Vídeňskému letišti se rychle zvyšuje podíl nízkonákladových dopravců. Austrian Airlines z toho mají těžkou hlavu

  • 25.11.2019 13:00

Na vídeňském letišti od nepaměti dominovala domácí společnost Austrian Airlines, která se na některých linkách těšila prakticky monopolní pozici. To se však během posledních pár let dramatický změnilo. Od roku 2017 do roku 2020 vzroste podíl bázovaných letadel nízkonákladových dopravců ve Schwechatu na trojnásobek.

Fenomenální růst vídeňské nízkonákladové dopravy paradoxně odstartoval krach společností Air Berlin a Niki. Po jejich odchodu z trhu se na nízkonákladové lety z Vídně vrhnul Wizz Air a Lauda a tyto společnosti společně s firmami LEVEL a easyJet zvýšily nabídku nízkonákladových dopravců v roce 2018 na 4,5 mil. sedadel. V příštím roce to však bude až 7 mil. sedadel (obr. 1, zdroj: aviation24.be).

Na nedávné tiskové konferenci přitom CEO Ryanairu Michael O’Leary prohlásil, že do 5 let bude mít společnost ve Vídni největší tržní podíl. Míru agresivity dokládá, že na vídeňském provozu dnes ztrácí Ryanair 1 milion EUR denně a se ztrátou počítá i v následujících letech.  

Krach Air Berlin a Niki tedy neuvrhl letiště do stagnace, ale naopak přinesl největší boom. A krizi domácího Austrianu. Analýza Top 40 evropských letišť ukázala, že na letištích, které fungují jako hub, je podíl nízkonákladových dopravců obvykle 20 %, na letištích, které základnami nejsou, dosahuje přes 50 % (viz obr. 2). 

Hospodářské výsledky Austrianu jsou zoufalé. EBIT (zisk před zdaněním a úroky) poklesl za prvních devět měsíců tohoto roku o 84 % proti stejnému období roku 2018. Po šesti letech, kdy společnost vytvářela zisk může být letošní rok prvním rokem ztrát. Austrian ohlásil program agresivního snižování nákladů a usiluje snížit náklady o 90 mil. EUR ročně. To zahrnuje cíl snížit počet zaměstnanců o 700 až 800 během dalších dvou let a připravit zaměstnance o některé benefity. Součástí transformačního program je mj. náhrada turbovrtulových letadel Q400 Airbusy A320, rušení letů z rakouských letišť (mimo Vídeň) a některých dálkových linek. Austrian se tak snaží zachovat své vedoucí postavení ve Schwechatu.

Kromě letiště budou z konkurenční bitvy profitovat zejména cestující z Vídně a spádových oblastí, což zahrnuje také Slovensko a Českou republiku. Ti získají přístup k novým linkám a atraktivnějším cenám. Je škoda, že na fenomenálním růstu nízkonákladové dopravy nedokázalo participovat letiště Bratislava.   


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Jiří Pecina - nepřihlášený host (...82.152...)
26.11.2019 12:15
1mil EUR týdně ne denně

Ryanair ztrácí 1 mil EUR týdně ne denně. Ten článek je zoufale špatně.

Jan - nepřihlášený host (...129.84...)
25.11.2019 20:37
Velmi zly preklad

Opäť raz článok, ktorý je veľmi zlým prekladom článku publikovaného na aviation24.be Tento kompilát obsahuje viacero nepresností a zlých prekladov. Odporúčam preto radšej originál zo zmieňovanej stránky. Jedná sa o list zamestnancom AUA od ich CEO.

Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
25.11.2019 13:08

V Bratislavě bohužel není žádná kupní síla. Všichni létají z Vídně.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace