Po standardních evropských spotterských destinacích, šíleném Iberia tripu a návštěvě LAX padla další volba na spotterský výlet do Toronta. Tohle město mě lákalo jako samotné, ne jenom z hlediska svého mezinárodního letiště YYZ – Toronto Pearson Airport. Letiště je pojmenované po kanadském politikovi Lester Bowles Pearsonovi, který byl 2x předsedou vlády a v roce 1957 získal Nobelovu cenu míru.
Letiště se nachází na rozhraní Toronta a Mississaugy (což způsobuje drobné problémy v dopravě) a ročně jím projde řádově 35 milionů cestujících. Má dva terminály – T1 a T3 – a letadla používají 5 ranvejí. Nejdelší 05/23, a dvě dvojice 06L/24R; 06R/24R a 15R/33L; 15L/33R. Provoz nemá pevný systém drah pro vzlety a přistání, takže pokud se na příslušnou dráhu přistává, také se z ní startuje. Což samozřejmě trochu komplikuje spotting. Výjimku tvoří dvojice drah 06/24, kde se na vnější dráhu z pohledu od terminálu přistává a z vnitřní se startuje. Za tři dny, které jsem strávil kolem letiště, jsem se nesetkal s žádným problémem s policií nebo security, naopak spotterů jsem potkal hodně, takže bych označil letiště za spotters-friendly.
Při přípravě na výlet jsem sledoval směry provozů a musím říci, že v Torontu se vítr točí na všechny strany. Viděl jsem provoz ze všech možných směrů a také 2-3x za den změněný. Z toho jsem neměl žádnou radost, protože přejíždět kolem letiště na vybraná místa není bez auta jednoduché a auto jsem si půjčovat nechtěl.
Krátce k cestě do Toronta. Tam jsme (s přáteli a mojí starší dcerou) letěli přímo s Air Canada Rouge. Shodou náhod a možná i jisté přímluvy jsme dostali místa v Rouge Plus, což znamenalo luxusní legroom i pro mých 190 cm. Boeing B767-300 byl sice 25 let starý, ale cesta proběhla bez problémů. Občerstvení během letu 3x + ještě pití, prostě pohoda. Přistávali jsme načas na dráhu 05.
Ještě k dopravě… chtěl jsem být u letiště za svítání, tedy před šestou hodinou, takže jsem musel využít místní autobusy, protože metro začíná jezdit až těsně před šestou. Jel jsem tedy nočním autobusem 300, který jede kolem letiště po Airport Rd. Další varianta je bus 192, od metra Kipling, ale v mém případě jel autobus pozdě. Jinak varianta metro na Kipling a bus 192 je asi nejrychlejší cesta z centra na letiště i opačně. Oba busy a metro provozuje firma TTC a letiště, respektive Airport Rd, je poslední lokalitou, kam její spoje jezdí. Kolem letiště směrem na západ jezdí již jiná společnost – MiWay. To trochu komplikuje přestupy a platbu za lístky. Naštěstí v Torontu zavedli kartu Presto Card, kterou se dá platit skoro u všech dopravců po městě i na všech linkách. Akorát neplatí možnost přestupu mezi dopravci. Jinak lístek – platba kartou – platí 2 hodiny a dá se přestupovat mezi metrem, tramvají, autobusy.
První den věnovaný spottingu jsem se zaměřil na provoz na dráze 05/23 , která se ten den, spolu s 06/24, létala. Počasí se v Torontu rychle mění a tak po ranní modré obloze přišla dopoledne oblačnost, která mě občas přiváděla k zoufalství, když Slunce zakryl mrak zrovna v okamžiku, kdy prolétalo zajímavé letadlo. Všichni spotteři znají….
Celkově bylo ale ten den hezky a pořídil jsem hodně povedených fotek. Nechtěl jsem jenom napráskat tisíce fotek, ale vyzkoušet více míst a poznat okolí letiště.
Začal jsem fotit na místě 1, křižovatka Airport Rd a Silver Dart Dr. Na zelené ploše u nějakého cargo skladu jsem zabral venkovní dřevěné sezení, které využívají zaměstnanci k polední siestě.
Místo č.1 – lavička |
Vrata na odlety |
Měl jsem dobrý výhled mezi lampami na přilétající letadla. Odlety odtud vidět nejsou, ale najíždějící letadla jsou slyšet, takže jsem několikrát vyběhl blíže k plotu, aby se podíval na startující stroje. Ranní špičku, která začíná kolem 5:30, jsem nestihl, ale bylo málo světla a přilétlo tak 5-6 widebody a konec. Obecně musím říci, že dopolední provoz není nic moc. Tím, že se na přistání využívala i dráha 24L, kde pravda sedala menší letadla, byl provoz rozdrobený. K vidění byly hlavně menší stroje společností Air Canada a WestJet. Kolem 10. hodiny přistávala první třešnička – nový Dreamliner Korean Air. Přilétla registrace HL8082. Zatím má Korean pouze dva tyto stroje. Bohužel vždy jsem viděl stejnou registraci.
Spolu s Koreanem přilétal i Dreamliner společnosti Saudia, ale sednul na spodní dráhu 24. Potom sedly dva B737 WestJet a pak… 56 minut nic nepřilétlo!! Občas něco startovalo, ale celkově byl provoz na této dráze malý. Oblačnosti začalo přibývat a první další zajímavý přílet B789 Air Canada v nových barvách zakryl mrak. Co dodat…
Odlety se přes drátěnku fotí špatně a výhled na dráhu byl pouze přes spáru ve vratech, která se dala zvětšit za použití lehkého násilí, aby se protáhl objektiv. Při odletu Koreana se u brány objevil starší spotter, se kterým jsem se dal do řeči, a když jsem zmínil odkud jsem, přešli jsme do češtiny!! Yari Strban původem z Čech, žije již 35 let v Torontu. Má fotky na mnoha leteckých serverech, včetně planes.cz, a i na FR24 je jeho fotka právě Koreana HL8082. To bylo příjemné překvapení a setkání. Nějakou dobu jsme u plotu spolu pokecali.
Nájezd na odlet přes drátěnku |
Odlet přes rozevřená vrata |
Slunce přechází dráhu kolem 15. hodiny a já jsem se vydal zkusit odlety. Došel jsem na křižovatku Airport Rd a Derry Rd a busem 42 MiWay dojel k benzínce Husky u Menkes Dr. Po ní jsem šel na pole – místo 3. Odlety jsou vidět již ve vzduchu, wide-body v ideální výšce, menší letadla jsou již poměrně vysoko. Pole nebylo ničím zarostlé a bylo suché, takže se tam dalo normálně chodit. Uprostřed roste strom, kde se dá schovat do stínu. Blízkost benzínky dává šanci strávit tam nějaký čas. Světlo nebylo nejlepší a já chtěl vyzkoušet i další místa, takže jsem přešel k místu č.4, což je kruhový objezd u hal na Menway Ct. To místo mě ničím nezaujalo, na odlety není moc dobře použitelné, jsou tam dva ploty za sebou a letadla lze fotit maximálně ve vzduchu. Možná na odpolední přílety ze směru 05, ale jen ve vzduchu.
Pak jsem popošel na místo 5, další kruhák, kde je výhled lepší a láká zarostlá hromada zeminy, oplocená provizorním plotem, která navazuje na rozestavěnou stavbu. Ta se tváří, že jen tak hotová nebude. Bylo pondělí, ale žádný provoz jsem na stavbě neviděl. Překonat chatrný plot a vylézt na hromadu znamenalo dostat se nad plot letiště a mít nerušený výhled na startující letadla. No popravdě, nechtělo se mi si dělat případné problémy. Takže jen zkouška dírou ve vratech.
Odtud jsem se vrátil na Derry Rd, počkal na bus 42 a dojel zpět na Airport Rd. Pěšky jsem pak šel na další místo, kde jsem chtěl strávit zbytek dne. Odpoledne je na letišti daleko zajímavější provoz. Špička začíná kolem 14. hodiny. To začínají přilétat dálkovky z Asie a Evropy. Slunce je v ose dráhy a hojně je využíváno prostranství kolem benzínky Petro-Canada, kde není problém zaparkovat a vychutnat si pocity, když triply prolétají několik desítek metrů nad hlavou. V tu dobu tam postávají desítky lidí.
Tady vznikají tyto fotky spodků letadel přímo nad hlavou. Úchvatný zážitek!
Když se sluníčko dostatečně otočilo za dráhu, přesunul jsem se na velmi oblíbenou spotterskou pozici č. 2, na střechu parkovacího domu, částečně opuštěného, kde je parkování jen na vlastní nebezpečí. A vstup vlastně také. Což nebrání v parkování a hlavně spottingu. Letadla přelétají v ideální vzdálenosti a výšce a je vidět i do letiště na odlétající stroje. Na střechu se dá vyjet autem, nedaleko je několik možností občerstvení, toalet a v případě nepřízně počasí lze sejít o patro níže, kde je pořád výhled na přistávající letadla. Na letiště již vidět není. Tady jsem strávil celé odpoledne až do večera a i celý třetí den spottingu.
Několik ukázek ze střechy parkovacího domu.
Závěr z prvního dne spottingu na RWY 05/23: Ranní příletová špička, která je známá z evropských letišť, se nekoná. Klidně stačí přijet až po obědě. Celou dobu jsem používal tělo APS-C a objektiv 70-200 mm. Z přední části garáží se mi z boku dlouhý tripl nevešel. Mírně z úhlu v pohodě. Odlety jsou problém, letadla jsou fotitelná spíše až ve vzduchu, možná s trochou odvahy i z místa 5 těsně nad dráhou. Garáže jsou perfektní pozice, hojně využívaná místními na spotting i jen na podívání se. Dá se tam přijet autem i MHD. Oblíbené je zevlování kolem osy dráhy a užívání si letadel přelétajících nad hlavou. Několik zajímavých letadel přistálo a odlétlo i ze spodních drah 06/24.
Další den jsem tedy věnoval těmto dvou dráhám. Létalo se pořád ze stejného směru, tedy 24. Z centra jsem vyrazil ráno, ale až později, po zahájení provozu metra. Ze stanice Kipling jsem jel busem 112 TTC, který zajíždí na zastávky u prahu drah 24 na křižovatku Renforth Dr a Carlingview Blvd. Tady se nachází velká deponie zeminy, ale okolní lampy znemožňují její využití. Takže jsem přešel na bod 6, asi nejlepší místo, které jsem v této lokalitě našel.
Z rohu parkoviště je vidět na práh dráhy 24R, odkud se odlétá, a na přílety na 24L. Problém může být tetelení u odletů. Ranní provoz byl opět řídký, způsobený asi i opakovaným nácvikem přiblížení jednoho stroje, který trval asi hodinu. V dálce vidím přistávat B789 Korean a hned za ním bohužel i stejné letadlo Saudie.
I na dráhu 24 občas sedá některé wide-body, ale je jich méně, než na delší dráhu 23. Kolem poledne odcházím směrem k místu č. 7. Podle mapy je na druhé straně komunikace kolem plotu letiště vysoký val. Žádné video ani fotky jsem odtud neviděl a je mi divné proč. Tváří se to jako ideální místo na odlety z 24R. Cesta vede mezi obslužnými budovami a policejní stanicí až k místu, kde začíná val. Vylézám nahoru a je všechno jasné. Sloupy a dráty. Tak tohle by mohli místní spotteři s letištěm domluvit a hned by bylo lépe. Snažím se najít skulinu mezi vysokým plotem a nízkými dráty. Je to špatné. Aspoň ten spodní kdyby sundali a zakopali do země. Každé letadlo se zvedá jinde a šance najít ideální místo není. Tohle je velká škoda.
Z nejvyššího místa valu je vidět dobře na runway, letadla už jsou sice zezadu, ale nízký drát veškeré snažení kazí. Přitom by tam mohly být krásné záběry s hangáry v pozadí. Trápím se asi dvě hodiny a pak to vzdávám. Vracím se na parkoviště a před 15. hodinou jdu na bus 7 MiWay a přejíždím zpátky na Airport Rd na garáže. Z druhé strany dráhy 24 se na odlety nedá dostat. Na přílety možná od garáží údržby, ale nechce se mi jít ten kus pěšky a zůstávat na této dráze, když nahoře je větší provoz a možnost vidět i odlety z 23.
Závěr dráhy 24: Focení odletů z prahu 24R ovlivňuje tetelení, přílety jsou v pohodě. Ohnisko 70-200 mm opět stačí na všechno. Odlety ve vzduchu z bodu 7 jsou zklamání a přitom by stačilo tak málo. Hodně videí je natočených z míst kolem prahu 06, právě při použití tohoto směru. Pěšky je to daleko, jede tam bus 57 MiWay. Měl jsem to naučené, ale nevyužil jsem.
Poslední den našeho výletu jsem odvezl kufry na letiště do úschovny na T1, přejel letištním vláčkem na T3 a odtud pěšky vyšel ven na Airport Rd. Jde to bez problému. Nakonec jsem pěšky došel až ke garážím a strávil tam ještě několik hodin. Bohužel obloha byla zatažená, takže výsledky nic moc, ale potěšil třeba Air Lingus s A330, který běžně odpoledne přistává na dráhu 24. Viděl jsem odlétat B 789 Koreana i Saudii. Zaujal go-around B767 Air Canada, když na prahu dráhy stál jiný stroj AC, připravený na odlet. Na odletu se objevil i Icelandair s B757 v livery s polární září.
Vzhledem k předpovědi počasí, která slibovala déšť na celé odpoledne, byla bílá souvislá vrstva oblačnosti vlastně ještě dobrým počasím. Nakonec to bylo slušné zakončení celého pobytu v Torontu.
Výsledné pocity?
Provoz není tak hustý jako na největších letištích v Evropě. Letiště a okolí spotterům přeje a nebrání jim v jejich koníčku. Ranní provoz je slabší, odpoledne je to rozhodně zajímavější, takže pokud by tam někdo pobýval, dá se ráno rozhodnout podle počasí, jestli město nebo spotting. Město samotné je rozhodně také zajímavé a stojí za vidění. Většinu provozu tvoří samozřejmě stroje Air Canada, WestJet, Air Transat, ale létá tam i spousta bizjetů. Zajímavostí jsou „pandí“ livery na Dreamlinerech Hainanu. Já viděl jen žlutého. Mám oba pohádkové WestJety, neviděl jsem DC-10 Fedexu. Pouze přes plot na stojánce. Žádná A340. Jumbo pouze Lufthansa a KLM, občas nákladní Cathay. A380 EK pouze 3x týdně, takže pro místní docela svátek. A350 zatím žádná.
Pouze na spotterskou výpravu to není, ale jako součást delšího pobytu určitě ano. Také to není úplně nejblíž. Počasí se kvůli poloze u jezera Ontario rychle mění a oblačnosti může být dost. Je pravda, že první dva dny pobytu bylo počasí lepší, ale to jsme měli naplánované město.
Ze CN Tower jsem vyfotil i několik fotek na druhém letišti nedaleko centra – Bishop Toronto City Airport, kam létá pár menších strojů, většinou Dash-8-400 Porter Airlines, nebo se tam provádí tréning pilotů v cvičném přiblížení. Cvičně tam nalétávala i C-130 kanadského letectva.
Byla Toronto dobrá volba? Stoprocentně. Zaujalo nás i město. Několikrát jsme se přesvědčili, že místní jsou fajn, ochotní pomoci a poradit. Pár fotek jsem si přivezl i z letiště . No a příště?... ještě uvidím, nějaký nápad je, ale zatím nejistý… ale určitě pak zase něco napíšu.
pane bijoo - mozna k dokresleni mirne absurdity diskuse. Pokud je nekdo "majitel" tohodle serveru, je to prave ten, kdo vystupuje pod prezdivkou "eif".
bijoo: díky za názor. V některých věcech se určitě neshodneme, třeba v míchaní fotek z fotogalerie s ilustračními obrázky k článkům nebo v tom, zda když jsou hlavním předmětem činnosti fotografie (pokud jsou), musí být i ilustrační fotky stejně velké. Je trošku smutné i úsměvné, že si stěžujete na jedovaté a zlé reakce na svůj prospěšný podnět, který píšete v duchu "planes vyplivlo, fuj, Bohnice". S Clancym se o tom pobavím, určitě nebylo záměrem házet na autory, jak omylem vyvozujete.
Mimochodem co kdybychom opustili tón, který jste nasadil, a začali se bavit věcně - chcete a můžete nějak k chodu planes přispět? Opravdové zájemce o létání jsme vždy vítali, klidně se ozvěte.
Já o voze, Vy o koze. Nebo opačně. Já žádné nároky na Vás nemám, ty by měl mít majitel tohoto serveru. To, že uveřejňujete fotopřílohy o velikosti okolo 40KB na serveru, jehož hlavním předmětem činnosti jsou fotografie z oblasti letectví, je tristní. Kdysi jsem chtěl zde uveřejnit článek s obrazovým materiálem a bylo mi redakcí sděleno, že fotografie jako přílohu lze uplatnit pouze o rozměru 425px × XXXpx, maximálně 700px x XXXpx, tak jsem to vzdal. Díky Vaší jedovaté a zlé reakci na podnět, který by byl serveru ku prospěchu (určitě by se pro těch pár pixelů navíc našlo místo, drtivou většinu fotografií zde zveřejňujete o roměru 1 500px × XXXXpx a o velikosti i okolo 700KB) jsem se podíval na fotopřílohy u článků dozadu, a jsou si všechny podobné, prostě jak redakce žádá. Tak to, prosím, neházejte na autory. Děkuji Bijoo
Děkujeme za nezaujatou připomínku a s autorem se příště rádi domluvíme na tom, aby jeho ilustrační fotky splňovaly vaše nároky.
Moc hezké povídání. Za něj veliký dík. Jen to kazí dojem z fotek. Clancy zvěřejňuje na tomto serveru jen skvělé, kvalitní a dá se říct že i jedinečné fotky. Doufám, že až uvidí, co Planes.cz vyplivlo jako přílohu k tomuto článku, jej neraní mrtvice. Fuj. Píše se rok 2017 a lepší ilustrační fotky má i léčebna
v Bohnicích.
Bijjo
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Vážení pánové,
zdá se, že je to ještě smutnější, než na co jsem prvně reagoval. Má slova, která cituje přezdívka "eif",
jsem použil proto, že jsou pravdivá. Na běžném monitoru se prostě na fotografii 425px × 285px, 30,84 KB (31 581 bajtů) nedá koukat. Jestli se na ně můžete bez studu dívat Vy, pak si opravdu nerozumíme. O datech fotografií v galerii jsem psal pro pochopení, že na zvětšení velikosti (chcete-li rozměrů) ilustračních fotografií aby to vůbec byly fotografie, žádné větší úložiště nepotřebujete. Těch "pár" ilustračních fotek z celku Planes.cz zcela jistě nezabere více než (mým odhadem) pár tisícin kapacity paměti úložiště. Děkuji za nabídku spolupráce, někdy v budoucnu se nad ní zamyslím. Bijjo