Kdy se vrátí MAX do služby?

  • 20.03.2019 08:00

Během čtyř dramatických dní po katastrofě Ethiopian Airlines ET302 z oblohy postupně zmizelo asi 370 MAXů. A dalších až 50 se nedostane k zákazníkům každý další měsíc, kdy budou letadla uzemněna. Nabízí se tedy otázka, kdy se letadla vrátí do služby. Otázka o to naléhavější, že se blíží letní sezóna. Odpověď na tuto otázku dnes neexistuje. Letecké společnosti však musí myslet na plán letů a jak s MAXy počítat nebo nepočítat. Většina provozovatelů vzhledem k této nejistotě zatím nevložila do systémů plán letů MAXů.

V roce 2013 bylo uzemněno kvůli problémům s akumulátory asi 50 Dreamlinerů, a to na 123 dní. Přitom byla na letadlech odstraněna také řada dalších dětských nemocí. Předchozí velká odstávka postihla DC-10 v roce 1979. Ta trvala 39 dní. 

Americký úřad pro letectví (US FAA) sice oznámil, že softwarový upgrade systému MCAS letadel 737 MAX bude schválen do konce března, ale zároveň upozornil, že to neznamená návrat letadel do provozu. Stále uvádí, že v dubnu letadla létat nebudou. Úřad je nyní pod silnou kritikou ze všech stran, takže zřejmě bude postupovat velmi opatrně.  

Nejoptimističtější je zřejmě FlyDubai, která MAXy obsluhuje 40 letů denně. Ta vyřadila MAXy z plánu letů pouze do 15.4. Ruská S7 neplánuje použití letadel do konce dubna. Naopak velmi konzervativní se zdá United, která nepočítá s MAXy dokonce do 5.6., ale neruší přitom žádné lety. Za uzemněných 14 letadel MAX, které představují pouze 1,8 % celkového parku United, totiž zaskočí starší 737-900, které společnost vrátila do plného provozu.

Takovou možnost nemá Air Canada, u níž podíl MAXů představuje 12,8 % letadlového parku, takže ostatní letadla výpadek MAXů neabsorbují. Air Canada je zisková společnost, která výpadek sice nepokryje provozně, ale zhoršení finančních výsledků nebude nijak kritické. Dramaticky jiná je situace např. u předlužené Norwegian Air, která má 18 MAXů a případný dlouhodobý výpadek může být likvidační. Ne náhodou byl Norwegian první společností, která chce od Boeingu kompenzaci, jejíž výši stanovila na 800 tis. USD denně. Požadavek, který je na první pohled nerealistický. Norwegian přitom v loňském roce řešil problém s Dreamlinery, jejichž provoz zase omezily potíže motorů Rolls Royce Trent 1000. (Foto: The Straits Time, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Majkl - nepřihlášený host (...102.76...)
20.03.2019 13:51
petrp...

2Ulafme: Také mě to vždy zarazí, ale vzhledem k autorovi komentáře se ani nedivím :D
Pochybuji, že čte i něco jiného...

L. Paluzga (...164.31...)
20.03.2019 12:54
To: petrp

Vždy mne dokáže pobavit, když na řekněme odborné fórum (tedy nejen zde) dává někdo jako zdroj informací odkaz na ten bolševický bulvár novinky.cz :-)

jirp (...154.70...)
20.03.2019 11:12
FAA

Take si myslim, ze se budou bat cokoliv uspechat. A to stale jeste neni vyresena otazka simulatoru.

petrp (...188.177...)
20.03.2019 08:43

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace