Ryanair s kvartální ztrátou 20 mil. EUR a personálními změnami ve vedení

  • 05.02.2019 08:00

V pondělí 4. února ohlásil Ryanair své kvartální výsledky. Hospodaření kvartálu (bez Laudamotion) skončílo ztrátou 19,6 mil. EUR, a ve stejném období loňského roku dosáhla společnost zisku 106 mil. EUR.  Kvartální výnosy dosáhly 1,53 mld. EUR, což představuje nárůst proti loňsku o 9 %. Dodatečné výnosy společnosti vzrostly dokonce o 26 % a tvoří asi třetinu výnosů. Využití sedačkové kapacity dosáhlo 96 %. Důvodem propadu jsou podle společnosti výlučně nízké ceny letenek způsobené převisem kapacit na trhu. Průměrná cena letenky se snížila o 6 % a nedosáhla ani 30 eur.

Akcie společnosti reagovaly a poklesly o 5 %.

Michael O'Leary, CEO Ryanairu, prohlásil, že výsledky jsou sice zklamáním, ale nepředstavují problém, neboť jsou způsobeny nízkými cenami, které podporují budoucí poptávku. A i když to může znít divně, má pravděpodobně pravdu. Ryanair si svou agresivní cenovou politikou prostě nakupuje podíl na trhu.   

Ryanair připustil, že nevylučuje další zhoršování výsledků v důsledku nízkých cen letenek, nepředvídatelného vývoje brexitu nebo bezpečnostních rizik. Společnost varuje, že nesdílí panující optimizmus, že v letní sezóně se ceny letenek zvýší. Ryanair předpokládá, že převis kapacit se bude projevovat po celý rok 2019.

Ryanair posiluje své vedoucí postavení, pokud jde o nízkou nákladovou základnu. Společnost zmínila nástup Boeingů 737 MAX 200, které mají o 4 % vyšší kapacitu a o 16 % nižší náklady na palivo. Nízké náklady umožní společnosti přežít na konsolidujícím se evropském trhu. Firma má nyní zajištěny ceny paliva z 90 %.

Krachy dopravců Azur (Německo), Cello,  Cobalt, Primera, Sky Works, Small Planet a VLM jsou dokladem postupující konsolidace evropského trhu. Další společnosti jako je Flybe, Germania a Wow urgentně potřebují pro své přežití nové vlastníky a předlužený Norwegian chce restrukturalizovat své dluhy. Řada dalších společností je nucena redukovat počty základen. Ryanair zopakoval, že v letošním roce očekává další krachy evropských dopravců.

Důležitou zprávou je, že si Michael O’Leary dohodl s představenstvem svou pozici jako CEO skupiny Ryanair na pět let, tj. do července 2024. Představenstvo bude hledat nového CEO Ryanairu. To znamená, že O’Leary již nebude vyjednávat s odbory ani řídit každodenní záležitosti společností skupiny. Problém s odbory se během minulého období nepodařilo dořešit. Předseda představenstva David Bonderman, který je v čele společnosti od roku 1996, ohlásil, že v příštím roce nebude obhajovat svou pozici. Jde o reakci na nátlak akcionářů, kteří volají po změně vedení. V loňském poklesla cena akcií Ryanairu zejména v důsledku konfliktů s odbory o 29 %. (Foto: Yahoo, planes.cz)


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace