Emise v letectví: od světových lídrů k nízkonákladovkám. Víme, jak jsou na tom „nejčistší“ evropské společnosti.

  • 06.07.2019 17:00

Snížení emisí CO2 je dnes aktuálním problémem, který se nevyhnul ani odvětví letectví. Server fromatob.com ve své studii analyzuje množství CO2, které vyprodukovala vládní letadla 15 politiků zemí velké dvacítky G20, a to při 259 mezinárodních letech v období od října 2017 do února 2019. Detaily o letech svých představitelů odmítly zveřejnit Austrálie, Mexiko, Indonésie a Švýcarsko.  

Podle výsledků ankety se paradoxně nejohleduplněji k životnímu prostředí postavil saudskoarabský král a ministerský předseda, neboť ti ve sledovaném období neuskutečnili žádný mezinárodní let.

Výsledky u 15 světových lídrů jsou v přiložené tabulce.

Pokud se vrátíme k nám obyčejným smrtelníkům, pak v Evropě je z hlediska stopy CO2 zřejmě nejčistší velkou leteckou společností Wizz Air, která v červnu vyprodukoval pouze 57,3 g CO2 na cestujícího a km a zlepšila se tak o 2,7 % proti stejnému období loňského roku. Výborného výkonu dosáhl rovněž Ryanair, který v červnu vyprodukoval exhalace na úrovni 66 g CO2 na cestujícího a km. Obě společnosti to přičítají modernímu letadlovému parku. V hospodářském roce 2019 Ryanair na ekologických daních zaplatil 540 mil. EUR, tj. 4,12 EUR/cestujícího, což představuje 11 % z ceny průměrné letenky. Letecká doprava je dnes jediným druhem dopravy, která platí kompenzace za emise CO2 v rámci systému EU ETS.

Pro ilustraci: do roku 2021 byl pro výrobce automobilů v Evropě stanoven emisní cíl g CO2 na km, přičemž v roce 2017 byl emisní cíl 118,5 gCO2/km. Analytici odhadují, že polovina výrobců aut emisní cíl nesplní. Největší riziko pokut za nesplnění emisních cílů hrozí podle ratingové společnosti Moody’s výrobcům Volkswagen, Fiat Chrysler, Ford a Hyundai-Kia. (Foto: Proactive Investors, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



M_V (...103.93...)
06.07.2019 22:22
Máme se zamýšlet nad emisemi?

L. Paluzga: S vašimi body 1 a 3 naprostý souhlas. S bodem 2 ale nesouhlasím. Proč? Odkud pochází ten váš údaj 0,6 % světových emisí CO2 z letectvi? Není ozdrojováno, nelze ověřit. Rozhodně má smysl se údajům o zatížení životního prostředí naším konáním zabývat. Obzvlášť pokud generují lokální benefity (pro jednotlivce, pro firmy, pro státy) a zároveň i potenciální globální problém, o kterém toho s jistotou bohužel moc nevíme. A letecká doprava z toho nevychází rozhodně tak špatně, jak tvrdí někteří její kritici. Podle mě je potřeba předkládat racionální argumenty. Nahradit letadla elektromobily či rychlovlaky může být sice cool, ale pokud je budeme pohánět elektřinou z uhlí, tak to je cesta do pekla (dlážděná dobrými úmysly). Musí to ale být racionální debata, ne bulvár!

L. Paluzga (...71.142...)
06.07.2019 21:26
Co je na tom článku špatně?

To planesfun:
1. Je NEPODEPSANÝ. Což je samo o sobě tak špatné, že horší to být nemůže. Tomáš Hampl se na airways podepisuje, Honza Sůra se taky vždy a všude podpisuje a podpisoval. Jen zdejší autoři se za svá díla evidentně stydí...
2. Špatné je se vůbec nějakým "emisím" v let. dopravě věnovat. Je to uměle vyvolaná záležitost, na kterou se chytá čím dál tím více těch méně inteligentních. Emise CO2 z let. dopravy tvoří cca 0,6% všech světových emisí CO2. Takže dotaz: pokud budete potřebovat řešit nějaký problém a ten problém bude mít váhu 1% oproti jiným problémům, které máji váhy 40%, 20%, 10% a 5%, tak na řešení kterého problému se vrhnete jako první?
3. Ono je opravdu pro někoho s fungujícím mozkem vypovidající statistika, která tvrdí, že nejekologičtěji se chovají vládci Saudské Arabie, protože nikam nelétají (!)? Opravdu, tak na co mají tu největší flotilu privátních jetů na světě, včetně B787, A330 a A340? A nejekologičtější vládci opravdu pochází ze státu, který je druhý v produkci ropy na světě? OMG..... :)

Petr Šimáček (...167.254...)
06.07.2019 20:59

planesfun: Je zajímavé, že někdo jednou napíše, že je to tu jak v Blesku a pak to pod každým článkem kdejaký trouba papouškuje. Co je na tom článku tak špatné?

planesfun (...17.10...)
06.07.2019 18:55
Emise

Skodafil: asi jste si to neprecetl, tak to zkuste znovu. Ten clanek rika, ze letecka doprava je dnes jedinou dopravou, ktera za emise plati odpustky.
L.Paluzga by zase mohl napsat, co je spatne na clanku o exhalacich misto zvaneni co cte a necte.

L. Paluzga (...71.142...)
06.07.2019 18:42
Nepřekvapující...

Na Parlamentní listy, Novinky, Sputnik, Aeronet a podobné pochybné weby nechodím.
Ale tady se dívám čím dál tím častěji, jaký dementní článek zase zdejší redaktoři vypotí. A jak už jsem psal několikrát - tohle je snad jediný web který znám, kde jsou články zásadně NEPODEPSANÉ.
Což o úrovni místních pisálků svědčí více, než cokoliv jiného...

skodafil - nepřihlášený host (...70.77...)
06.07.2019 17:17
Neblbněte i tady!

Tak jsem doufal, že tady zatím zdravý rozum zůstal a blbnutí s CO2 se sem zatím nedostalo... a asi jsem doufal marně????

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace