Lion Air hrozí po katastrofě svého Boeingu zrušit objednávky na Boeing 737 MAX za 22 mld. USD. Společnost je pohoršena přístupem výrobce

  • 08.12.2018 08:00

Indonéská společnost Lion Air vážně zvažuje zrušit objednávku na 188 letadel Boeing 737 MAX v katalogové hodnotě 22 mld. USD, a to v reakci na přístup Boeingu po katastrofě dne 29.10. Teprve dva měsíce starý Boeing 737 MAX společnosti Lion Air se zřítil do Jávského moře krátce po startu z Jakarty, přičemž zahynulo všech 189 osob na palubě. Předběžná zpráva o vyšetřování katastrofy konstatuje, že v reakci na chybné údaje o úhlu náběhu poslala automatika letounu stroj opakovaně do prudkého klesání, které skončilo po 13 min. letu katastrofou. Piloti přitom o chování tohoto systému nebyli výrobcem informováni a nebyli ani upozorněni na odlišné letové vlastnosti modelu 737 MAX proti letadlům 737 předchozích generací. Nedostatek informací o nově zabudované automatice kritizovaly také odbory amerických pilotů.

Lion Air, který je jedním z prvních a zároveň největších uživatelů 737 MAX v regionu, je pohoršen reakcí firmy Boeing, která prohlásila, že posádka měla tuto mimořádnou situaci zvládnout. Lion Air vidí jako primární příčinu katastrofy chybné chování automatiky letadla. Negativní publicita okolo katastrofy se podepsala také na poklesu akcií Boeing Co. o 4,7 %. U nás provozuje letadla 737 MAX Smartwings Group. (foto: Evening Standard)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



TS - nepřihlášený host (...86.243...)
10.12.2018 15:00
Shaker

Ahoj, znáš to dobře. Protože levé AOA (nebo levý SMYD) dávalo chybný údaj o úhlu náběhu (o cca. 20° víc než aktuální, pokud budeme uvažovat že F/O AOA ukazoval správně), od rotace letadla vibroval u kapitána sloupek řízení jako varování před přetažením, a to po celou dobou obou posledních letů..na av heraldu k tomu najdeš další info.

Mengo - nepřihlášený host (...11.49...)
10.12.2018 14:26
Pro TS

Ahoj. Co myslis tim ze letaji se sejkrem? Zajima me to, delam Atpl tak bych si doplnil znalosti. Sejkr znam pouze jako upozorneni pred padem.
Diky

TS - nepřihlášený host (...86.243...)
10.12.2018 13:23
@ pardub234

V čempak je můj komentář neodborný? ;)...obzvlášť když o mě píšeš že jsem expert? :))

pardub234 - nepřihlášený host (...154.71...)
10.12.2018 10:27
Komise

Vubec nechapu, proc to vubec setri nejaka komise, kdyz tu uz mistni experti (napr TS, jt) davno vedi, proc se to stalo, ze posadka byla nekompetentni, letoun neletuschopny, skoleni pilotu probehlo a Boeing urcite nic nezavinil. Komentar ukazuje, ze asiciace americkych pilotu je totalne neznala. Fakt by asi bylo lepsi pockat na odborny komentar.

TS - nepřihlášený host (...176.1...)
09.12.2018 19:30
MCAS

Je úplně jedno jestli ti kolem stabilizátoru točí někam kam to nepotřebuješ AP,MCAS,STS, neodpojená spojka nebo cokoliv jinýho. Už minimálně 30 let je na to jasný postup, stejný na CL,NG i MAXu. Ten postup nepoužili. Pakliže je normální firemní kultura letět s aktivním šejkrem těžko to může v takové společnosti dopadnout jinak(nicméně předchozí posádka si s tím evidentně poradila). Co se týká údržby, jediné kde může mít Boeing problém, je pokud by signál AOA degradoval až mezi SMYDem a FCC, jinak jde všechno také za údržbovou orgnizacií Lionu.
Jestli jste tu někdo četl články lid,í kteří pro ně létali nebo letají - i to je poměrně jasné vylíčení poměrů.

MichalC (...154.71...)
09.12.2018 17:34
LionAir

Nemá smysl spekulovat, neboť vyšetřování katastrofy není uzavřeno. Zatím byla vydána pouze předběžná zpráva o vyšetřování, která sice shrnuje zjištěné skutečnosti, ale nesnaží se stanovit viníka. Jedním z prokázaných faktů je, že piloti o funkci MCAS informováni nebyli, nebyli ani upozorněni na odlišné chování letadla a nemohli také procedury cvičit na trenažéru. Nicméně se soudy je třeba počkat na závěry vyšetřování.

jirp (...87.162...)
09.12.2018 16:57
Boeing o MCAS neinformoval

Simulator 737 nema MCAS, to bude mitbaz simulator 737 MAX, ktery zatim nikdo nema. Fakt, ze piloti nebyli informovani potvrzuje i asociace americkych pilotu. Zadni piloti do katastrofy LionAir nebyli na takovou situaci cviceni.

Jt - nepřihlášený host (...112.167...)
09.12.2018 12:13
Detail

Jen trochu v clanku chybi podstatny detail.. letadlo melo poruchy ..vicecetne na pitotce a jeste jinych systemech a presto slo do vzduchu... takze v tom bude i setreni na udrzbe...

Filip - nepřihlášený host (...32.98...)
09.12.2018 00:02
Maneuvering Crash Available System

Myslím si, že keď posádka prechádzala tréningom z NG na MAX alebo rovno na MAX, tak musela prechádzať procedúry týkajúce sa systému MCAS - Maneuvering Characteristics Augmentation System. Ak skutočne o tom nebola informovaná alebo iným spôsobom upovedomená, tak za to je zodpovedný Boeing. Zatiaľ čo mám naštudované o tomto systéme, tak mi filozofia riadenia lietadla daná Boeingom - pilot = autorita, trošku upadá.

TS - nepřihlášený host (...176.1...)
08.12.2018 23:28
Plny

souhlas s Boeingem.

Celkem 10 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace