Bombardier v rámci svého ústupu od výroby letadel nabízí prodej program CRJ. V loňském roce byla uzavřena transakce, v rámci které Airbus získal kontrolu nad programem Bombardier CSeries (nyní Airbus A220). Poté následoval prodej programu Q400, za který Bombardier utržil 300 mil. USD od kanadské společnosti Longview Aviation Capital, která vlastní výrobce letadel Viking Air.
Pokud si Mitsubishi Heavy Industries koupí program CRJ, může to zachránit projekt MRJ společnosti Mitsubishi Aircraft. Vývoj letadla MRJ, který byl zahájen v roce 2008, je po několika odkladech zpožděn přinejmenším o sedm let a komerční zájem o připravovaný letoun je mizivý. Navíc crossover MRJ bude na trhu čelit mimořádně tvrdé konkurenci Airbusu A220-100, ale zejména letadlům Embraer resp. společného podniku Boeing-Embraer. Na okrajových trzích se zase střetne se SuperJetem nebo čínským letadlem Comac ARJ. Součástí akvizice programu CRJ by byla také celosvětová servisní síť, která by dovolila MRJ vyhnout se logistickým problémům, jaké nyní sužují Suchoj.
Bombardier by se tím zbavil výroby komerčních letadel, kterou nechce, a ponechal by si jen bizjety (o kterých zatím tvrdí, že je chce). Bombardier eviduje nevyřízené objednávky na 44 letadel CRJ900, což garantuje výrobu do roku 2020, a podporuje provoz 1400 letadel CRJ. Program CRJ je oceňován mezi 500 mil. USD a 1 mld. USD.
Crossover MRJ je vyvíjen ve dvou verzích. Větší MRJ90 pro 76 až 92 cestujících je nyní testován a má přijít na trh v polovině roku 2020. Menší verze MRJ70 má být vyvinuta po dokončení vývoje MRJ90. Z důvodů regulace nemohou americké regionální společnosti kupovat model MRJ90, neboť překračuje maximální vzletovou hmotnost povolenou v USA pro regionální letadla. Takže tato letadla si musí najít trhy jinde. Menší MRJ70 pro 69 cestujících se sice do limitu vejde, ale konkurenční Embraer E175 nebo CRJ mají kapacitu 76 cestujících, takže budou vítězit v efektivitě. Čínský a ruský trh bude pro MRJ nedostupný, a to pro silnou podporu domácí výroby na obou trzích.
V každém případě se zdá, že pořízení program CRJ by mohlo být východiskem ze svízelné, ne-li přímo beznadějné situace, ve které se Mitsubishi nachází. (Foto: Nikkei Asia, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém