Americké úřady vyšetřující opakované defekty motorů Pratt & Whitney PW1500G, které postihly letadla A220 společnosti SWISS, se zaměřují na poslední modifikaci řídícího softwaru motorů. Tak to alespoň vyplývá z informací odborníků blízkých vyšetřování. Zdá se, že poslední softwarová verze řízení motoru může navodit situaci, kdy v motoru dojde k mechanickým rezonancím a destruktivním vibracím motorů.
K poslednímu vážnému defektu došlo 15. října, což donutilo SWISS přerušit provoz letadel A220 a podrobit jejich motory mimořádné inspekci. Pratt & Whitney a Airbus v tomto směru vydaly všem provozovatelům letadel A220 instrukci, jak motory prověřit.
Výrobce zároveň instruoval piloty, aby nepřekračovali 95 % výkonu v letových hladinách nad FL290.
Nová verze software, která by měla problém vyřešit, bude k dispozici v 1. kvartálu 2020. Nicméně vyšetřování stále není uzavřeno, proto nejsou vyloučeny jiné scénáře.
Americký úřad pro bezpečnost v dopravě NTSB (National Transportation Safety Board), který vyšetřování vede, odmítl tyto informace komentovat. Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA (European Union Aviation Safety Agency) spolupracuje na případu s americkým regulátorem FAA.
Pratt & Whitney bojuje s různými problémy svých vysoce efektivních motorů GTF od samého počátku v roce 2008. Tyto motory nabízí až 16% úsporu paliva proti srovnatelným motorům předešlé generace. V rámci objektivnosti je nutno vidět, že různé problémy s různými leteckými motory dnes postihují prakticky všechny výrobce: CFM International, General Electric, PowerJet (Safran) i Rolls-Royce. (Obr.: Bombardier, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém