Konference ERA v Praze

  • 28.04.2019 09:35

Praha letos na jaře hostila významnou konferenci evropského sdružení regionálních leteckých společností ERA. Práce sdružení se účastní 50 regionálních leteckých společností a téměř 150 dalších subjektů z oboru, např. poskytovatelů služeb, výrobců letadel či letišť. Každoročně pořádá několik akcí, a výroční konference roku 2019 se konala právě v Praze.

Konference byla rozdělena do čtyř panelů. První z nich se týkal stavu a rozvoje letecké dopravy v Evropě.

V zajímavém příspěvku hlavního ekonoma IATA Briana Pearce zazněla řada údajů, které nejsou přespříliš povzbudivé. Přestože evropské letectví táhnou vpřed velké skupiny (IAG, Lufthansa Group a Air France-KLM) a nízkonákladový Ryanair, marže se snižují a přibližují se asijským nízkým hodnotám. Evropský i severoamerický trh v růstu poněkud zaostávají za zbytkem světa. Vzhledem k charakteristikám obou trhů je na tom lépe trh americký, kde 25 % leteckého obchodu vzniká na relativně malém počtu tras, a 80 % provozu zajišťuje výrazně méně společností než v Evropě. Zde navíc tlačí vysoké náklady a podstatný růst podílu daní a letištních poplatků na ceně letenek v neprospěch příjmů firem, které dopravu zajišťují.

Po obecnějším příspěvku Flor Diaz Pulidové, vedoucí komise pro letectví úřadu pro mobilitu a dopravu při Evropské komisi, následoval příspěvek Henka Ombeleta ze společnosti Ascend by Cirium, která provozuje například portály FlightGlobal či FlightStats. Poznatky z těchto portálů potvrzují trend přebírání větší a větší části regionální dopravy tryskovými letadly i dobré postavení Embraerů, u turbovrtulových letadel pak nárůst zastoupení letadel ATR72 na úkor dosavadní pozice Dash 8.

Zajímavou součástí diskuse byla konfrontace ze strany reálných provozovatelů leteckých společností, zmiňující dopad kompenzačních předpisů Evropské unie na posun technického stavu letadel nasazovaných na lety.

V druhém panelu hovořili zástupci výrobců letadel pro regionální lety.

Stefano Bortoli, CEO společnosti ATR, uvedl směry vývoje letadel, které se obracejí směrem k příjemnějšímu prostředí jak pro cestující (sedačky, zábavní systémy), tak pro piloty (zobrazovací systémy a další vylepšení). Zmínil také, že firma ATR nepokračuje v úvahách o stavbě letadla pro 90 cestujících, maximálně se bude snažit o zahuštění stávajících ATR72.

Colin Bole, Senior Vice President pro komerční letadla společnosti Bombardier potvrdil, že výroba turbovrtulového modelu Q400 bude do druhé poloviny roku prodána jiné kanadské společnosti, a Bombardier se bude věnovat pouze tryskovým regionálním letadlům. K zajímavým novinkám v kabinách zařadil toalety pro cestující s omezenou mobilitou.

Závěrem promluvil John Slattery, president a CEO společnosti Embraer Commercial Aviation, který je představitelem přechodu k novému uspořádání po zakoupení podílu v Embraeru firmou Boeing. Nové vedení se bude snažit dosáhnout cíle 90% podílu na severoamerickém trhu do 5-6 let.

Následná diskuse se věnovala i obecnějším tématům, například očekávanému nárůstu trhu ACMI v Evropě, který má výrazné zpoždění za USA. S vyšší poptávkou po letech menšími letadly z bodu do bodu je spojena také potřeba většího množství pilotů a akademií pro jejich výcvik.

Třetí panel konference se věnoval brexitu. Panel vedl Jörg Troester, člen představenstva ERA, a promluvili profesor leteckého a kosmického práva z univerzity v Leidenu Pablo Mendes De Leon, Luc Tytgat, zabývající se bezpečností v úřadu EASA, a Colin Grant, CEO celoevropské společnosti ASL Airlines.

Debata se zabývala novým předpisem EU, přechodným obdobím, i záležitostmi certifikátů, jako je například neuznávání zdravotních certifikátů Evropskou unií, pokud se poskytovatel certifikátu nepřihlásí do systému EU. U mechaniků je situace o něco málo jednodušší, administrativní požadavky však přinášejí další složitosti například ohledně platnosti anglických vs. evropských certifikátů. Britské úřady přislíbily asymetrický přístup, kdy nebudou klást administrativní překážky na základě příslušnosti do jednotlivých zemí EU.

Na závěr konference přednesla svůj inspirativní příspěvek Jenny Radcliffe, která se zabývá sociálním inženýrstvím a psychologickými a komunikačními metodami.

Konference se zúčastnilo přes 250 zástupců více než 125 firem z oboru regionálního letectví.

Autor: planes.cz


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace