Rolls-Royce na ukončení projektu A380 paradoxně nejspíše vydělal. Nezaslouženě.

  • 14.02.2019 17:00

Rolls-Royce si v rámci širší dohody mezi Airbus SE a Emirates týkající se letadel A380 zajistil dodávky motorů Trent 7000 pro 40 letadel Airbus A330neo a Trent XWB pro 30 letadel A350-900. Motory Rolls-Royce Trent 900 bude také osazeno také posledních 14 A380. Celkem tedy motory RR budou pohánět 33 ze 123 letadel A380 společnosti Emirates.

Nové zakázky znamenají, že Emirates se stává jedním z největších světových zákazníků motorů Rolls-Royce Trent.

Je však nutno připomenout, že motory Trent 900 pro A380 byly jedním z problematických celků „superjumba“, neboť společnosti RR se nikdy nepodařilo dosáhnout slibovaných parametrů spolehlivosti a efektivnosti. Mnozí se dokonce domnívají, že selhání Rolls-Royce bylo oním příslovečným hřebíčkem do rakve programu A380.

Rolls-Royce zatím stále nedořešil vleklé problémy kolem motorů Trent 1000 Package C pro Dreamlinery. Únavové praskliny tohoto motoru vyvolávají potřebu častějších prohlídek a oprav, v důsledku čehož byla řada společností nucena redukovat letové řády, letadla odstavit nebo si pronajmout jiná na záskok. To vyvolává velikou nelibost Boeingu a může zničit šance RR na dodávky motorů pro perspektivní Boeing NMA.

Zpoždění dodávek motorů Trent 7000 pro A330neo vyvolalo vloni zase vysokou nespokojenost Airbusu, neboť se tím zkomplikoval nástup nového a pro Airbus strategicky důležitého modelu A330neo na trh.

Zdá se, že Rolls Royce má hodně co zlepšovat a v následujících letech bude bojovat o přežití. (Foto: reddit, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



M_V (...231.19...)
15.02.2019 12:31
Motory

Jen poznámku k tom "hřebíčku do rakve": A380 měl přeci alternativu k RR Trent 900 (jak implicitně vyplývá i z článku), tím byl GP7200 od konsorcia EA (GE a P&W). Byl to Airbus, kdo preferoval RR, nebo tahle ad hoc aliance neviděla dostatečný potenciál A380 pro další investice do vývoje motoru?

Jedním z důvodů konce A380 podle mě bylo i to, že vývojově "zamrzl" před 10 lety. Boeing přeci taky nevyráběl modely B747-100 a -200 moc dlouho, po 20 letech už dodával -400 a motory pro model -400 sdílel s několika dvoumotorovými letadly a s MD-11 (třeba CF6-80C2), což určitě pomohlo rozmělnit náklady na vývoj a držet neustále krok s konkurencí menších letadel. Z tohoto pohledu vypadají motory pro A380 jako slepá vývojová větev.

jirp (...17.10...)
14.02.2019 21:06
RR motory

Ano mate pravdu. Take nechapu, proc vsadili vse na RR. Pro A380 jsou motory GE. Asi netusili, jake problemy je cekaji. Fakt je, ze je to ohrozeni A350 a A330. A320neo dva dodavate ma.

kulica - nepřihlášený host (...175.190...)
14.02.2019 17:33
RR motory

A330neo a A350 nebudou mít motory i od jiných výrobců?
Když čtu o problémech s motory RR, tak si člověk říká, proč Airbus vsadil na jednoho koně, který ještě k tomu "kulhá".

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace