Evropská komise připravuje daně na letecké palivo.

  • 03.12.2019 17:00

The Financial Times přinesly informace z projednávaného dokumentu o zdanění leteckého paliva, který unikl z Komise. Smyslem dokumentu je zdražit palivo natolik, aby se emise produkované v EU leteckou dopravou snížily o 11 %, a to za cenu jen „nepatrného“ dopadu na zaměstnanost ve členských zemích.

Finální verze dokumentu Euroactiv navrhuje uvalit daň 330 EUR na 1000 litrů paliva, což by zvýšilo cenu letenek o 10 %. „Nepatrný“ dopad na zaměstnanost by v odvětví letectví znamenal snížit zaměstnanost o 11 %. Počet cestujících v rámci EU by poklesl na 620 milionů. Naopak výnosy z této daně pro rozpočty členských zemí jsou odhadovány na 27 miliard EUR.

Letecké palivo je osvobozeno od daní, a to na základě celosvětové dohody (Convention on International Civil Aviation) z roku 1944. To se týká paliva, které letadlo tankuje v cílové destinaci. Pravidla EU v zásadě umožní, aby členské země zdanily letecké palivo pro vnitrostátní spoje. V současné době to však žádná země EU nedělá. Země EU také mohou podepsat vzájemné bilaterální dohody, které by zdanění umožnily.

Dopady takové daně, pokud bude zavedena, by znamenaly výhodu pro společnosti, které mají palivově efektivní letecký park. Systém by přitom mohl fungovat pouze v případě, že dohody podepíši všechny členské země EU. Zkušenost ukazuje, že dosažení plného konsensu v rámci EU je problematické a různé země mohou mít na věc různý pohled. Systém by také mohl přinést výhodu zemím, které se k dohodě nepřipojí. Pokud dojde k Brexitu, největší evropský trh letecké dopravy by se k dohodě zemí EU nemusel připojit vůbec.

Nevyřešena zůstává otázka konkurence ze zemí mimo EU. S ohledem na mezinárodní dohody by tyto společnosti kupovaly palivo bez daně, což by jim poskytlo významnou komparativní výhodu proti leteckým společnostem z EU. Aby opatření mělo smysl, muselo by dojít k dohodě na celosvětové úrovni, což je prakticky vyloučeno.

Odvětví je již nyní vystaveno řadě různých daní a poplatků, a to včetně poplatků za odbavení cestujícího. Letecké společnosti platí, jako jediný druh dopravy, emisní povolenky. V současné době je podíl letecké dopravy na celkových emisích 2,5 %. Pokud bude pokračovat růst ekonomiky, vzroste tento podíl do roku 2020 o 68 %.

Zdanění paliva protlačuje v EU Koalice ministrů financí pro ochranu klimatu, která se zformovala v dubnu  019. V Koalici jsou zapojeny Dánsko, Finsko, Francie, Holandsko, Irsko, Lucembursko, Německo Rakousko, Španělsko, Švédsko a Velká Británie.

Návrh přichází v době, kdy hlavní letecké společnosti EU, skupiny IAG, Lufthansa a Air France-KLM, vykazují propad zisku nebo jsou v klinické smrti (Alitalia). Cena paliva se pohybuje okolo 85 USD/barel.

I přes odhodlání Evropské komise zůstává tedy nejasné, jak by bylo možno tuto iniciativu uvést v život.  (Foto: Climate Home News, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



planesfun (...17.10...)
04.12.2019 16:48
Udaje CO2

Soucasne uvadena uroven emisi letecke dopravy 2.5% pochazi z oficialni hodnoty auditu v roce 2010. Cerstvejsi hodnoty nejsou. V roce 2020 se ocekava asi 4-5%. Takze udaj je spravne.

atlas - nepřihlášený host (...168.37...)
04.12.2019 14:50

Mimo EU aerolinky mozu vyuzivat fifth freedom flights v eu.
EU aerolinky zaznamenaju vdaka tomuto obrovsky pad, nezamestnanost stupne, menej lietadiel sa preda, ekonomika eu padne trochu.
A mimo eu aerolinky budu velmi spokojne.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
04.12.2019 11:24

Moc lítáte, holomci! Kdo se s váma má furt v letadle mačkat!

Honza - nepřihlášený host (...188.182...)
04.12.2019 10:42

A jirip by měl přemýšlet dvakrát a pečlivě číst. Tomáš upozornil, že do roku 2020 zbývají 4 týdny a to asi během nich takový nárůst nebude, že?

jirp (...48.53...)
04.12.2019 09:42
narust emisi

Naprstek by mel nejdrive premyslet a pak urazet. Pokud se 2.5% podil zvysi o 68%, pak to znamena, ze podil bude cinit 4.2%.

Tomáš Náprstek - nepřihlášený host (...181.245...)
04.12.2019 08:55

"V současné době je podíl letecké dopravy na celkových emisích 2,5 %. Pokud bude pokračovat růst ekonomiky, vzroste tento podíl do roku 2020 o 68 %." - skutečně? Že by nám během čtyř týdnů povyskočil celosvětový podíl emisí z letecké dopravy tak markantně? Někdy by neškodilo, kdyby si autor po sobě článek(nejspíš prevzatý) přečetl, popřípadě se zamyslel nad obsahem a formulací.

jirp (...135.32...)
03.12.2019 19:01
vzhuru na katamaran

Spravne. Kdyz Greta muze jezdit jachtou tak my take!
Ve skutecnosti jde dalsi zdaneni, aby politici mohli dal rozhazovat. Ty prachy do ekologie nikdy nedojdou.
Hlavne ze daji dalsich 400 mil. Euro do Alitalie.

Josef Novák - nepřihlášený host (...176.195...)
03.12.2019 18:36
Kdo je další na holení?

Tak v EU už jsme si zničili energetiku, zemědělství, automobilový průmysl...vytvořili jsme v mnoha oblastech uzavřený trh....diví se snad někdo, že se v osvědčeném pokračuje dál?

Poslední zhasne.

Streamline - nepřihlášený host (...243.104...)
03.12.2019 17:59
Jakýpak saky-paky, ...

... evropské aerolinky nepotřebujeme, tak je takto krásně začneme likvidovat.

Vaše EU :-)

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace