Šéfa Boeingu griloval výbor Senátu. Muilenburg přiznal, že věděl o problémech letadla ještě před katastrofou Ethiopian Airlines.

  • 30.10.2019 10:00

Šéf Boeingu Dennis Muilenburg stanul v úterý 29. října poprvé před výborem Senátu, který šetří okolnosti certifikace a konstrukce Boeingu 737 MAX. Stalo se tak přesně jeden rok od katastrofy letu JT610 společnosti Lion Air, při které zahynulo všech 189 osob na palubě.  

Dotazy senátorů směřovaly zejména k tomu, jak mohla špičková firma dopustit, že došlo ke dvěma katastrofám zcela nového letadla 737 MAX, při kterých zahynulo 346 osob. Muilenburga senátoři nijak nešetřili.

Slyšení byli ve třetí řadě přítomni také pozůstalí některých obětí katastrofy. Přes výslovný zákaz někteří z nich s fotografiemi svých tragicky zesnulých (obr. 1). Pozůstalí jsou přesvědčeni, že Boeing musí ujistit o bezpečnosti letadel veřejnost a nespoléhat se pouze na závěr zkušebních pilotů. Video je možné shlédnout zde.    

Kromě opakovaných projevů lítosti nad obětmi katastrofy a zdůrazňování, že Boeing opraví veškeré chyby a slibuje vrátit na nebe letoun, který bude „nejbezpečnější na světě“, se ve výpovědi Muilenburga objevily zejména některé vážné problémy:

Boeing o problémech věděl. Ale nekonal

V říjnu vyplavala na povrch interní komunikace dvou zkušebních pilotů, ze které vyplynulo, že i pro pilota s mimořádnou znalostí letadla a zkušeností se při letech na simulátoru letadlo chovalo „divoce“. Zkušební pilot Mark Forkner také ve své komunikaci uvedl, že „v zásadě (nevědomky) lhal regulátorovi“. Odhalení této komunikace vedlo k logické otázce, co vlastně vědělo vedení Boeingu o (ne)bezpečnosti letadla, kdy se to dozvědělo a proč včas nejednalo.

Boeing rovněž věděl, že u 737 MAX nefunguje indikace „AoA disagree“, která měla piloty upozornit na rozdílné údaje z obou čidel měření úhlu náběhu. Boeing věděl i to, že dokumentace k letadlu a výcviku posádek neobsahuje informace o novém systému MCAS. Piloti byli nedostatečně informováni o tom, že pilotují vlastně nový letoun, a to proto, aby se model 737 MAX dostal na trh rychleji. 

Muilenburg přiznal, že o komunikaci zkušebních pilotů a jejich obavách se dozvěděl počátkem roku, tj. ještě před katastrofou letadla Ethiopian Airlines. Snažil se však obhájit tím, že spoléhal na svého poradce, „že se věci řádně ujme“. O této komunikaci zpravil Boeing regulátora FAA a Vyšetřovací komisi teprve v říjnu. Senátoři připomněli, že generální ředitel má pravomoc a nese konečnou zodpovědnost.

Lobování

Většina regulátorů na celém světě letadlo uzemnila neprodleně po katastrofě Ethiopian Airlines dne 10. března. Spojené státy byly naopak jednou z posledních zemí, která k uzemnění přistoupila. Komise proto zkoumala, jakou roli zde hrálo lobbování Boeingu. Je také prokázáno, že Muilenburg osobně intervenoval u prezidenta Trumpa, aby k uzemnění letadel nedošlo, přičemž argumentoval tím, že chybí fakta, která by prokázala, že letoun je nebezpečný.   

Republikánská senátorka Shelley Moore Capito se ptala, nakolik jsou pravdivé informace médií o lobbování Boeingu u americké vlády, aby 737 MAX neuzemnila.

Muilenburg se sice vyhnul přímé odpovědi, ale přiznal, že Boeing komunikoval s vládou i úřady, aby „zjistil, co se děje“. Uvedl, že Boeing společně s FAA analyzoval data s cílem nalézt (nebo vyloučit) podobnost mezi katastrofou Lion Air a Ethiopian, a to na základě v té době dostupných dat z vyšetřování. Jakmile Boeing a FAA shledaly, že podobnost existuje, rychle rozhodly o uzemnění letadel. Faktem zůstává, že uzemnit letadla nařídil FAA president Trump, a to svým mimořádným výnosem.

Chyba pilotů

Demokratický senátor Richard Blumenthal i další senátoři připomněli, že po katastrofách Boeing oznámil úřadům, že ke katastrofám došlo v důsledku chyb pilotů. Boeing také tvrdil, že „dobře vycvičená posádka to měla zvládnout“.

Blumenthal konstatoval, že „piloti neměli žádnou šanci a pilotovali létající rakev, protože před nimi Boeing zatajil systém MCAS“. Zmínil, že kromě jiného jej v kanceláři navštívili vedoucí pracovníci výrobce a přesvědčovali, že vina leží na pilotech a jejich výcviku. Senátor Tom Udall dodal, že Boeing z katastrofy „obvinil zesnulé piloty a také kulturu zemí, kde došlo ke katastrofám“. 

Muilenburg popřel, že by Boeing kdy obviňoval piloty letadel.

Slyšení na Capitol Hill dále zesílilo tlak na Muilenburga, který byl před několika týdny odvolán z pozice předsedy představenstva, aby rezignoval jako generální ředitel Boeingu. Muilenburg před slyšením odmítl komentovat, zda podá rezignaci.

Ve středu čeká Muilenburga slyšení před komisí dopravního výboru. (Foto: cbsnews.com)


Fotografie k článku



Komentáře



Ivo Novotny - nepřihlášený host (...12.115...)
01.11.2019 09:21
Max

Celá konstrukce B737 je zastaralá. Srovnejte si různé typy letadel. E 190-5 E2, A 220, A 319-321, A 350, bizjety. Všichni mají jinak udělanou centrální část trupu než B 737. Stejné problémy bude mít Max za pár let s pevnosti křídel jako NG. Jak už poznamenal jeden čtenář přede mnou.

Rampa - nepřihlášený host (...24.140...)
30.10.2019 17:02

Výbor senátu se měl zeptat Kellera, on by jim to všechno objasnil...

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace