Společnost Skytrax aktualizovala rating leteckých společností. Pravděpodobně nejvýznamnější a nejkontroverznější změnou je snížení ratingu Turkish Airlines na tři hvězdy, což odpovídá ratingu průměrných společností. K překvapivému snížení ratingu došlo poté, kdy Turkish Airlines přestaly nakupovat konzultační služby Skytraxu. Objektivnost ratingu Skytyrax přitom vyvolává již delší dobu pochybnosti a společnosti se ptají, jak jsou vlastně hvězdy alokovány.
Nejkřiklavějším případem, který posiluje pochybnosti o objektivitě ratingu je Lufthansa, která je nositelem nejvyššího ratingu, tj. pět hvězd. Toto ocenění získala překvapivě na základě nikoliv stávající, ale budoucí nabídky (zde). Skytrax uvádí jako jedno z kritérií ratingu uniformitu kabiny mezi letadly společnosti, která má být alespoň 80 %. Ve svém zdůvodnění ratingu Lufthansy Skytrax však výslovně uvedl, že rating vychází z „očekávané kabiny cestujících“. Ta přitom zahrnula i Boeing 777X, jehož kabinu nikdo neviděl a cestující Lufthansy ji neuvidí dříve než v roce 2020. Udělení nejvyššího ratingu je proto podezřele předčasné.
Skytrax kromě ratingu poskytuje konzultační služby. Zdá se, že rating společnosti ovlivňuje zejména objem poskytovaných konzultačních služeb a množství „auditů“. Z logiky věci přitom vyplývá, že společnost, které Skytrax poskytuje služby v oblasti kvality služby pro cestující, nemůže být Skytraxem „nezávisle hodnocena“ z hlediska kvality služby. Taková situace staví Skytrax jednoznačně do postavení konfliktu zájmu. Navíc kritéria jsou obtížně měřitelná a vyhodnocení je netransparentní.
Nejvyšší ocenění Skytrax drží v současné době následující společnosti:
Jiný respektovaný rating, který zpracovává Air Help, uvádí následující TOP10 leteckých společností:
Na rozdíl od Skytraxu uvádí AirHelp jednoznačná a z velké části měřitelná kritéria. Tím jsou dochvilnost letů a vyřizování kompenzací (v případě zpoždění či zrušení letů). Jediným subjektivním kritériem je průzkum spokojenosti zákazníků. V ratingu AirHelp tak např. najdeme pětihvězdičkovou Lufthansu na pozici 24 s celkovým ratingem 7,52 (dochvilnost 6,5, kvalita služeb 8,0, vyřizování kompenzací 8,1), zatímco tříhvězdičkové Turkish Airlines na pozici 17 mají celkové skore 7,63 (dochvilnost letů 7,2, kvalita služeb 8,8 a vyřizování kompenzací 6,8). Jediný parametr, kde Lufthansa překonává Turkish Airlines je vyřizování kompenzací. Pro ilustraci, po downgradu najdeme Turkish Airlines ve skupině společností jako je např. Air Arabia, Air India, ČSA, Jet Airways, Ryanair, Ural Airlines a Wizz Air. Skutečně stejná liga jako Turkish Airlines? (Foto: Skyrax, planes.cz) |
|
|
|
|
TomasP: asi byste mel letat i jinymi spolecnostmi. Ono to, co popisujete, je standard u vetsiny ostatnich spolecnosti
S Turkish airlines letan pravidelne a vlastne jsem ani nekoukal do jake Skytrax kategorie patri, tak nejak jsem automaticky si rikal, ze soadaji do top spolecnosti a to opravnene.
Letam po svete pres 20 let a dost casto ,tak se sbazim stihat i trendy a Turkish me v tomto ohledu zatim nezklamaly.Tak pro priklad - nevidej jsem lepsi business class v jednoulickovem letadle po Evrope nez u Turkish, v economy po Evrope mate k duspozici vlastni entertainment a catering je o teplem jidle a posadka v podstere cely let rotuje s napoji , na dalkovem useku dostanete tasticku s vybavou pro zprijemneni letu a pred startem tisteny menu listek s vyberem ze dvou replych jidel. No a nakonec - v conomy ma cestujicici narok na odbavene 30kg zavazadlo a mimo exitu si muzete bezplatne predem udelat seating . Fakt je Lufthansa lepsi???
Jen si velebte Turkish a Emirates a podporujte arabské a muslimské společnosti dál. Čecháčkovi stejně nebude nikdy nic dobré, dobře mu TVS tak akorát, nic víc a do Egypta nebo do jiné všivé arabárny
prřesně; lidi, který maj pocit, že se každý letadlo jmenuje "dakota" a který lítaj jen na dovču od cestovky ti ostentativně řeknou , že "s nikym jinym, než s EMIRÁTAMA já nelítám...". Emirates patřej k lepčímu průměru, ale podobnou kvalitu nabízej i 777 od ukrajinskejch aerolinek, jen je tam míň fejkovýho zlata... (počet ukrajinskejch letušek zhruba stejnej)
Vojtech: tak ono emirates (v economy) nejsou nic mimořádného . lepší nadprůměr. Jen je kolem nich dobré hype, dobrý marketing, a aura luxusu . Zejména v čechách
Me spis udivujou Emirates, ze jsou takhle dole. S reklamacemi u nich (nastesti) nemam zkusenosti, ale co se tyce servisu v economy, nedokazu si lepsi servis predstavit.
SAS je všechno, jen ne lowcost. Za poslední rok jsem s nimi nalétal docela dost a jejich tarif Plus s fasttrackem, loungem, možností změny letenky bez poplatku - to je prostě plnohodnotný business za velmi příjemnou cenu.
To teda i AirHelp je dost podezřelá firma, když do TOP10 zařadí takové shity jako AA, Aeromexico nebo čistokrevný lowcost SAS či westjet (i na dálkovkách).
Celkem 9 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Letam i s jinymi spolecnostmi , vlastne je i rad zkousim . Ale nejradeji mam Turkish Airlines a Finnair.
Kdyz me teda radite , ze mam letat s jinymi spolecnostmi - reknete mi - ktera spolecnost ma u zakladnich tarifu 30kg bagaz a nebo bezplatny seating ? Ktera spolecnost mimo Turkish a Aeroflotu vam proda po Evrope business kde neni jen vynechana prostredni sedacka v jednoulickovem letadle ?
Turkish ma tento business naprosto bezkonkurencni a to toho mamm vyzkouseno fakt hodne .
Ktera spoelcnost vam po Evrope dava moznost personalni obrazovky se zabavou ? Muzete mne teda rict s kym letatte ? At se poucim....