Tichý nadzvukový letoun vyvíjený společností Lockheed Martin pro NASA získal označení X-59 QueSST. Označení X přiděluje US Air Force a v tomto případě je symbolicky použito označení, které má vztah k prvnímu nadzvukovému letu Chucka Yeagera na letadle Bell X-1 v roce 1947. Od roku 1947 bylo pod označením X testováno celkem 67 létajících zařízení všeho druhu. Na vývoj tohoto nadzvukového letadla uvolnil prostředky americký kongres. Lockheed Martin získal kontrakt v únoru 2016 a zadání vykonat první let v roce 2020. Letos v dubnu pak NASA uvolnila 247,5 mil USD na další vývoj letadla. Nyní je požadováno uskutečnit první ověřovací lety v roce 2021 a nadzvukové lety ne později než v roce 2022. Zkoušky demonstrátoru budou přitom probíhat nad oblastmi, které se do programu měření supersonického třesku přihlásí dobrovolně. Kromě objektivního měření hluku se přitom bude zjišťovat i subjektivní vnímání supersonického třesku obyvatelstvem. Na základě zkoušek demonstrátoru má být následně vyvinut dopravní letoun, který bude létat ve výšce 16,8 km cestovní rychlostí 1500 km/h. Hluk takového letadla měřený na zemi nemá přesáhnout 75 dB, což pro představu zhruba odpovídá hluku při zabouchnutí dveří osobního auta.
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém