Ministři financí devíti zemí EU ve svém společném prohlášení požadují, aby EU koordinovala přístup ke zdanění letecké dopravy v celé EU. Prozatím jednotlivé země zaváděly daně bez vzájemné koordinace. Hybatelem kampaně jsou Belgie, Francie, Německo a Holandsko. Mezi další signatáře patří ministři financí Bulharska, Dánska, Itálie, Lucemburska a Švédska.
Překvapí (nebo možná spíše nepřekvapí), že mezi signatáři jsou ministři států, které mají kapitálové podíly v leteckých společnostech, jejichž hospodářská situace i bez dodatečného zdanění není nikterak růžová. A to nemluvě o Itálii, která již od roku 2017 drží nad vodou zkrachovalou Alitalii státní překlenovací půjčkou.
Organizace leteckých dopravců A4E (Airlines for Europe) upozorňuje, že dodatečné zdanění je krátkozraké a kontraproduktivní, neboť sníží kapacitu leteckých společností investovat do ekologicky přívětivějších technologií. Připomíná, že letecké společnosti investovaly do obnovy leteckého parku za posledních deset let asi 169 miliard EUR, přičemž nasazení moderních letadel přinese výrazné snížení emisí CO2.
A4E upozorňuje na fakt, že na rozdíl např. od železniční dopravy, která se v řadě zemí těší subvencím, letecká doprava si na sebe musí vydělat sama a ještě platit, a to jako jediný druh dopravy, emisní povolenky (ETS). Cena emisních povolenek se přitom proti loňskému roku ztrojnásobila. Tento a další fakta dokument ministrů neuvádí. Stejně tak ani fakt, že obyvatelstvo EU žijící na ostrovech prakticky nemá jiné šance dopravy na kontinent, než je letecká doprava.
A4E argumentuje tím, že boj s emisemi je koordinován na globální úrovni, a to v rámci iniciativ, jako je CORSIA. Organizace kritizuje politiky členských zemí EU za to, že nejsou schopni odsouhlasit implementaci programu Single Euroepan Sky, což by samo o sobě zajistilo pokles emisí o 10 %. (Foto: nrdc.com, planes.cz)
Překvapuje mě že velké lodě dávno nejezdí na jaderný pohon. A letadla... Je to pár let co jsem četl článek o dopravním letadle na vodik. Tehdy to byl úspěšný experiment. A dnes jezdí některá auta také na vodík. Tak proč by to nešlo u letadel?
To Gajda: a čemu vadí na širém moři nějaké oxidy síry? Ty se záhy pohltí do mořské vody a je od nich klid. A v pobřežních vodách většiny zemí se už na čisté palivo musí jezdit dávno.
Pokud se začne ve velkém přecházet na LNG (viz post od M_V), tak jedině dobře. Ale hlavně proto, že zemního plynu je na světě (asi) víc než ropy.
@ Gajda: To, po čem voláte, se zavede za 6 týdnů en.wikipedia.org/wiki/Emission_Control_Area a navíc konstruktéři kontejnerových lodí objevili, že LNG může být lepší palivo než mazut www.scmp.com/business/companies/article/3030497/worlds-largest-gas-powered-container-ship-rolls-shanghai-slipway
Já si osobně myslím, že by se mělo začít tam, kde to aktuálně tu planetu bolí nejvíc a to na těch obřích lodích spalující levné a nekvalitní palivo. Tam nikdo nedělá nic, aerolinky kupují Maxy, Nea, dreamlinery a ve vlastním zájmu se snaží být ekologičtější co to jde, protože jim to šetří peníze za palivo. A pokud by dokázali všichni ti ministři zařídit, aby loď plující do Evropy celou cestu absolvovala na kvalitní palivo, vykompenzují leteckou dopravu jak nic
Pamatuji doby, když se létalo dřív. Letiště bylo symbolem noblesy. Byly tam koberce. Lidé měli pěkné oblečení. Služby byly na úrovni. Zkuste někam letět dnes. Na letišti v Praze to vypadá jako na autobusáku Florenc, a to nemluvím o nízkonákladových letištích typu Gatwick, Luton apod. I když se to snaží udržovat jak to jen jde, letiště jsou dnes zkrátka přetížené. Letové koridory přetížené. Letadla mají z tohoto důvodu zpoždění. Vlaky jsou dražší než letadla. Tohle je bohužel nutný krok vpřed. Letecká doprava je v současnosti daňově zvýhodněna oproti pozemní.
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Jaderné zařízení je funkční pouze u vojenského plavidla - které je pod neustálou kontrolou. Představte si, že ta loď na jaderný pohon najednou zmizne a skončí třeba někde v Íránu. Navíc některé země by nepovolily vplutí do jejich vod - tzn. že u obchodního konceptu je to nepoužitelné. Jinak souhlasím, ekologicky by to bylo přívětivější.