Letiště Istanbul zrychluje odbavování letadel prostřednictvím automatizovaného doplňování paliva

  • 10.11.2019 09:00

Proč brázdit odbavovací plochu obrovskými cisternami, když lze tankovat z ventilů zapuštěných do země? Na jednom z nejmodernějších letišť světa se tak navíc děje do velké míry automatizovaně, přes centrální dispečink.

Zní to jako nejlepší nápad: k letounu přijede jen nákladní automobil o velikosti Avie, jednou hadicí se spojí s letounem a druhou zapustí do země. Odbavovací plocha je totiž osazena nenápadnými kryty o velikosti poklopu od kanálu, které skrývají ventil pod povrchem usazený ve vaně z uhlíkových vláken. Jsou to vyústění potrubní sítě, kterou palivo doteče doslova až pod křídla letounu.

Výhody jsou nasnadě, a nejvýznamnější z nich je bezpečnost. Nejenže vozy určené pro hydrantové plnění nenesou několik set hektolitrů kerosinu, navíc nemusejí celý den pendlovat mezi zásobníky paliva a letouny. A protože jsou mnohem menší než velké cisterny, netřeba je ani odstavovat na vyhrazené parkoviště daleko od odbavovací plochy. Podle lidí z praxe tak najezdí jen polovinu či dokonce čtvrtinu vzdálenosti než klasické cisterny. Hydrantových vozů je k obsluze letiště navíc prý potřeba o pětinu méně než cisteren.

Za chvíli vyrážíme

Tato metoda tankování však také šetří čas, především pokud je dohnaná k dokonalosti tak, jako je tomu na letišti Istanbul. To bylo otevřeno v dubnu letošního roku a po dokončení v roce 2027 bude sestávat ze šesti ranvejí a čtyř terminálů. Jeho kapacita až 200 milionů pasažérů ročně činí bezmála dvojnásobek počtu pasažérů, které odbaví nejrušnější letiště současnosti Hartsfield-Jackson Atlanta International. Při plném vytížení letiště bude vzlétávat či přistávat jedno letadlo každou minutu.

Klíčem k dosažení takového tempa je zkrácení doby odbavování letounů na naprosté minimum. Podle leteckého práva ovšem nesmí tankování započít před tím, než poslední cestující opustil palubu letounu, zbývá tedy jen 45 až 60 minut na připravení stroje na další vzlet. Aby držela dobu odbavení na samotné dolní hranici tohoto rozpětí, používá tamější handlingová společnost İGA Havalimanı Akaryakıt Hizmetleri ve flotile svých hydrantových vozů plně odolné tablety Getac F110, prostřednictvím nichž je každé vozidlo spojeno s ústředním terminálem systému.

Jde to skoro samo

Systém letoun automaticky naplní přesně stanoveným množstvím paliva, přičemž pomocí tabletu se operátoři navíc mohou přes dispečink koordinovat tak, aby vozidla očekávala přistávající letouny na místě ideálním pro co nejrychlejší započetí procesu tankování. „Automatizovaný systém doplňování paliva nám pomáhá omezovat chybovost a dosahovat nákladových úspor až 60 procent oproti tankování z běžných cisteren,“ chválí Seyfullah Yavuz, vedoucí provozu v handlingové společnosti İGA Havalimanı Akaryakıt Hizmetleri.

Jejích padesát vozů pro hydrantové plnění jezdí na elektrický pohon. Tablet Getac F110 je proto používán také ke sledování nabití baterií vozidel prostřednictvím software monitorujícího stav baterií v reálném čase. Přístroj lze přepnout do módu rozdělené obrazovky tak, že operátor může sledovat průběh tankování i stav baterie vozidla najednou. Displej je navržen tak, aby z něj šlo odečítat a pracovat s ním za všech představitelných podmínek včetně přímého slunečního světla nebo deště. Plně odolný tablet vydrží i v silně prašném prostředí, nevadí mu voda ani silné vibrace.




Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
18.11.2019 15:18

Třeba to potrubí znovu a lépe udělají v rámci rozšíření letiště, to se přímo nabízí. Uvidíme.

Krocan (...48.8...)
17.11.2019 00:16
Lambada

Jsi lambada ze ZS majitel R9?

lambada - nepřihlášený host (...91.165...)
13.11.2019 22:48
..to uz tady bylo

prijde mi, ze v praze se kazdou chvili predelava povrch stojanek a ze to potrubi uz tam mohli davno znova natahnout :D

aleš - nepřihlášený host (...81.178...)
12.11.2019 23:21
Istanbul?

NA novém istanbulském letišti jsme se před půl rokem pokoušeli koupit v automatu Instanbul Card. Spolklo nám to pár peněz a kartu nevydalo, než nám mladej borec lámanou angličtinou řek, že to nefunguje. Z 20 automatů jich prej po roce nefunguje 18 :-)))

Radek - nepřihlášený host (...69.128...)
12.11.2019 18:51
To už tady bylo

Protože prosakovalo potrubí? Obyvatelé Kněževse by dodnes mohli vyprávět....

ZdenT - nepřihlášený host (...92.236...)
10.11.2019 16:49
Arny - To už tady bylo

Protože to bylo blbě udělaný a popraskalo to.. pak se to palivo vsakovalo do země a v okolí letiště byly hořlavý rybníky.. :-)

Petr - nepřihlášený host (...118.168...)
10.11.2019 13:48
Jen Praha jde proti proudu

Všude ve světě se snaží,jen v Praze otevíráme nové depo na kraji letiště a plníme i dalkovky z cisteren.

Arny - nepřihlášený host (...176.36...)
10.11.2019 11:11
To už tady bylo....

Tento systém podzemních rozvodů na odbavovací ploše byl provozován na letišti Praha už v 70. letech minulého století po výstavbě VPD 25/04 a nové odbavovaci budovy - nyní T1. Palivo bylo dopravováno z kulových nádrží u Kněževse. Proč to skončilo bohužel nevím.

Celkem 8 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace