MAKS 2019: Den 3.

  • 30.08.2019 08:00

Jak již bylo uvedeno, MAKS není typicky místem, kde by se oznamovaly megakontrakty na dodávky letadel, jako jsme tomu zvyklí z Paříže či Farnborough. Většina kontraktů se tak jako tak obvykle týká vojenských zakázek, které se ohlašují později, pokud se vůbec oznámí. Letošní MAKS je navíc podle organizátorů zaměřen na civilní spíše než vojenskou techniku. Přesto byly ohlášeny některé zajímavé kontrakty.

Yandex.(Aero)Taxi

Největší ruský internetový hráč, který kromě jiného provozuje službu Yandex.Taxi a služby carsharingu, podepsal se společností BP-Technologie (člen holdingu Russian Helicopters) dohodu o rozvoji systému městské aeromobility. Toto vznešené označení znamená, že vrtulníky společnosti budou nabízet služby aerotaxi. Součástí projektu má být i vývoj autonomních létajících prostředků pro městskou a příměstskou leteckou dopravu v Moskvě. Pokud jde o lety vrtulníků, komerční lety budou zahájeny příští rok, a to za hranicemi venkovního městského okruhu (MKAD). Pohyb od MKADu směrem do centra zatím znemožňují přísné bezpečnostní předpisy. Jde v podstatě o bezletovou zónu (kromě přeletů ve vyšších hladinách a zvláštních letů). Společnost chce použít lehké vrtulníky VRT-500 (viz foto 3)

Kontrakty

Skupina OAK, jejímž členem je Irkut, získala kontrakt na dodávku 20 letadel MS-21. Deset letadel koupí kazašská Bek Air (https://bekair.aero/en/), pět Jakutija a pět neidentifikovaný zákazník. Jakutija, která ještě před pár měsíci chtěla vrátit všech svých pět SuperJetů, obrátila a podepsala kontrakt na dalších pět letadel. Za obratem zřejmě leží výše dotací na provoz letadel Suchoj SuperJet (SSJ100). Jeden z letounů předurčený pro Jakutii byl vystaven na statické ukázce. Azimut, jehož letadlový park dnes tvoří 9 letadel SSJ100 (foto 4), podepsal leasing na další 2 stroje. Sibiřská Polar Airlines předběžně podepsala zakázku na tři turbopropy Iljušin Il-114-300 s dodávkami od roku 2023. Letadlo bude mít kapacitu 52 cestujících.

Norilsk-Avia podepsala leasing na 10 vrtulníků Mi-8АМТ, které přepraví 23 cestujících nebo 4 t nákladu. Záměr pořídit pět lehkých vrtulníků VRT-500 podepsala malajská Ludev Aviation, a to s dodávkou v roce 2023. Vrtulníky VRT-500 mají být nabízeny s motory Pratt & Whitney PW-207K, Arrius 2G1 nebo domácími VK-800V.

Crossovery

Se snahou ruské vlády stimulovat přímé lety mezi regiony bez nutnosti přestupu v moskevském leteckém uzlu (Šeremetěvo, Domodědovo, Vnukovo) se otevírá zajímavý prostor pro odbyt crossoverů. Jak se ukazuje, Suchoj SuperJet zdaleka není schopen tento prostor zaplnit.

Vice prezident Embraeru pro Evropu, Rusko a Centrální Asii na MAKSu informoval, že firma vidí v těchto regionech potenciální odbyt pro až 500 letadel E-Jet E2, a to za období do roku 2038. V září půjde do komerčního provozu největší představitel řady E-Jet E2, a to E195-E2 (foto 5) pro až 150 cestujících. Embraer věří, že řada E-Jet E2 ideálně vyhovuje potřebám ruského trhu, neboť umožňuje efektivní provoz jak z hubů, tak pro přímé spojení mezi regionálními centry. Při plném obsazení cestujícími poskytuje letoun dolet až 4800 km, tj. o asi 1000 km více než Embraer E195. Embraer uvedl, že vede rozhovory s potenciálním ruským zákazníkem. Odborníci se domnívají, že se nejspíše jedná o společnost Sibir (dříve S7 Airlines).  

Zástupce společnosti Airbus SE uvedl, že Airbus A220 získá do konce roku ruskou certifikaci. Původně měla o A220 zájem společnost Red Wings, ta ale od záměru pořídit A220 v březnu ustoupila. Společnost uvedla, že zatím je výhodnější obsluhovat rychle rostoucí poptávku většími letadly.

Třetím dnem veletrhu zároveň končí odborná část. Pátek a víkend se orientuje na širokou veřejnost. MAKS je tradičně méně zaměřen na obchod, zato více na letové ukázky. A ty se stanou hlavní tématem veletrhu v následujících dnech.


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace