebezpečnou a nepředvídatelnou situaci. V současné době se termín recertifikací přesunuje ke konci pololetí, a spolu s tím i možnost obnovit dodávky letadel. Ty pravděpodobně nenastanou dříve než ke konci třetího kvartálu. Problém Boeingu je, že kontrakty na dodávku letadel typicky dovolují zákazníkům odstoupit od kontraktu (bez penalizace), pokud se dodávky opozdí o 6 až 12 měsíců. Stovky vyrobených a nedodaných letadel spadnou do tohoto pásma. Tím pádem do situace, která dává zákazníkům možnost od kontraktu ustoupit nebo poskytne největší páky kontrakt upravit nebo zcela renegociovat. Hrozba masových rušení kontraktů však byla hypotetická, neboť letecké společnosti nová letadla tak jako tak potřebovaly a Airbus je vyprodán na mnoho let dopředu. To platilo, dokud tu nebyl koronavirus.  

Epidemie vytvořila zcela novou a nebezpečnou situaci. Prudký pokles poptávky podlomil finanční zdraví řady leteckých společností, které se nyní jednoduše mohou dostat do situace, kdy odstoupit od kontraktu nebo posunout termíny dodávek bude jedinou možností přežití. Masové rušení kontraktů proto nelze vyloučit.

Další problém souvisí s cenou 737 MAX. V březnu či dubnu se očekává rozhodnutí Světové organizace pro obchod (WTO) týkající se nedovolené státní podpory pro Boeing. Pokud EU tento spor vyhraje, což je vysoce pravděpodobné, získá od WTO právo uvalit na americkou produkci dodatečné tarify. Vloni vyhrály Spojené státy svůj spor ve věci nedovolené státní podpory pro Airbus a následně uvalily dodatečné clo ve výši 15 % na dovoz velkých letadel z EU. Pokud EU bude postupovat zrcadlově, dodávky 737 MAX do Evropy to skokově zdraží, a to právě v ten nejnepříznivější možný moment. (Foto: ABC News)   


Fotografie k článku



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace