Alitalia prohlubuje ztráty a ztrácí tržní podíl

  • 20.01.2019 16:00

Magazín Airways přinesl obsažnou analýzu o nekončící agónii zkrachovalé Alitalie. V roce 2017 deklarovala Alitalia svůj bankrot (již podruhé během deseti let) a od té doby je provozována pod nucenou správou a s podporou překlenovacích úvěrů od italské vlády. Ta se snaží firmu prodat.

Ze tří původních zájemců (easyJet, Lufthansa a Delta) zůstává ve hře jenom Delta Air Lines, Inc. Italská vláda chce zachovat integritu společnosti a ponechat ji „italskou“, takže easyJet a Lufthansa ztratily zájem. Scénář Air Berlin se stal nepoužitelným. Jednání s Deltou podle neoficiálních informací probíhají, Delta ani Alitalia je však nepotvrdila. Italská vláda také manévruje okolo předání Alitalie státní železniční společnosti Ferrovie dello Stato, která oznámila, že plán na převzetí představí koncem ledna. Italská populistická vláda zřejmě nepostihla rozdíl mezi privatizací a zestátněním. Je nepochybné, že jde jen o další šílený plán jak držet Alitalii na kyslíku, ale je otázkou, zda by taková varianta mohla být vůbec schválena antimonopolními orgány a orgány Evropské komise.

V mezidobí tržní podíl Alitalie na domácím trhu dále klesá a podle odhadu nedosáhne ke konci roku ani 14 %. Známý italský ekonom Giuricin uvádí, že jen za prvních 9 měsíců loňského roku Alitalie zvýšila svou ztrátu o 313 mil. EUR, tj. ztratila 1,2 mil. EUR denně. V zimní sezóně ztráty mohou vyrůst až na 2 mil. EUR denně. Naše cestující s Alitalií sice může potěšit, že italští daňoví poplatníci subvencují jejich letenky, ale faktem je, že hospodařit s podporou státu není zdravý a už vůbec ne férový prvek svobodného trhu.

Alitalia v prosinci ohlásila, že rozšíří svou flotilu o tři nové A321neo, nyní však od tohoto rozhodnutí podle všeho couvá. Jde o letadla Aviation Capital Group (ACG), která dříve provozovala zkrachovalá Primera Air. Původní registrace OY-PAE se měla stát EI-ITA a OY-PAC nově EI-LIA. Pozornému čtenáři neunikne, že imatrikulace dohromady tvoří ITALIA. Vypadá to, že tyto tři letouny si budou muset najít dalšího, již třetího provozovatele.  

Italská vláda a Alitalia usilují prodloužit termín splatnosti státního překlenovacího úvěru ve výši 900 mil. EUR do června 2019, aby získaly více času na vyřešení osudu Alitalie. Původní termín splatnosti uplynul v prosinci. (Foto: centreforaviation.com, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace