Může být modernizovaný Boeing 767 alternativou k 797?

  • 25.04.2019 13:00

Na pařížském airshow má Boeing oznámit dlouho očekávané řešení ohledně perspektivního Boeingu NMA, někdy označovaného jako Boeing 797. Rozhodnutí bylo několikrát odloženo, což vedlo ke spekulacím, zda Boeing k vývoji nového letadla vůbec přistoupí. Je jasné, že správní rada je nejednotná a akcionáři se obávají opakování nákladné avantýry s Dreamlinerem. Ten je sice možná snem cestujících, zato noční můrou akcionářů. Po katastrofě Boeingů 737 MAX zesílily dohady, že 797 nebude nebo dokonce i divoké spekulace, že Boeing může přistoupit k modernizaci modelu 767 a obnovit jeho výrobu. Rozhodnutí nelze dále odkládat, neboť průměrný věk 767 u společností dosáhl 22 let. Airbus argumentuje „perfektním“ portfoliem letadel „a la carte“ a zdůrazňuje, že žádné nové letadlo nechystá, a proto není na co čekat.  

Americké společnosti si 767 oblíbily zejména pro jeho efektivnost na kratších tratích s vysokým obsazením, jako je např. New York – Chicago. Na těchto linkách přepraví 767 asi o 50 cestujících více než 737. Oblibu letadla dokládá fakt, že řada společností přistoupila v poslední době k nákladné obnově interiéru. Příkladem budiž Delta a United. Společnosti však budou nuceny 767 vyřazovat, jakmile dosáhnou asi 30 let ve službě, přičemž nyní mají jen málo jiných možností než uchýlit se k Airbusu. Pouze United bude v následujících 5 až 10 letech potřebovat asi 40 letadel této kategorie.

Boeing sice zrušil provoz na výrobu 767 pro cestující v roce 2012, ale pokračuje dále ve výrobě nákladních verzí, a to včetně tankeru. Tempo produkce je 3 letadla měsíčně, ale nepochybně jej lze zvýšit. Další výhodou, zejména ve světle současného vyšetřování podivných okolností certifikace 737 MAX je fakt, že modernizovaný 767 by bylo možné snáze certifikovat. Samozřejmě by se muselo jednat o výraznou modernizaci typu MAX nebo neo.

Boeing zatím tuto hypotézu opatrně odmítá a nechává otevřené dveře svému oznámení v červnu. Jaké oznámení to bude si dnes jen těžko někdo dovolí odhadovat. (Foto: Wikimedia, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



MK. (...192.13...)
25.04.2019 22:13

767 ale uz zmodernizovany je, rika se mu KC-46 :-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-46_Pegasus

Ivan - nepřihlášený host (...145.220...)
25.04.2019 21:19

Aneb at žije 767MAX,bude jistě oblíbený ...

Ne, vážně ,nedalo mi to si nerypnout. S 767 taky lítám rád ,konfigurace 2-3-2 je přece jen prijemna. Na druhou stranu pro 797, nemuseli by vyvijet vše od nuly,může se většina převzít z 787 a "jen" letadlo zmenšit .

Tomicio - nepřihlášený host (...202.182...)
25.04.2019 20:51
B797 jako nástupce B737

Sledujíc vývoj s problémy 737 max si myslím, že by Boeing nejlépe udělal kdyby nahradil 737 novou 797, která by byl z více jak 50% ‘carbonfibre’ konstrukci a křídla, designové prvky a kokpit 787 uspořádání dvou uličkové pro snadnější nástup a výstup, možnost konfigurace 2-3-2 v ekonomy a 2-2-2 v business - kratší verzi pro cca. 200-220 osob, středně dlouhou pro 220-240 osob a and dlouhou pro 240-260. Pod 200 osob dnes aerolinky kupují letadla pro regionální provoz (Embraer nebo Bombardier nebo A220). Boeing by tak vyřešil 2 problémy najednou - 1. nástupce 737 (které už dávno mělo jít do důchodu) - 2. letadlo ná středně dlouhé tratě s vysokou kapacitou a efektivitou. (Které USA, Čína a Emirates (nedávná změna objednávky u Airbusu na A330) potřebuje....

Adrian (...24.56...)
25.04.2019 16:23

Pro mně jako cestujícího patřilo svezení se 767 vždy k příjemnějším cestám. Takže bych modernizaci uvítal.

atr (...239.64...)
25.04.2019 15:51

Nejsem z oboru, ale mě při letu se 757 připadalo, že pokračovatelem 737 měla být ona. Kromě na pohled lepšího dílenského zpracování - zapuštěný nýty na trupu a na pohled "solidnějšího" křídla má verze 200 a 300 na dnešní dobu asi ideální kapacitu a dolet. Navíc už na vyšší "noze" je, takže upgrade motoru taky OK. Trochu ji odlehčit, moderní křídlo a nové motory a mohlo to být zajímavé ?

Já vím, už se nevyrábí, takže to nehrozí.

atlas - nepřihlášený host (...168.37...)
25.04.2019 14:40

Som zvedavy co vymyslia. 767 mam rad, nie je to taka velka sranda ako 777 alebo a350.
Zaujimalo by ma preco 767 tiez nemohli modernizovat, ale hovoria o NMA.
737 aktualizovali 3 krat, 767 neviem ci aspon raz.
A t si myslim ze 737 je ovela horsi design lietadla ktory nutne potrebuje aktualizaciu.
Inak vobec by som sa nedivil, keby boeing ohlasil vyvoj nastupcu 737.

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace