Mexický Interjet se chce zbavit SuperJetů

  • 29.08.2019 17:00

Mexický Interjet je největším zahraničním uživatelům letadel Suchoj SuperJet SSJ100. Ve svém parku má 22 kusů a je tak druhým největším komerčním uživatelem po Aeroflotu, který provozuje 49 letadel SuperJet a dalších 100 má objednáno.  

Podle informací deníku Vedomosti chce Interjet 21 ze svých 22 SuperJetů SSJ100 prodat. Zbývající SuperJet byl poškozen při pojíždění na letišti. Alternativou je, že si ponechá pouze 7 letadel.  

Důvodem k prodeji letadel je špatná finanční situace společnosti v důsledku vysoké ceny paliva a propadu mexické měny. Ještě v roce 2015 byly výkony společnosti uspokojivé a denní využití SuperJetů dosahovalo 8–9 hod. V roce 2016 a 2017 společnost přestala v důsledku finančních potíží platit za dodávky náhradních dílů společnosti Suchoj a výrobci motorů PowerJet. Provoz šesti letadel je možný zejména díky kanibalizací dalších letadel.

Údaje služby FlightRadar24 potvrzují, že společnost aktivně provozuje jen šest strojů, sedm strojů neletělo již rok, pět je odstaveno od podzimu 2018, tři od prosince 2018 a jeden od března 2019. Letadla jsou ve stáří od 4 do 7 let. Interjet tato letadla koupil, nejsou tudíž majetkem leasingové společnosti, a proto je nemůže jednoduše vrátit. Při nákupu získal Interjet atraktivní slevu a cena proto činila pouze 23,5 mil. USD za jeden letoun, zatímco běžná tržní cena se odhaduje okolo 29 mil. USD. Interjet by chtěl za prodej utržit 16-17 mil. USD za letadlo. Vzhledem ke kanibalizaci letounů však jejich stav může být velmi špatný a vyžádat si podstatné dodatečné náklady na znovuuvedení do provozního stavu.

Nejpravděpodobnějším zájemcem o letadla jsou leasingové společnosti. Největší leasingový specialista na SuperJety, státem kontrolovaná leasingová společnost GTLK, oznámila, že v danou chvíli není možné vyjádřit se k případnému pořízení letadel a společnosti není stav letadel znám. Na GTLK se Interjet s odkupem neobrátil. Totéž potvrzuje i Sberbank-leasing.

Pokud se letouny vrátí na trh, bude to problém také pro Suchoj, neboť se tím sníží již tak nízká poptávka po nových letadlech. 

Koncem roku 2018 ukončila provoz letadel SuperJet SSJ100 také irská společnost CityJet, která je vrátila leasingové společnosti skupiny VEB. Společnost Cityjet nedosahovala kvůli chronickému nedostatku náhradních dílů potřebného denního využití letadel. Počátkem letošního roku zrušily objednávku SuperJetů Adria Airways, a to z finančních důvodů.

Problém nedostatku náhradních dílů postihuje všechny provozovatele SuperJetů, a to přesto, že zejména výrobce motorů PowerJet již vloni v listopadu ujišťoval, že problém nadměrného opotřebení motorů i nedostatku náhradních dílů vyřešil.

Zástupce společnosti Interjet se k otázkám redakce deníku Vedomosti nevyslovil. (Foto: TASS)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Peter - nepřihlášený host (...47.152...)
29.08.2019 20:15
Re: streamline

Ked sa na jednom lietadle nieco pokazi, zoberu tu suciastku z ineho lietadla (napr. odstaveneho)

StreamLine - nepřihlášený host (...243.104...)
29.08.2019 19:07
Co je "kanibalizace letounů"?

?

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace