Norwegian Air hrozí během několika dní kolaps

  • 24.12.2018 08:30

Jen několik dnů poté, kdy finanční injekce 75 mil. USD odvrátila od bankrotu ztrátovou WOW Air je nyní dalším horkým kandidátem na kolaps Norwegian Air, a to již během několika dní. Portál Newsinenglish.no to uvedl s odvoláním na Dagens Næringsliv (DN). Podle deníku čelí společnost Norwegian Air „úplné krizi” a pokud rychle nezíská dodatečné financování, nebude schopna splatit do konce roku závazky svým věřitelům.

Předlužení Norwegian Air je způsobeno rychlou expanzí letadlového parku, prudkým rozvojem sítě a vysokými náklady na palivo. Koncem 3. kvartálu činily dluhy Norwegian 30 mld. NOK, tj. asi 3.4 mld. USD. Také Danske Bank je přesvědčena, že Norwegian poruší podmínky splatnosti dluhů do Nového roku, pokud se nepodaří urychleně prodat některá nová letadla a využít těchto prostředků ke splacení dluhů. Těmto problémům v posledních několika dnech navíc přidalo ještě ochromení provozu na letišti Gatwick, které je významnou bází Norwegian Air. To narušilo provoz společnosti a vyvolalo dodatečné náklady např. na ubytování čekajících cestujících. Dalším problémem je, že jen dva měsíce starý Boeing 737 MAX, který byl v důsledku technické poruchy nucen divertovat na letiště v íránském Shirazu, zůstane zřejmě na delší dobu vyřazen z provozu. Americké sankce proti Íránu totiž znemožňují vyslat do Íránu náhradní díly a techniky pro opravu stroje. Norwegian v letošním roce také poškodila krize okolo motorů Rolls Royce Trent letadel Boeing 787, která donutila Norwegian pronajmout Airbus A380 namísto uzemněných Dreamlinerů, aby nemusela lety rušit. Provoz A380 je však nákladnější, a tak společnost na každém letu ztrácela.

Norwegian Air má dva hlavní akcionáře, a to 72letého zakladatele Bjørna Kjose a 68letého Bjørna Kise, kteří nyní potřebují získat pro firmu další kapitál. Společnost již dříve ohlásila záměr prodat až 140 letadel, které by pak vlastnil blíže neurčený partner. Na transakci se pracuje již několik měsíců, ale finanční ředitel Geir Karlsen nyní pouze konstatoval, že „práce na ustavení společného podniku pokračují“. Okamžitý prodej tak velikého počtu letadel může být obtížné uskutečnit během několika dní. Finanční problémy Norwegian Air mohou akcelerovat jednání o koupi společnosti skupinou IAG (British Airways, Aer Lingus, Iberia a Vueling). IAG Group drží ve společnosti takřka 5% podíl a v letošním roce již dvakrát nabídla Kjosovi a Kisemu odkoupení jejích podílů, ti však nabídku odmítli.

Špatný stav hospodaření Norwegianu není nijak novou informací. Šéf Ryanairu Michael O’Leary v říjnu v interview pro CNBC predikoval, že buď SAS nebo Norwegian během zimy 2018/19 zkrachují, a to v důsledku rostoucích cen paliva, převisu v nabídce kapacit na evropském trhu a tlaku na snižování cen letenek. Michael O’Leary konstatoval, že: „během zimy uvidíme další snižování cen. Uvidíme další bankroty a vstoupíme do čtyř až pětiletého cyklu poklesu leteckého odvětví“. Manažerka komunikace Norwegian Charlotte Holmbergh Jacobssonová se proti spekulacím ohradila a reagovala, že „společnosti není blízko bankrotu“ (expressen.se, 22. 10. 2018). S odstupem času je nutno uvést, že v říjnu cena ropy překročila 80 USD za barel a od té doby klesla na dnešních 53 USD. To ale již může být pro Norwegian a některé další firmy pozdě. Zatím jsou webové stránky společnosti laděné optimisticky, a to včetně informace o dalším rozšíření linek od 31. 3. 2019. (Foto: Gatwick Airport, Norwegian Air, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



jirp (...17.10...)
25.12.2018 00:08
zdroje-Paluzga

Pokud zpochybnujete verohodnost v clanku citovanych zdroju, asi bude lepsi obratit se s Vasimi hypotezami primo k nim a k CEO Ryanairu.

L.Paluzga (...232.246...)
24.12.2018 20:22
Pár poznámek ze severu

1. článek není podepsaný, takže to je JPP (JednaPaníPovídala) nebo již to zmínění rádio z východu. Dokud se redaktoři tohoto webu nenaučí za svou práci ručit svým podpisem a tudíž jménem, nemá moc smysl o čemkoliv sálodlouze diskutovat
2. MichalC: Četl jste tu tiskovou zprávu? "The Company is pleased to announce that the financing for all aircraft deliveries for the first half of 2019 is secured."
3. MichalC: Teď jsem se např. díval do FT a ti psali naposledy o Norwegian 26. října. Forbes má článek o Norwegian ze soboty, kde ovšem (jako ve všech článcích, které jsem četl) zmiňují jako zdroj opět toho dánského analytika. Credit Suisse varují (12. října), že Norwegian bude v problémech, pokud cena paliva bude dlouhodobě nad 700 USD/tunu. Mezi námi, pokud by se cena opravdu takto vysoko delší dobu držela, budou v prd.li úplně všichni. Jenže i ten OPEC, rafinerie a všichni do toho zapojení ty letecké společnosti jako zákazníky potřebují, takže současná cena je nejnižší za poslední rok.
4. MichalC: Já netvrdím, že nemají dlouhodobé závazky. Já taky netvrdím, že to zaúvěrování není obludné, protože obludné je. A už vůbec netvrdím, že je to nemůže složit. Já jsem pouzel napsal reakci na tu rádoby senzacechtivost nadpisu "Norwegian Air hrozí během několika dní kolaps".
5. MichalC: Informace a fakta, která mám, jsou dostupná pro kohokoliv s připojením na internet a schopností číst v angličtině. Od pisatele článku a pravděpodobně od Vás (bez urážky) mne odlišuje to jediné: já ty fakta a informace dokážu třídit a analyzovat bez toho, aniž by bylo potřeba vytvářet bombastické závěry a nadpisy.
6. MichalC: S jedním pro Vás neznámým faktem se ale přece jen podělím. Pracuji a žiji v Norsku. A tak mi věřte, že kdyby "všichni věděli, že Norwegian je před krachem", bylo by to téma číslo jedna všech zdejších médií. Jenže víte co? Ono není nikde nic. Otevřte si Dagbladet, Aftenposten, NRK.... nic, nic, nic. Vánoce, tsunami, vražda v Maroku, fotbal...
7. jirp: Vyznám se v tom, proč bych se měl stydět? A já snad někde zmínil dálkové letenky? Nebo finance Rájnéru? O'Leary má problémy se zaměstnanci (odbory) a to celkem velké. Útočil nejen na Norwegian, ale taky na SAS. Má totiž na Nory pifku všeobecně, protože zde narazil.

Mimochodem, každý kdo mne zná potvrdí, že já jsem ten poslední, kdo bude bojovat za jakýkoliv lowcost. Ať padnou všechny a hned! Já jen vyzdvihuji to, že všichni berou informaci z jednoho zdroje. Jestli Norwegian do konce roku krachne, pak Bravo! Ať ten člověk z oněch dánských novin dostane Pulitzera. Ale co když ne? Napíše tady redakce 2. ledna nový omluvný článek s nadpisem "Sorry, dělali jsme z vás 24.12. idioty"? Protože přesně o to tady jde.

jirp (...188.176...)
24.12.2018 17:09
Paluzga

To Paluzga: koukam se v tom vyznate. Ryanair urcite utoci na Norwegian "aby mohl prodavat letenky". Akorat ze Ryanair zadnedalkove linky nema! Nebo odvadi pozornost od rekordnich zisku?
Asi spiknuti svetovych medii a bank proti Norwegian.

MichalC (...17.10...)
24.12.2018 16:28
Norwegian

Pojďme se držet faktů. Zdaleka tu nejde jen o názor jednoho analytika nebo jedněch novin, ale hned několika novin (včetně Financial Times, Forbes) a několika bank, mezi nimi Danske Bank, Credit Swiss, atd. Společnost se topí v dluzích, což je také fakt.

Pokud se nevyrovnají s dlouhodobými závazky a nezískají další financování, pak mají problém. A to je to, co lze těško popřít. Mimochodem, ten magor z Irska o kterém mluvíte řídí nejziskovější společnost v Evropě, takže jeho názor nějakou váhu má.

Norwegian neoznámilo, že má zajištěné financování prodejem letadel. Oznámilo, že má podepsaný Letter of Intent na prodej 2 letadel v roce 2019. A to chtějí prodat 140. Takže to je také dost podstatný rozdíl.

Podle Vaší reakce na příspěvek soudím, že máte k dispozici daleko lepší informace a solidnější fakta než mají finanční analytici předních bank a novináři světových médií. Pro čtenáře planes.cz bude určitě přínosné, pokud je s těmito fakty seznámíte.

L.Paluzga (...164.28...)
24.12.2018 14:49
Армянское радио

Ano, další zpráva jako z Rádia Jerevan. Text je to pěkný, dlouhý; informace sezbírané z různých zdrojů na internetu, kde již kolují pár dnů. Hlavní problém je ten, že tyto informace naprosto nevedou k závěru, jež v hlavě mi neznámým myšlenkovým pochodem zesumarizoval nějaký (opět nepodepsaný) redaktor planes.cz.
Vše je postaveno na článku v jedněch novinách, který vychází z analýzy jednoho analytika jedné banky (!). Navíc se zmiňují dlouhodobé závazky, které s prostředky na provoz (a tudíž kolapsem v tom smyslu slova) nijak nesouvisí.

A vyjádření toho magora Irska? Samozřejmě, každý může mít v principu "pravdu"; přece i porouchané hodiny ukazují dvakrát za den správný čas. Alespoň trochu shopný analytik v tom ale vidí pouze dvě věci: odvádění pozornosti od vlastních problémů a reklamu na sebe sama ve stylu "kupujte letenky u nás, protože oni určitě zkrachují".

Mimochodem, v 9:44 vydal Norwegian krátkou tiskovou zprávu. Která všeobecně známé problémy společnosti zmiňuje, ale rovněž oznamuje, že má zajištěné financování nákupu letadel na první polovinu roku 2019.

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace