Jak se stát check-in agentem

Většina z nás se s nimi setkává při odletu na dovolenou. Málokdo ale ví, co práce check-in agenta opravdu obnáší. Mohlo by se zdát, že vám tento pracovník při odbavení jen vezme zavazadlo, zváží ho, pošle do útrob letiště a vytiskne palubní vstupenku. Tato pozice však vyžaduje mnohem více. Check-in agent musí znát odbavovací systémy jednotlivých leteckých společností, velké množství zkratek, bezpečnostní pravidla při odbavení a pamatovat si podmínky vstupu do všech zemí světa, vízové povinnosti, kombinace typů pasů i karet trvalého pobytu.

Check-in agent se tedy postará o to, abyste se vy i vaše zavazadlo bez problémů dopravili do cílové destinace. Odbaví vaše zavazadlo na přepážkách odbavení v odletové hale, finalizuje let v odletových východech a postará se o váš nástup do letadla. „Jakmile jsem si před 30 lety vyzkoušela práci na letišti, hned jsem věděla, že chci pracovat v uniformě letecké společnosti. Je to práce, která vás nutí se neustále zdokonalovat, potkáte při ní lidi z různých koutů světa, známé osobnosti, skvělé kolegy a zajistí vám nespočet zážitků. Je to prostě koníček,“ popisuje svou vášeň pro tuto pozici Helena Kocourková, check-in agentka ze společnosti Czech Airlines Handling.

Check-in – odbavení cestujících a jejich zavazadel

Kdo se může stát check-in agentem?

Check-in agentem se může stát člověk, který má ukončené středoškolské vzdělání s maturitou. Požadavky pro přijetí jsou znalost angličtiny a příjemné vystupování. Znalost dalších jazyků je velkou výhodou. Předpokládaná je také vysoká psychická odolnost a fyzická zdatnost. Ta je zásadní, protože můžete mít služby, kdy chodíte pouze do odletových východů. Důležitý je také bezvadný zdravotní stav a čistý trestní rejstřík.

Zájemci o tuto profesi musí také úspěšně absolvovat ověření spolehlivosti dle zákona č. 49/1997 Sb. o civilním letectví. Ověření spolehlivosti provádí Úřad pro civilní letectví a bez něj nelze získat identifikační kartu zaměstnance opravňující ke vstupu do vyhrazeného bezpečnostního prostoru letiště.

A zbytek už se naučíte po přijetí do zaměstnání, kdy projdete celou řadou obecných i specializovaných školení.

Vzpomenete si na nejzajímavější školení?

Vlastně mi přišly zajímavé všechny. V první řadě absolvujete dvě týdenní školení na odbavovací systémy. Tady se naučíte mimo jiné porozumět významu zkratek jako například INF (dítě do 2 let), AVIH (zvíře odbavené společně se zavazadly), PETC (zvíře odbavené na palubu letadla), STCR (nosítka na palubě) a podobně. Postupně se naučíte i všechny zkratky mezinárodních letišť. Tyto vědomosti jsou nezbytnou součástí každodenní práce check-in agenta.

Zajímavá jsou i bezpečnostní školení, kde se seznámíte s detaily zajišťování bezpečnosti na letišti, například jaké věci nesmí mít cestující u sebe nebo v zapsaném zavazadle, proč zavazadlo nikdy nesmí letět bez cestujícího a podobně. Tato školení mě velmi bavila, kromě praktických informací z přepravních podmínek jsem se dozvěděla i zajímavosti ze zákulisí, ke kterým se běžný člověk nemá šanci dostat.

Helena Kocourková odbavuje zavazadlo na check-inu

Následuje školení zaměřené na kontrolu pasů a víz, které je pro práci check-in agenta jedním z vůbec nejdůležitějších. Tady se seznámíte s podmínkami vstupu do všech zemí světa, vízovými povinnostmi, kombinacemi typů pasů a karet trvalého pobytu. Na konci školení už třeba víte, že pokud poletíte do Libanonu, nesmíte mít v pase razítko z Izraele, jinak vás nepustí na jejich území. Odbavovací přepážka je prvním místem, kde se kontrolují doklady potřebné k vycestování do země. Pokud by se stalo, že od nás odletí cestující mající vízovou povinnost bez víz, bude mu upřen vstup do dané země, proto je opravdu nezbytné, abychom doklady velmi pečlivě kontrolovali.

Jak vypadají první krůčky po absolvovaných školeních?

Nejprve jste přiřazeni ke zkušenému kolegovi, kopírujete jeho služby a trávíte s ním každý pracovní den po dobu jednoho měsíce. Je to uklidňující, když zkušení kolegové po dobu zácviku na nováčky dohlíží a předávají jim své zkušenosti. Po uplynutí měsíce jsou už nováčci připraveni pracovat samostatně. Když ale mají pocit, že si na to ještě netroufnu, není to žádný problém, zácvik se dá v některých případech prodloužit. Toto období je totiž pro nové zaměstnance velmi náročné. Musí vstřebat opravdu velké množství informací a po každém absolvovaném školení složit zkoušku v podobě testu.

Po absolvovaných školeních je nový check-in agent přiřazen ke zkušenému kolegovi na zácvik

Po absolvování všech školení a závěrečném testu zaměstnanci dostanou certifikát, který je platný 1–3 roky, dle konkrétního školení. Co se týče odbavovacích systémů, certifikáty mají velkou váhu. Pracovník je může uplatnit na trhu práce na letištích po celém světě.

Jak vypadá běžný pracovní den check-in agenta?

Celou službu máme rozplánovanou na jednotlivé úkoly. Například od 6.00 do 8.00 odbavujete cestující a jejich zavazadla na přepážce číslo 223 u linek společnosti České aerolinie do různých destinací, dále od 8.05 do 10.40 obsluhujete tranzitní přepážku, kde odbavujeme cestující, kteří v Praze přestupují. Následuje přestávka, od 11.20 do 13.50 pracujete na přepážce číslo 210 u letů společností Air France a KLM do Paříže a Amsterdamu, poté následuje přestávka, několik odletů v odletových východech a je konec směny. Čas zde velmi rychle ubíhá.

Práce check-in agenta znamená téměř neustálý kontakt s cestujícími. Jaká je každodenní práce s lidmi?

Ráda pracuji s lidmi. Poznám tak cestující z různých zemí a různých kultur, a to mě baví. Je pravda, že práce s lidmi může být i náročná. Každý, kdo na této pozici pracuje, musí být obdařen trpělivostí, pokorou, noblesou a taktem. Často se stává, že si cestující nepřečtou přepravní podmínky a problém je na světě. Někdy mají v zavazadlech kila navíc, jindy zase nemají podle podmínek letecké společnosti nárok na zavazadlo vůbec. Pak dochází k nervozitě. V takovém případě check-in agenti stále drží svůj úsměv a snaží se v klidu situaci vyřešit. Proto vždy všechny cestující prosím, aby si pečlivě přečetli přepravní podmínky, už když si kupují letenku, aby je pak na odbavení nic nepřekvapilo.

Helena Kocourková kontroluje pas a palubní vstupenku v odletovém východu (gatu)

Na letišti pracujete již 30 let. Pamatujete si ještě na to, proč jste se rozhodla stát check-in agentkou?

Můj příběh na letišti začal, když jsem jako 17letá slečna nastoupila na letní brigádu na oddělení zahraničních odletů, kde jsem pracovala jako asistentka v odletových východech. Tato letní aktivita mě natolik ovlivnila, že jsem věděla, kde chci pracovat a že chci pracovat v uniformě letecké společnosti.

Tehdy to nebylo vůbec jednoduché. Každý, kdo absolvoval výběrové řízení a uspěl, do uniformy ještě nesměl. Musela jsem projít půlročním kolečkem dělnické profese na letišti. Pracovala jsem na palubních službách i cateringu a uklízela jsem použité vozíky na jídlo z letadel. Po půl roce jsem se mohla konečně slavnostně obléknout do uniformy Českých aerolinií. Byla jsem na to velmi hrdá.

Můžete srovnat práci check-in agenta před 30 lety a nyní?

Tenkrát ještě nebyly počítače, takže se veškeré odbavení cestujících dělalo manuálně. Pamatuji si také na svůj první odbavovací systém, jmenoval se LOADSTAR. Je pro mě dnes velmi úsměvné, když si vzpomenu na to, jak jsme se s tím všichni popasovali. Ovšem pokud na letišti vypadnou odbavovací systémy, manuální check-in funguje dodnes.

Finalizace letu v odletovém východu (gatu) – tisk seznamu cestujících na daném letu pro posádku letadla

Nyní ale už jste ve fázi, kdy i vy sama školíte.

To je pravda, vzhledem k tomu, jak dlouho zde pracuji, jsem vyškolená na všechny odbavovací systémy leteckých společností, které má na starost Czech Airlines Handling, a aktivně v nich pracuji. Jsem také instruktorkou systému TRAVELSKY, který používají čínské letecké společnosti. Díky výborné znalosti systému SITA/DCS jsem navíc byla vybrána a odletěla jsem školit naše kolegy a kolegyně do ruských destinací jako Perm, Rostov, Samara a Minsk. Celé školení probíhalo v ruském jazyce.

Co si na práci check-in agenta nejvíce užíváte?

Tato profese mi přinesla spoustu zážitků i nových přátel. Pro většinu zaměstnanců je tato práce koníčkem. Jsem velmi šťastná, že mám kolem sebe tak úžasné kolegyně a kolegy. Poznala jsem také známé osobnosti a v neposlední řadě se neustále zdokonaluji v komunikaci i v sebereflexi. Člověk, který se dá na cestu check-in agenta, se učí celý život. A to si užívám.




Související kategorie

Komentáře



není podstatné - nepřihlášený host (...48.25...)
20.02.2017 20:10

Tohle je zas nějaká povedená PR akce na nábor nových check-in agentů... Tuhle práci jsem dělal přes 3 roky. Teď se věnuji médiím, PR a tak dále, takže myslím, že tenhle postřeh bude objektivní, ačkoliv, to ať si posoudí každý sám.

Plat v této práci je opravdová mizérie. Každý si myslí, že když nosíte fešnou uniformu a děláte na letišti, že berete bůhví co. Realita? 15 000 čistého, a jste rád. V sezoně se dostanete sice na 19 000, ale vstávání v 1 ráno, X odpracovaných hodin a odpovědnost, kdy uděláte chybu, protože toho po vás chtějí neúměrně platu hodně a stojí vás to v lepším případě tisíce, to vás brzy odradí.

A kdo to může dělat? Ano, člověk maturitu mít musí, ale tahle profese je na tom u nás tak moc špatně, že už to nikdo dělat nechce a tak se přijímají lidé, kteří umí anglicky sotva "I am Honza Novak", mají tetování, piercingy a vypadají, jak když přišli z flámu (kolikrát i z toho flámu rovnou do práce přijdou). Absolutně nezáleží na vzhledu a na vystupování, nebojte...

Klasická česká otrokařina, naparáděná bída, pozlátko. Smutný je, že děláte na letišti (alespoň co se týče této pozice) a ani si kolikrát nemůžete dovolit nikam letět, protože přežíváte z výplaty do výplaty. Zaměstnanci, co tohle dělají, to jsou normální chudáci a otroci, co musí za almužnu dělat blbce těm nahoře, kteří si lítají na služební cesty (na kávičku). Potom přiletí a za špatně nasazenou kravatu vás buzerují a strhávají vám peníze.

Kdo to dělal a dělá, tak mi dá za pravdu. Oddělení PR ČSA nebo Menzies to bude chtít asi rychle mazat, tak si to přečtěte, rychle :-D

Bobo - nepřihlášený host (...81.211...)
22.12.2016 15:35
Pravda

prace je to zajimava, denno denne komunikujete s lidmi, neni to nuda ale nesete obrovskou odpovednost a za mizerni plat...
skoleni na system je pouze tyden, nemaji lidi, hodne odchazi...potrebuji rychle vydelat lidi... kdyz je tzv zacvik, dostanete se jen obcas jsi vyskouset praci protoze skoleni je pouze pro Altea system... kdyz schytate skolitele, ktery je v timu spolecnosti jine nez csa, tak mate malo sanci pro vyskouseni jsi prace..... po 3 tydn zacviku jedete naostro a nikdo se nestara jestli se na to citite nebo ne...
skoleni na viza a pasy - pouze 4 h !!! aj to letecky prohled... kdyz nevite, musite se ptat kolegu a kdyz mate stesticko, jste sam na checkinu a neni koho zeptat, tak vypadate jako vul a musite volat po ruznych cislech aby jste odbavili cestujiciho

plat v cistem cca 14.800-15.700 vcetne vsech nadcasu, delate mesicne 165h az 200h mesicne, sluzby od 4.30 do 23h ruzne smeny ,obcas i nocni smeny, vetsinou 12h az 15h - delene smeny a delate vsechny svatky etc... a kdyz mate nabitou sluzbu, litate mezi checkin a vychodmi a mate pouze 45 min pauzu v 12h smene
kdyz udelate chybu - tak vam daji pokutu 1700-2000 kc...
radeji delat prodavace nebo vykladat tovar, zadna odpovednost a platove to vyjde nastejno
a nikdo jsi vas nebude ctit , jste jen dalsi do poctu...
pouze vyssi pozice vydelavaji vic, ale tam se nedostanete...
benefity: temer zadne-minimalni... 20%sleva v duty free, dotovane stravovani - kvalita jidla nic moc, letenky pouze csa a az po pul roku zamestnani...

Ptakopysk Obecný - nepřihlášený host (...86.243...)
09.11.2016 14:26
.

Pro tuhle práci musí být člověk nejen obrněný trpělivostí , ale musí to pro něj být srdcová , záležitost .
Pro Helču to tak je ! A proto tu práci dělá tak dlouho ! Naše nejlepčejší tranzitní kolegyně ! :-)

Matěj - nepřihlášený host (...22.125...)
04.11.2016 15:06

Krásná ženská co má ráda svojí práci a nejspíš ji i dělá dobře. Kéž by to tak bylo všude.

Radka - nepřihlášený host (...188.238...)
02.11.2016 12:02

Helca je moje spoluzacka a opravdu tuto praci dela 30 let, vse co uvedla v clanku je pravda pravdouci :-) Helco,jen tak dal :-)

Přemek - nepřihlášený host (...30.64...)
01.11.2016 20:04
Dobrý, ale...

tohle jako vysněná práce na celý život? Jasně- letadla a letiště je láska napořád, ale tohle bych nedělal déle než půl roku... BTW - tahle krásná ženská že to dělá od 17 už 30 let? TOHLE že je padesátka? Gratuluji, madam, ale nedělejte z nás blbce!

JGR - nepřihlášený host (...112.103...)
01.11.2016 19:35
Hezká

dáma....

Vojta - nepřihlášený host (...49.174...)
28.10.2016 20:37

Jako práce ke škole to bylo fajn, ale celý život bych to nedokázal dělat. Ideální práce jako start job v letectví.

Harold - nepřihlášený host (...0.231...)
28.10.2016 14:21

30 let v jedné práci, to koukám. Jinak krásná a elegantní dáma.

Martin - nepřihlášený host (...111.73...)
28.10.2016 07:02

Neskutečně "sračkovitý" článek...

Celkem 13 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace