Poběda vycouvala ze zamýšleného zvýšení ceny letenek ze zahraničí. Víme proč

  • 30.10.2019 17:00

Poté, co Poběda prohrála svůj soud s regulátorem týkající se příplatku za odbavení cestujících na letišti v zahraničí, rozhodla zvýšit ceny letenek ze zahraničí o 25 EUE. To přesně odpovídá výši poplatku, který rozhodnutím soudu nemohla společnost přenést na cestujícího. Podle principu kolektivní viny Poběda rozhodla takto „potrestat“ i cestující, kteří se odbavují on-line. Nyní společnost z uvedeného záměru vycouvala a oznámila, že ceny letenek ze zahraničí zvýší pouze o 5 EUR.

Není těžké se dohadovat, že k tomuto rozhodnutí dotlačila dopravce realita trhu s konkurencí. Příplatek 25 EUE totiž zvýšil cenu letenky, kterou ukazují vyhledávače, až o  40 %, čímž se tarif Pobědy stal v mnoha případech nekonkurenceschopným. Řada cestujících má také malou cenovou flexibilitu, a proto se mohli rozhodnout prostě necestovat.

Zajímavé je podívat se podrobněji na dopady rozhodnutí soudu a tvorbu ceny letenky. Při průměrném využití sedaček 90 % a faktu, že 90 % cestujících Pobědy se tak jako tak odbavuje on-line, Poběda účtovala (a zaplatila) za odbavení u přepážky v průměru 425 EUR. V novém uspořádání si všech 170 cestujících připlatí po 5 EUR, tj. Poběda utrží celkem 850 EUR. Za odbavení v průměru 17 cestujících na přepážce v zahraničí Poběda zaplatí 340 EUR, takže celkově vydělá 510 EUR. V tomto případě se jedná o zisk, neb proti těmto výnosům nemá náklady. Jde tedy o příklad toho, že rozhodnutí soudu zdánlivě chránící zákazníky hraje proti nim. Tolik tedy teorie, tržní realita je k letecké společnosti méně štědrá. V případě dynamické tvorby ceny letenky (s jistým zjednodušením) systém automaticky v podstatě „zkouší“, jaká je max. cena letenky, za kterou jsou cestující ještě ochotni koupit, a podle toho cenu snižuje nebo zvyšuje. Pokud tedy cenu (s příplatkem 5 EUR) cestující akceptuje, pak by tuto cenu akceptoval stejně i bez příplatku. Prahem ceny letenky je např. výše poplatku na odbavení cestujícího účtované letištěm, který se typicky pohybuje v rozpětí 7 až 14 EUR. Při ceně letenky pod touto hranicí se zdá výhodnější cestujícího vůbec nepřepravovat.

Ale ani to není pravda, protože cestující si může k letence přikoupit řadu dodatkových služeb, což v momentu prodeje letenky nemusí být známo. Zkušenosti nízkonákladovek ukazují, že cestující si sice vybírá zejména podle „holé ceny“ a často koupí nejdříve „holou“ letenku, ale postupem času se rozhodne přikoupit zavazadlo, koupit lepší místo, určit si místo v letadle, půjčit si auto či objednat hotel na webových stránkách společnosti nebo si koupí během letu např. občerstvení. To zdánlivou ztrátu snadno překlopí do solidního zisku.

Suma sumárum, rozhodnutí Pobědy uplatnit příplatek 5 EUR je irelevantní, neboť ceny tak jako tak diktuje trh. U nízkonákladovek jde o to prodat co možná nejlevnější „holou“ letenku a pak se soustředit na upselling a prodat dodatečné služby. Cena letenky již dávno není cenou cesty.


Fotografie k článku



Komentáře



Petr - nepřihlášený host (...253.143...)
31.10.2019 08:45
Ceny sluzeb

Vas vypocet cen za odbaveni na prepazce ste vzal na zaklade jakych dat?
Pocet check in prepazek na letisti je soucasti ramcove nebo ad hoc smluvy k letu a nezalezi na pocte cestujich odbavenych face to face nebo online.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace