Německo zvýší až o 75 % odletovou daň

  • 17.10.2019 08:00

Německo se rozhodlo od 1. dubna příštího roku výrazně zvýšit tzv. klimatickou daň na leteckou dopravu. Daň má přispět k omezení letecké dopravy, a to ve snaze snížit exhalace CO2. Původně měla vyšší daň platit již od ledna. Německá vláda zároveň slibuje zavést blíže nespecifikovaná opatření proti dumpingovým cenám v letecké dopravě.  

Na zvýšení německé odletové daně doplatí jak dopravci, tak cestující. Podle některých odhadů by mohla přinést zdražení letenek až o 28 %. Ryanair opatření kritizuje a poukazuje na to, že daň je účelově namířena proti nízkonákladovým dopravcům. Materiály předkládané vládě obsahují podle zjištění zpravodajství Bloomberg formulaci, že „cestující nízkonákladových leteckých společností shledají, že daň činí podstatnou část celkové ceny letenky“. Letečtí dopravci dlouhodobě varují, že opatření omezí možnost investovat do nových a ekologicky příznivějších letadel a bude kontraproduktivním.

Podle deníku Die Welt by měl příplatek na vnitrostátních a evropských tratích vyrůst ze stávajících 7,50 EUR (na cestujícího) na 13,03 EUR. Na středních tratích bude nově účtován příplatek 33,01 EUR (nyní 23,43  EUR) a o 17,25 EUR se zvýší příplatek na dálkových linkách, který dosáhne 59,43 EUR.

Německá vláda chce dodatečných výnosů z odletové daně využít k podpoře železniční dopravy, např. snížením DPH na jízdenky. Výnosy z příplatku mohou dosáhnout 1,2 mld. USD. Podle vyjádření spolkového ministra dopravy Andrease Scheuera budou prostředky využity rovněž k výzkumu a inovacím v oblasti ochrany životního prostředí. Ministr nezmínil, že by se německá vláda chystala investovat do infrastruktury potřebné k přechodu na biopaliva. (Foto: bundesregierung.de)


Fotografie k článku



Komentáře



JUJ - nepřihlášený host (...114.240...)
18.10.2019 14:21
2Komarek

samozrejme souhlasim s tim, ze je nesmysl poridit si zpatecni letenku za 1000 treba do londyna...
Nicmene to je proste dany low cost aerolinkama, ktery bych proste omezoval. Nevidim ale duvod, hazet klacky pod nohy uz v tak slozity situaci pro normalni aerolinky.
To ze napr. v praze je problem s parkovanim, je problem bohuzel ciste prahy.... ktera je NAPROSTO NESCHOPNA zaridit klasicky P+R baraky, kam by stahovala lidi ktery sem sem sjizdi.
Kdyz jsem byl napr. ve Vidni, clovek zaparkoval za 2,5€ v P+R baraku v centru, primo u stanice metra... To je tady bohuzel naprosto mimo P+R parkoviste (mnohdy proste jen kus pole nekde mimo) kde clovek aby se dostal na metro musi nejakym autobusem, kterej jezdi jednou za pul hodiny.
Praha je v tomhle opravdu totalne tragicka, bohuzel a reseni to ma taky.

Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
18.10.2019 10:15

Všimli jste si, jak se za posledních cca 10 let zvýšil počet letů? Vlaky jezdí prázdné, protože jsou drahé. Letecké palivo bylo v 80-tých letech osvobozeno od spotřební daně. Létání je tedy ve výhodě oproti jiným druhům dopravy. Neříkám, že by se mělo cestovat pouze po zemi (to byla nadsázka), ale cestování letadlem musí být méně dostupné, než je tomu dnes. Chceš letět na dovolenou? V pohodě, ale zaplať si za to. To je stejné, jako s parkováním ve velkých městech. Třeba Praha taky není nafukovací, aby měl každý byt 3 auta (například).

jirp (...87.138...)
18.10.2019 06:59
emisni povolenky

Emisni povolenky, ktere plati automobilovy prumysl kompenzuji pouze emise vznikle vyrobou auta, nikoliv pouzivanim auta . Samozrejme pak vstupuji do ceny vozu. Ale nejsou emisnimi povolenkami dopravy.

Jirka. (...228.68...)
17.10.2019 23:18

A elektrárny platí emisní povolenky také, to se zase v ceně elektriky přenese na vlaky atd.

Jirka. (...228.68...)
17.10.2019 23:15

jirp: Emisní povolenky platí i automobilky(který to v ceně přenesu na zákazníka) dále je ekodan při převodu, ekologické plaketky na okno 400 myslím. Takže určitě nejen letecká doprava. Tím neříkám že celý tenhle ekofašismus není nesmyl. Jak tu někdo už psal, akorát to ekonomicky zpomalí celou evropu a předběhnou nás čínani a indie a další rozvojové země.

jirp (...87.132...)
17.10.2019 18:13
emisni povolenky

Skodafile, emisni povolenky plati POUZE letecka doprava. Jinak absolutne souhladim, ze to cele blbnuti je nesmysl.
Politici proste potrebuji nepritele. Drive to byl Sovetsky Svaz, dnes CO2. Hlavne se musi proti necemu bojovat!

skodafil - nepřihlášený host (...70.77...)
17.10.2019 17:41
Jen letecká doprava platí za emise?

Opominu, že celá hypotéza člověkem způsobeného globálního oteplování je nesmysl. Není pravda, že za emise platí jen letecká doprava. Platíme za to všichni a to velmi krvavě formou nuceného nákupu příměsi biopaliv v PHM a v případě elektromobilů příspěvkem na OZE, nasledně pak zvýšenou cenou všeho, co jen šustlo okolo dopravy. Zdůrazňuji, vše ze zcela nesmyslných, naprosto nepodložených a vymyšlených důvodů.

martinHK - nepřihlášený host (...120.228...)
17.10.2019 17:32
Daně

Omezení letecké dopravy neomezí jenom leteckou dopravu, ale také turistický ruch. Chceme skutečně omezovat cestování?
A JUJ má pravdu. Tažení proti letecké dopravě je výhradně vymyšlenost EU. Zatím se ukazuje, že nejlepší cestou ke snížení emisí je nákup nových letadel. Pokud budou dopravci (a cestující) platit další a další daně, budeme mít méně nových letadel.
Opatření vlád EU k omezení CO2 zatím vedou k růstu (což je fakt) CO2. Nejdřive se přidávaly biosložky do paliva, pak se zjistilo, že to je špatně. Pak se bojovalo s diesely, a teď se zjistilo, světe div se, že bezninová auta produkují více CO2. A elektrická auta je sci-fi.

jirp (...87.132...)
17.10.2019 17:22
Martin: letecka doprava jako jedina za sve emise plati uz ted

To Martin: vezte, ze letecka doprava jako jediny druh dopravy plati za emise. V letosnim roce 5 miliard EUR.
Na rozdil od cestujicich jinych druhu dopravy tedy letecti cestujici "za kvalitu" plati uz ted.

JUJ - nepřihlášený host (...114.240...)
17.10.2019 16:21
2Martin

Dobre, evropa jakozto celek se bude omezovat aby jsme byli vsichni ekologicky naladeny... a mezitim cina, indie pojedou dal to svoje.

Nerikam, ze dbat na novy technologie je spatne, nadruhou stranu se to tu prehani do extremu, kdy v pohode a funkcni technologie vyrazujeme temer okamzite protoze par "zelenejm" lidem se nelibi ze delaj moc bordelu, takze radsi budem propagovat elektromobily... jenze svete div se, elektromobily taky nejsou uplne zelena cesta, nebejt par posuku co to tvrdohlave protlacujou bez zakladnich znalosti (napr. obsah cennejch kovu apod.)

Zvysovat dane a tlacit EU smerem ke 100% ekologii, neni spravna cesta pokud si indie a cina pojedou tu svoji a nenajde se nikdo kdo by je dotlacil do dodrzovani stejnejch veci... jenze to radsi bude EU zvysovat dane s ohledem na "eko" planety...

Celkem 19 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace