Boeing v prudkém pádu žádá vládu o pomoc

  • 17.03.2020 17:00

V pondělí poklesla cena akcií Boeingu o 23,8 % a dosáhla 129,61 USD, což je nejnižší cena od září 2016. Boeing tak zaznamenal vůbec nejhorší výsledek v rámci Dow Jones Industrial Average. Ještě minulý týden informoval server planes.cz, že akcie Boeingu poklesly pod psychologickou hranici 200 USD. Počátkem března 2019 byla akcie za 440 USD.

Ratingová společnost S&P Global Ratings snížila rating Boeingu hned o dva stupně na BBB, což je jen dva stupně od stupně „podřadné“. Fitch zařadila v pátek akcie Boeingu do kategorie „credit watch – negative“.

Propad je dán souběhem řady krizových faktorů: problém 737 MAX, pokles poptávky po leteckém cestování, nejistá prognóza vývoje pandemie, rekordně nízká cena paliva a všeobecný pokles akciových trhů.  

Mimořádně tvrdě situace dopadá na program 737 MAX. Existují pochybnosti, nakolik bude mít trh vůbec schopnost absorbovat takřka 400 vyrobených, ale zatím nedodaných letadel. Většina zákazníků nyní může od kontraktu odstoupit bez penalizace. Případné obnovení výroby je nejspíš v nedohlednu. Očekává se také oslabení poptávky po modelu 787, který dnes táhne výsledky divize komerčních letadel. Letecké společnosti v těchto dnech letadla odstavují, vyřazují a prodávají spíše něž pořizují nová. Většina leteckých společností bude v následujících měsících bojovat o přežití.

Prezident Trump oznámil, že vláda „pomůže leteckým společnostem na 100 %“, což nepřímo znamená také podporu pro Boeing (a Airbus). Asociace Airlines for America (A4A) odhaduje, že americké letecké společnosti budou potřebovat finanční pomoc okolo 50 miliard USD a dalších 8 miliard USD pro letecké společnosti v nákladní dopravě. A4A navrhuje podpořit odvětví granty, půjčkami a daňovými úlevami.

Boeing Co. se obrátil na Bílý dům a Kongres se žádostí o pomoc. Chce získat krátkodobou pomoc, která má zabránil propouštění zaměstnanců a zachovat výrobu u subdodavatelů. Ta je kritická pro schopnost Boeingu pokračovat ve výrobě. Vzhledem k problémům s modelem 737 MAX dnes Boeing nemá dostatečné zdroje, aby takovou pomoc poskytl z vlastních zdrojů. Hospodářská situace společnosti samotné se prudce zhoršuje, a to přesto, že nyní bude Boeing schopen výrazně omezit kompenzace vyplácené leteckým dopravcům, kteří jsou postiženi výpadkem 737 MAX.  

Boeing je postižen epidemií i bezprostředně, neboť choroba se prokázala u jedenácti zaměstnanců, z toho šesti ze závodu v Everettu, kde se vyrábí širokotrupá letadla. V karanténě bylo v neděli 339 zaměstnanců. Boeing nyní konzultuje situaci s epidemiologickou službou a rozhodne, zda ve výrobě letadel může pokračovat. Stát Washington je jedním ze států, který je postižen pandemií nejvíce. V neděli bylo ve státě Washington registrováno takřka 800 nemocných.

Proti problémům není imunní ani Airbus. Ve svých závodech ve Francii a Španělsku přerušuje výrobu na čtyři dny a tohoto času využije pro zdravotní a protiepidemická opatření, jako je např. důkladná dezinfekce v provozech. V maximálním rozsahu přešel Airbus na homeworking. Výrobce uvažuje snížit cíl výroby letadel na letošní rok, neboť předpokládá, že zákazníci nebudou v současné krizi připraveni přijímat nová letadla.



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
19.03.2020 14:01

Airbus je bude zanedlouho následovat, ale u něj pravděpodobně nebudou následky tak drastické.

karel3 - nepřihlášený host (...221.176...)
17.03.2020 22:37
Vyhody.

Pokles kapacity v nakladni doprave musi byt vitan domacimi pestiteli a vyrobcema. Je tezke pochopit proc se musi do Evropy dovazet kuprikladu zelenina a maso z jizni Ameriky, hracky z Ciny, atd.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace