Ethiopian Airlines největší a nejúspěšnější leteckou značkou Afriky

  • 30.03.2019 08:00

Ethiopian Airlines je nejen největší značkou letecké společnosti v Africe, ale od roku 2009 se těší rekordním tempům růstu. A to na rozdíl od svých nejbližších konkurentů, kterými jsou South African Airways a Kenya Airways. Společnost dosahuje ročního obratu 3 mld. USD a minulý rok přepravila flotilou 108 letadel na 11 mil. cestujících. Ethiopian je tedy větší než South African Airways (47 letadel) a Kenya Airways (39 letadel) dohromady. Ethiopian má objednáno dalších 65 letadel, mezi nimi 29 737 MAX 8. Průměrný věk letadlového parku je 6 let, takže bezesporu nejmodernější z velkých leteckých společností afrického kontinentu.

Bezprostředně po katastrofě letu ET302 se zejména v americkém tisku objevila řada nepodložených spekulací o kvalifikaci pilotů Ethiopian Airlines. Několik následujících dní a první dostupná fakta o katastrofě letu ET302 však přesunuly pozornost velmi dramaticky na domácí scénu. A zejména podezřelou certifikaci 737 MAX. 

Letadlový park Ethiopianu sestává z následujících letadel: 9x Airbus A350-900XWB, 19x Boeing 787-8, 3x 787-9, 4x 777-300ER, 6x 777-200LR, 9x 767-300ER, 16x B737-800, 10x B737-700 a B737-MAX. Na regionálních a vnitrostátních linkách provozuje 23 letadel Bombardier Q400. Společnost má uplatněny objednávky na 15 Airbusů A350-900XWB, 5 Boeingů 787-9, 4 Boeingy 777- 200LRF, 2 Boeingy 737-800F, 29 Boeingů 737 MAX 8 a 10 Bombardierů Q400. Kromě toho zahrnuje park společnosti 6 nákladních Boeingů B777-200LRF a 2 B757-260F.

Ethiopian je tradičním zákazníkem Boeingu. V roce 2005 se stal Ethiopian dokonce zahajovacím zákazníkem letadla Boeing 787 Dreamliner, když objednal 15 letadel v hodnotě 1,3 mld. USD. Shodou okolností právě její Dreamliner byl v roce 2013 jedním z Dreamlinerů postižených požárem v úseku lithium-iontových baterií (viz foto). Kvůli opakovaným problémům s bateriemi byl Dremaliner posledním typem, který byl uzemněn před stávajícím uzemněním 737 MAX.

Poslední katastrofou letounu Ethipian Airlines byl dne 25. ledna 2010 let ET409 z Bejrútu do Addis Abeby. Při katastrofě Boeingu 737, kterou zřejmě způsobila prostorová dezorientace pilotů, zahynulo všech 90 osob na palubě. V roce 1996 došlo ke katastrofě letu ET961, uneseného Boeingu 767-200ER letícího z Addis Abeby do Abidžanu s mezipřistáním v Nairobi. Únosci vyzbrojení hasicími přístroji požadovali letět do Austrálie (!). Pilotům se nepodařilo přesvědčit únosce, že letoun na cestu do Austrálie nemá dost paliva. Únosci trvali na tom, že v brožurce společnosti je napsáno, že 767 může letět až 11 hod. Po neodvratném vyčerpání paliva se piloti s letounem pokusili přistát v Indickém oceánu u Komorských ostrovů. Při katastrofě zahynulo 125 osob ze 175 osob na palubě.

Ethiopian Airlines kromě vlastní letecké činnosti provozují vůbec největší leteckou akademii kontinentu, kde školí piloty, palubní personál, pozemní personál a techniky pro řadu afrických společností. Akademie používá pro výcvik pilotů 11 simulátorů. (Foto: Ethiopian Airlines, bbc.co.uk, jacdec, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace