Nedostatek motorů zůstává úzkým hrdlem výroby nových letadel

  • 10.07.2019 17:00

V poslední době se sice klíčovým dodavatelům motorů pro jednouličková letadla, společnostem CFM International a Pratt & Whitney, podařilo zvýšit dodávky motorů Leap a PW1000G, ale stále zápasí s výpadky dodávek od svých subdodavatelů.

CFM dodala v 1. kvartálu 424 motorů Leap, což je o 186 více, než ve stejném období loňského roku. Letos chce dodat 1800 motorů (proti 1118 v loňském roce). Motory Leap pohání letouny 737 MAX a řadu A320neo. Uzemnění a snížení tempa výroby 737 MAX dovolilo CFM dohnat některá zpoždění, na druhou stranu nepříznivě ovlivní hospodářské výsledky letošního roku. Odhadovaná ztráta výnosů ve 2. kvartále je takřka ¼ mld. USD. Safran dostává jen polovinu ceny motoru před dodávkou a zbytek až po dodání zákazníkovi. Přes snížení tempa výroby 737 MAX společnost CFM zatím drží dodávky na původní úrovni, aby se zabránilo dodavatelským problémům.

Podobný vývoj vidíme i u společnosti Pratt & Whitney, která rovněž akcelerovala výrobu motoru GTF pohánějících Airbus A220, řadu A320neo a Embraer E-Jet E2 a je také pohonnou jednotkou ruského MC-21 a japonského SpaceJetu. V 1. kvartálu bylo dodáno 189 „velkých“ motorů, tj. GTF a IAE V2500 (pro A320ceo). K výraznému zlepšení došlo v dodávkách a zásobách náhradních dílů. U motorů PW1100G se podařilo modifikací odstranit některé problémy, které počátkem loňského roku vedly ke čtyřem případům vysazení motorů za letu. Výroba motorů GTF u Pratt & Whitney jede na plno a firma v krátkodobém horizontu nevidí rezervy pro další zvýšení výroby. Firma má 26% podíl na zpožděných dodávkách pro A320neo.   

Situace v dodávkách motorů zůstává přes zlepšení napjatá, neboť Airbus postupně zvyšuje výrobu z průměrných 46 letadel řady A320neo/měsíc (leden až duben) na 60 letadel ve druhé polovině roku a přinejmenším 63 letadel měsíčně k roku 2021.

Poněkud specifická zůstává situace u A321neo, neboť kabina Airbus Cabin Flex vyžaduje kvůli rekonfiguraci dveří více práce, která není zatím dostatečně podpořena robotizací. To může být vetší překážka než dodávky motorů. (Foto: Safran Aircraft Engines, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



petrp (...30.171...)
10.07.2019 19:39

Safran řeší ješte jeden problém a to vrstva co je nanesena na vnitřním tělese motoru v místech kde jsou lopatky j
Je tam z důvodu minimální mezery konce lopatek a vnitřního tělesa motoru......v určitých režimech si může lopatka i škrtnout a zase se nesmí poškodit, jen se o tuto vrstvu otře, no a ta opadává a zvětšuje se mezera , čímž dochází k menší účinnosti motoru, tedy větší spotřebě blížící se staré CFMce, což je blbě.
www.mro-network.com/maintenance-repair-overhaul/safran-reveals-leap-turbine-shroud-coating-issue

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace